The deconstruction of the enemy: Contributions to build peace in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.33-2.3

Keywords:

Social imaginaries, Deconstruction, Enemy, Peace building

Abstract

This article presents the results of an investigation where the construction of the enemy was analyzed from educational contexts in Colombia. The methodology used was action research (AR) using interviews that, from the critical discourse analysis (CDA), allowed to evidence some practices and discourses that establish imaginaries about the other being, which in the end helped to understand the need to promote new strategies that allow the deconstruction of these practices that facilitate processes to strengthen the development of peace, achieve greater bonding between family and the educational sphere, and link the social  when
implementing a pedagogical strategy that favors a culture of stronger peace from the territories.

Author Biographies

Elkin Aleixi Ballesteros Guerrero, Universidad Santo Tomás

Magíster en Docencia. Departamento de Humanidades y Formación Integral. Universidad Santo Tomás, Colombia. E-mail: elkinballesteros@usantotomas.edu.co Orcid: https://orcid.org/0000-0001-7061-8365

Andrés Ricardo Inampués Borda, Universidad Santo Tomás

Magíster en Ética Social y Desarrollo Humano. Departamento de Humanidades y Formación Integral. Universidad Santo Tomás, Colombia. E-mail: andresinampues@usantotomas.edu.co Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5503-672X      

Andrés Felipe Rivera Gómez, Universidad Santo Tomás

  Magíster en Defensa de los Derechos Humanos y del Derecho Internacional Humanitario ante Organismos, Tribunales y Cortes Internacionales. Departamento de Humanidades y Formación Integral. Universidad Santo Tomás, Colombia E-mail: andresriverag@usantotomas.edu.co Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8949-696X    

References

Acevedo, J. (2012). ¡Tengo miedo! Bullying en las escuelas. Trillas

Aliaga, F., Basulto, Ó. y Cabrera, J. (2013). La investigación en torno a los imaginarios sociales. Revista de ciencias sociales Prisma social, 9.

Álvarez, L. y Marrugo, A. (2016). Cátedra de Paz en Colombia: Una mirada que supera la tiza y el tablero. En Boletín Virtual. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/147/145

Ayala, Ó. (2013). La deconstrucción como movimiento de transformación. Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, 24(47). https://www.redalyc.org/pdf/145/14529884003.pdf

Baeza, M. (2000). Los caminos invisibles de la realidad social. Ensayo de sociología profunda sobre los imaginarios sociales. Red Internacional del Libro.

Balcázar, F. (2003). Investigación acción participativa (IAP) aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos en Humanidades, 4(7/8). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1272956

Barbero, A.; Vidal, C.; Barbeito, C., Santigo, I. (2006). Deconstruir la imagen del enemigo. Cuadernos de educación para la paz. https://escolapau.uab.cat/img/programas/educacion/publicacion013e.pdf

Blanco, M., García, S., Grissi, L., Montes, L. (2006). Relaciones de violencia entre adolescentes. Espacio.

Castaño, A. (s. f). Esquema de Ordenamiento Territorial Municipio de Trinidad (1998 –2007). https://www.academia.edu/8873631/EOT_municipio_de_Trinidad_Casanare

Castoriadis, C. & Vicens, A. (1989). La institución imaginaria de la sociedad (Vol. 2). Tusquets.

Castoriadis, C. (1997). El imaginario social instituyente. Zona erógena, 35. http://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/267/Castoriadis%20Cornelius%20%20El%20Imaginario%20Social%20Instituyente.pdf

Colombo, E. (1993). El imaginario social. Nordan – Comunidad

datos.gov.co (2020) https://convergencia.uaemex.mx/information/authors [07 de octubre de 2020]

Echeverri, A., Gutiérrez, R., Ramírez, C., Morales, S.. (2014). Hacia una construcción del concepto violencias escolares. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 5(1), https://www.redalyc.org/articulo.oaid=4978/497856282008

Fernández, O. (2006). Una aproximación a la cultura de paz en la escuela. https://educrea.cl/una-aproximacion-a-la-cultura-de-paz-en-la-escuela/

Flores, G., Prat, M., Soler, S. (2017). La visión del profesorado de educación física sobre la presencia del alumnado de origen extranjero en la escuela: ¿Oportunidad o problema? RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31. https://www.redalyc.org/pdf/3457/345750049012.pdf

Ghiso, A. (2012). Algunos límites de las respuestas frente a la violencia y la inseguridad, en las instituciones educativas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(2).

Lozada, Ma. (2004). El otro es el enemigo: Imaginarios sociales y polarización. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 10(2). https://www.redalyc.org/pdf/177/17710214.pdf

Mendoza, B. (2012). Los múltiples rostros del abuso escolar. Brujas.

Pintos, J. (1995). Los imaginarios sociales. La nueva construcción de la realidad social. Fe y Secularidad.

PNUD. (2015). Hacia la construcción de una educación para la paz y los derechos humanos. Rededupaz. https://www.undp.org/content/dam/colombia/docs/Paz/undp-co-Ha-cialaConstrucci%C3%B3nEduPaz-2017.pdf

Pizarro, R. (2018). Cátedra de la paz colombiana: Crítica constructiva al anagrama incompleto. Hojas y hablas, 15. http://revistas.unimonserrate.edu.co:8080/hojasyhablas/article/view/146/137

Ruíz, A. (2001). La construcción social del vínculo: Objeto y finalidad de la educación moral. https://www.oei.es/historico/valores2/alex.htm

Vidal, R. (2006). El “otro” como enemigo. Identidad y reacción en la nueva “cultura global del miedo. Nómadas, 9. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/16225/file_1.pdf;jsessionid=064BC304CC6685B99383659D6E3FBECB

Viveros, M. (2016). Los interrogantes que suscita la construcción de un nuevo enemigo: La ideología de género. El Espectador. https://www.elespectador.com/noticias/edu-cacion/los-interrogantes-que-suscita-la-construccion-de-un-nuevo-enemigo-la-ideo-logia-de-genero/

Published

2022-06-23

How to Cite

The deconstruction of the enemy: Contributions to build peace in Colombia. (2022). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(2), 65-84. https://doi.org/10.15359/rldh.33-2.3

How to Cite

The deconstruction of the enemy: Contributions to build peace in Colombia. (2022). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(2), 65-84. https://doi.org/10.15359/rldh.33-2.3