La mirada estudiantil acerca de la motivación por aprender: el derecho a una educación de calidad
DOI:
https://doi.org/10.15359/rldh.33-2.12Keywords:
Motivation, learning, student, right to educationAbstract
This article is based on research carried out at the Institute for Interdisciplinary Studies of Children and Adolescents (INEINA) of the Universidad Nacional in Costa Rica, entitled “Factors that affect the motivation to learn”. The main objective is to determine what are the factors that generate motivation in students so that a significant learning process is achieved; with the purpose of helping in the construction of proposals for a better approach by educational agents to the situations that occur in secondary education and that derive in conditions and actions that guarantee the right to quality education and keep adolescents away of exclusion and social inequalities. The present paper summarizes the results of the perspective of the students of one public and one private institution in the province of Heredia. The research approach was qualitative, descriptive in nature, in order to obtain the perspectives of the participants. The instrument for data collection was a questionnaire consisting of 14 open questions. The main results refer to the desire of the students to be recognized as people by the educational staff, seeking a connection between their characteristics and personal experiences and the interactions and pedagogical activities in the classroom. The importance of diversifying and innovating learning methodologies and strategies is mentioned, as well as the constant improvement of infrastructure and institutional services to promote motivation to learn and, therefore, guarantee the right to quality education.
References
Castro, M., Barrantes, R., Arrieta, L., Carvajal, A. y Segura, S. (2019). Informe final del proyecto Factores que inciden en la motivación por aprender (SIA 0534-17). Universidad Nacional de Costa Rica., Instituto de Estudios Interdisciplinarios de la Niñez y la Adolescencia
Choque, R. (2009). Ecosistema educativo y fracaso escolar. Revista Iberoamericana de Educación. http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2438/3417
García, F. y Doménech, F. (2002). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. Revista Electrónica de Motivación y Emoción. http://reme.uji.es/
García, F; Espín, A; Hernández, A; Molina, M. (2006). Diseño de cuestionarios para la recogida de información: metodología y limitaciones. Revista Clínica de Medicina de Familia. 1(5); pp.232- 236. Albacete, España. https://www.redalyc.org/pdf/1696/169617616006.pdf
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. Cuarta Edición. Editorial McGraw-Hill Interamericana.
Junco, I. (2010). La motivación en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista digital para profesionales de la enseñanza. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7327.pdf
López, M. (2004). ¿Es posible construir una escuela sin exclusiones? https://www.researchgate.net/publication/250990788_Es_posible_construir_una_escuela_sin_exclusiones
Marulanda, F., Montoya, I. y Vélez, J. (2014). Teorías motivacionales en el estudio del emprendimiento. Revista Pensamiento y Gestión.http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/viewFile/6711/5908
Mora, C. y Quesada, M. F. (2014). Factores motivacionales y las actitudes que intervienen en la participación activa de los adolescentes de octavo, noveno y décimo año del Liceo Santa Gertrudis durante el proceso enseñanza aprendizaje de la Educación Física. (Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de Costa Rica). http://sipub.inie.ucr.ac.cr/SIPUB/detallesResultado.do?idProduccion=3125
Naranjo, M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista de Ciencias Sociales. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44012058010
Ospina, J. (octubre, 2006). La motivación, motor del aprendizaje. Revista Ciencias de la Salud, 4, (Especial), pp. 158-160. https://www.redalyc.org/pdf/562/56209917.pdf
Pérez, Y., Ávila, L., Téllez, A. y Céspedes, T. (Febrero-mayo, 2016). Fundamentos teóricos de la motivación en el proceso enseñanza aprendizaje de la matemática en los alumnos de séptimo. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. http://files.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/200002344e803de9006/Mayo%202016%2C%20Art.8%20Fundamentos%20te%C3%B3ricos%20de%20la%20motivaci%C3%B3n%20en%20el%20proceso%20ense%C3%B1anza-aprendizaje%20de%20la%20Matem%C3%A1tica....pdf
Precht, A., Valenzuela, J., Muñoz, C. y Sepúlveda, K. (2016). Familia y motivación escolar: desafíos para la formación inicial docente. Estudios Pedagógicos. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-07052016000500010&lng=es&nrm=i
Programa Estado de la Nación. (2017). Sexto Informe de la Educación. San José, C. R. https://estadonacion.or.cr/educación2017/
Ramos, M. (s. f.). Estudio sobre la motivación y su relación con el rendimiento académico (Tesis de maestría). http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/3064/Trabajo.
Rivera, G. (2014). La motivación del alumno y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes de Bachillerato Técnico en Salud Comunitaria del Instituto República
Federal de México de Comayagüela, M.D.C., durante el año lectivo 2013 (Tesis de maestría). http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-motivacion-del-alumno-y-su-relacion-con-el-rendimiento-academico-en-los-estudiantes-de-bachillerato-tecnico-en-salud-comunitaria-del-instituto-republica-federal-de-mexico-de-comayaguela-mdc-durante-el-ano-lectivo-2013/
Rodríguez, M. (2010). La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva. Editorial Octaedro. Barcelona, España. https://elibros.octaedro.com/appl/botiga/client/img/10112.pdf
Rubio, M. (2013). Influencia de la implicación de la familia en la motivación de los hijos. (Tesis de maestría). http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/3061/Trabajo.pdf?sequence=1&i
Zainuddin, Z. (2018). Desempeño del aprendizaje de estudiantes y motivación percibida en una clase invertida gamificada. Computers & Education, 126; 75-88. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.07.003
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El material que se publica en esta Revista está bajo una licencia “Creative Commons” 3.0 Costa Rica (CC, Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 Costa Rica (CC BY-NC-ND 3.0 CR) . Esto significa que el material publicado en la revista se puede compartir (copiar y distribuir) en cualquier medio o formato considerando que se debe reconocer de forma adecuada la autoría del material y la fuente, no puede utilizarse con fines comerciales y no se aceptan las obras derivadas (remezclar, transformar o crear a partir del material).