Knowledge and Perceptions of Human Rights among University Students in Puerto Rico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.36-1.1

Keywords:

human rights, human rights education, university students, Puerto Rico

Abstract

This article presents the key findings of a study on the knowledge and perceptions of human rights among first-year students at the University of Puerto Rico, Río Piedras campus. This mixed-methods research comprised two phases: a quantitative survey and qualitative focus group discussions. The investigation indicates that the students had varied higher education experiences regarding exposure to human rights education. Moreover, they have limited formal knowledge of these rights, though they are well-acquainted with human rights principles. The students identify the country's situation as a violation of this matter, particularly in relation to the events that unfolded after 2016. They express a willingness to recognize, defend, and advocate for both their own rights and the rights of others. They place significant importance on the right to education and the necessity of human rights education at both the school and university levels. They advocate for relevant and dynamic instruction in these rights, incorporating social networks and information technologies.

References

Brusi, R. & Godreau, I. (2020). Desmantelando la educación pública en Puerto Rico. En A. Yudkin Suliveres y A. Pascual Morán (eds.), Descolonizar la paz: entramado de saberes, resistencias y posibilidades (pp. 71-80). Cátedra UNESCO de Educación para la Paz, Universidad de Puerto Rico.

https://unescopaz.uprrp.edu/Publicaciones/Antologias/documentos/Antologia25final/DesmantelandoEducPubPR.pdf

Cátedra UNESCO de Educación y Derechos Humanos. (2017). Jóvenes universitarios y derechos humanos: Informe de investigación. Universidad Academia de Humanismo Cristiano, Chile.

Cintrón Moscoso, F. (2020). Sacar del clóset la protesta: foto ensayo. En A. Yudkin Suliveres y A. Pascual Morán (eds.), Descolonizar la paz: entramado de saberes, resistencias y posibilidades (pp. 479-505). Cátedra UNESCO de Educación para la Paz, Universidad de Puerto Rico. https://unescopaz.uprrp.edu/Publicaciones/Antologias/documentos/Antologia25final/SacarClosetProtesta-FotoEnsayo.pdf

Colón Morera, J. (2020). El “verano boricua”: claves preliminares desde la mirada de los derechos humanos. En A. Yudkin Suliveres y A. Pascual Morán (eds.), Descolonizar la paz: entramado de saberes, resistencias y posibilidades (pp. 71-80). Cátedra UNESCO de Educación para la Paz, Universidad de Puerto Rico.

https://unescopaz.uprrp.edu/Publicaciones/Antologias/documentos/Antologia25final/VeranoBoricua.pdf

Cotto Morales, L. (2020). Movimientos sociales y movilizaciones: otra mirada a las crisis. En A. Yudkin Suliveres y A. Pascual Morán (eds.), Descolonizar la paz: entramado de saberes, resistencias y posibilidades (pp. 277-286). Cátedra UNESCO de Educación para la Paz, Universidad de Puerto Rico. https://unescopaz.uprrp.edu/Publicaciones/Antologias/documentos/Antologia25final/MovimSocialesMovilizaciones.pdf

Instituto Caribeño de Derechos Humanos. (ICADH). (2017). Justicia ambiental, desigualdad y pobreza en Puerto Rico: Informe multisectorial sobre las violaciones de derechos económicos, sociales y medioambientales tras el paso de los huracanes Irma y María en Puerto Rico. Informe documental para audiencia ante la Comisión Interamericana de Derechos Humanos. https://noticiasmicrojuris.files.wordpress.com/2018/05/final-informe-cidh-audiencia-pr-dic-2017.pdf

Fernández Badillo, J., Ramírez, M., Ochoteco, F., Trías Monge, J. Ponsa Feliú, F., Díaz González, A. & Polo, L. (1959, agosto). Informe del Comité del Gobernador. (1959 CDC-001).

Oficina del Alto Comisionado de Derechos Humanos (OACDH). (2017, 9 de enero). Crisis de deuda en Puerto Rico: Experto de la ONU advierte que los derechos humanos no pueden ser marginados. https://www.ohchr.org/es/statements/2016/12/puerto-ricos-debt-crisis-un-expert-warns-human-rights-cannot-be-side-lined-juan

Rivera, M. & Correa, J. (2020). Somos Dign@s y Trayecto Dignidad: una campaña nacional por los derechos humanos en Puerto Rico. En A. Yudkin Suliveres y A. Pascual Morán (eds.), Descolonizar la paz: entramado de saberes, resistencias y posibilidades. Cátedra UNESCO de Educación para la Paz, Universidad de Puerto Rico. https://unescopaz.uprrp.edu/Publicaciones/Antologias/documentos/Antologia25final/SomosDignxsTrayecto%20Dignidad.pdf

Somos Dignos. (2014). Trayecto Dignidad 1 – Conocimiento, valoración y percepción de derechos humanos y civiles / Trayecto Dignidad 2 – Experiencias de discrimen y racismo. [Presentación ppt]. San Juan, Puerto Rico.

Published

2025-01-01

How to Cite

Knowledge and Perceptions of Human Rights among University Students in Puerto Rico. (2025). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 36(1). https://doi.org/10.15359/rldh.36-1.1

How to Cite

Knowledge and Perceptions of Human Rights among University Students in Puerto Rico. (2025). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 36(1). https://doi.org/10.15359/rldh.36-1.1

Most read articles by the same author(s)

<< < 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 > >>