The place of Human Rights in teacher training in Social Sciences in Bogotá, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.15359/rldh.35-1.1Keywords:
Human Rights, education in Human Rights, subjects of rights, teacher training, social sciencesAbstract
This paper presents the results of a research process conducted with teacher training programs in social sciences at the Pedagógica Nacional and Distrital Universities of Bogotá. This study mainly aims to describe and analyze the importance that students and teachers, as key players in the educational process, attribute to the approach of Human Rights during their training and in their professional practice in primary and secondary education. For this purpose, the fundamental bases were the experiences, perceptions, and evaluations of the individuals who are part of these programs.
References
Agudelo, E. (2014). Vivencias, saberes y conflictos. La representación social de los derechos humanos en las prácticas de formación docente. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Aiello, A., Borel, M., Iriarte, L., Montano, A., Sassi, V. y Yasbitzky, A. (2012). Extrañar la escuela. Un dispositivo pedagógico para la formación docente. Buenos Aires: Lorge Baudino Ediciones.
Álvarez, A. (2010). “Claves para leer la educación como un derecho humano”. En Restrepo, M., Sarmiento, L., Soltonovich, A., et al. (Ed.), Teoría crítica de los derechos humanos (pp. 145-162). Tunja: UPTC – Maestría en Derechos Humanos.
Bourdieu, P., & Passeron, J. (1977). La reproducción: elementos para una teoría de la enseñanza. Barcelona: Laia.
Cajiao, F. (1994). Poder y justicia en la escuela colombiana. Bogotá: FES. 1994.
Castoriadis, C. (2007). La institución imaginaria de la sociedad. Buenos Aires: Tusquets Editores.
Corea, C. y Lewkowicz, I. (2010). Pedagogía del aburrido: escuelas destituidas, familias perplejas. Buenos Aires: Paidós.
Cortina, A. (2009). Ética de la razón cordial. Educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Madrid: Ediciones Nobel. 2009.
Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.
Giroux, H., & Mclaren, P. (2011). Sociedad, Cultura y Educación. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
Herrera, J. (2005). Los derechos humanos como productos culturales. Crítica del humanismo abstracto. Madrid: Catarata.
Hunt, L. (2009). La invención de los derechos humanos. Barcelona: Tusquets.
Magendzo, A. (2005). Educación en derechos humanos. Bogotá: Editorial Magisterio.
Sacavino, S. (2012). Democracia y educación en derechos humanos en América Latina. Bogotá: Ediciones desde Abajo.
Rodríguez, L. (2015). “La formación cívica y ética en la escuela: entre la instrucción y la formación”. Revista Folios (41), 37-50. https://doi.org/10.17227/01234870.41folios37.50
Sanjurjo, L. (2009). “Educar en derechos humanos: un reto para la formación y la profesionalización docente”. En J. Caride (coord.). Los derechos humanos en la cultura y en la educación. Del discurso político a las prácticas educativas. Rosario-Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
Santos, B. (1998). De la mano de Alicia. Lo social y lo político en la postmodernidad. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El material que se publica en esta Revista está bajo una licencia “Creative Commons” 3.0 Costa Rica (CC, Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 Costa Rica (CC BY-NC-ND 3.0 CR) . Esto significa que el material publicado en la revista se puede compartir (copiar y distribuir) en cualquier medio o formato considerando que se debe reconocer de forma adecuada la autoría del material y la fuente, no puede utilizarse con fines comerciales y no se aceptan las obras derivadas (remezclar, transformar o crear a partir del material).