Social Protest and Human Rights Education: Students on the Move

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.36-1.6

Keywords:

human rights education, students, citizen training, social protest

Abstract

This article is part of a research process focused on teaching social protest in high schools, addressing the protests that took place in Colombia between 2019 and 2021, from the perspective of human rights education (HRE). The paper underscores the importance of this education to enable diverse relationships within academia, demonstrating the challenges of positioning this education in school and university spaces, as well as the ongoing tensions between theory, practice, and political training in schools. With this understanding, the research seeks to answer, among other questions, what happened to schools during the protests and how social mobilization impacted educational communities. To provide an answer, we employed a qualitative research approach, which facilitated the gathering of empirical data describing common and problematic moments through a multiple case study conducted in schools in Bogotá, Cali, and Medellín. The analysis of outcomes highlights the need to recognize how the social protests in Colombia between 2019 and 2021, also known as social outbursts, were, or were not, integrated into school and university contexts. This need is linked to the importance of HRE, citizen training, and the commitment to social transformation, understanding the fundamental role played by the young people, and how they either brought the classrooms to the streets or vice versa, as students mobilized for the defense and promotion of human rights. This demonstrates the necessity of incorporating human rights into primary, secondary, and higher education.

References

Agudelo, E. (2015). ¿Quién responde por la formación de los docentes como sujetos de derechos en las facultades de educación? Folios, 0(41), 103–116. https://doi.org/10.17227/01234870.41folios103.116

Alcántara, A. (2017). Educación cívica y educación ciudadana en México: una perspectiva global y comparada. Revista Española de Educación Comparada, 29(29), 220–239. https://doi.org/10.5944/REEC.29.2017.17096

Álvarez, D. (2003). Exploración de las relaciones entre lectura, formación ciudadana y cultura política. Una aplicación a las propuestas de formación ciudadana de la Escuela de Animación [Instituto de Estudios Políticos-Universidad de Antioquia]. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Colombia/iep-udea/20121205025245/didier_alvare

Amador, J., & González, G. (2022). Resistencia, re-existencia y juvenicidio: tres metáforas para comprender la Colombia del levantamiento popular. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 1–33. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/5555/1162

Amador, J., & Muñoz, G. (2021). Del alteractivismo al estallido social: acción juvenil colectiva y conectiva (2011 y 2019). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 1–28. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/4588/1070

Archila, M., García, M., Garcés, S., & Restrepo, A. (2020). 21N: el desborde de la movilización en Colombia. Lasa Forum , 51(4), 17–23. https://forum.lasaweb.org/files/vol51-issue4/Dossier-3.pdf

Barrios, A. (2020). La educación en derechos humanos y el currículo oculto: consideraciones teórico-prácticas sobre el cotidiano escolar brasileño. Educación, 29(56), 7–26. https://doi.org/10.18800/educacion.202001.001

Bonilla, E. (2018). Caminos y construcciones de la educación en derechos humanos en Colombia: una mirada histórica desde 1991-2015. In Caminos y construcciones de la educación en derechos humanos en Colombia: una mirada histórica desde 1991 - 2015. https://doi.org/10.15332/TG.PRE.2018.00256

Castro, M., Rodríguez, A., Smith, M., & Rosas, C. (2016). La construcción de ciudadanía en la educación media superior: un estudio de caso sobre docentes de la UNAM. Perfiles Educativos, XXXVIII(151), 211–216. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v38n151/0185-2698-peredu-38-151-00211.pdf

CIDH. (2021). Observaciones y recomendaciones. Visita de trabajo de la CIDH a Colombia realizada del 8 al 10 de junio de 2021. https://www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/ObservacionesVisita_cidh_Colombia_spA.pdf

Defensoría del Pueblo. (2021). Informe defensorial visita CIDH Colombia protesta social abril-unio 2021. https://www.defensoria.gov.co/public/minisite/protestasocial/assets/informe-visita-cidh.pdf

Esquivel, C., & García, M. (2017). La educación para la paz y los derechos humanos en la creación de valores para la solución de conflictos escolares. Justicia, 23(33), 256–270. https://doi.org/10.17081/just.23.33.2892

Franco, K. (2022). Educación en derechos humanos en Colombia: estado del arte de las investigaciones en la educación formal. Papeles, 14(28), e1278. https://doi.org/10.54104/papeles.v14n28.1278

IIDH. (1999). Educación para la ciudadanía y los derechos humanos. Instituto Interamericano de Derechos Humanos. https://www.cels.org.ar/web/wp-content/uploads/1999/10/Educacion-para-la-ciudadania-y-los-ddhh.pdf

Ley 115 de 1994, Por la cual se expide la Ley General de Educación 1 (1994). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ley 1732 de 2014, Por la cual se establece la Cátedra de la Paz en todas las instituciones educativas del país (2014). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=59313

Magendzo, A. (1998). La educación en derechos humanos: reflexiones y retos para enfrentar un nuevo siglo. https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?v=2.1.196&id=p::usmarcdef_0000114723_spa&file=/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_8d5c6861-f192-4c55-9426-27edb07cf80a%3F_%3D114723spa.pdf&locale=es&multi=true&ark=/ark:/48223/pf0000114723_spa/PDF/114723spa.pdf#%5B%7B%22num%22%3A73%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22XYZ%22%7D%2Cnull%2Cnull%2C0%5D

Magendzo, A. (1999). La educación en derechos humanos en América Latina: una mirada de fin de siglo. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/la-educacion-en-derechos-humanos-en-america-latina-una-mirada-de-fin-de-siglo-abraham-magendzo.pdf

Magendzo, A. (2002). Derechos humanos y currículum escolar. Revista IIDH, 36, 327–339. https://www.corteidh.or.cr/tablas/R06835-12.pdf

Magendzo, A., & Toledo, M. (2015). Educación en derechos humanos: estrategia pedagógica-didáctica centrada en la controversia. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1–16. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/6864/16398

Marcon, A. N., Prudêncio, L. E. V., & Gesser, M. (2016). Public policies related to sexual diversity in school. Psicología Escolar e Educacional, 20(2), 291–302. https://doi.org/10.1590/2175-353920150202968

Martínez, M. (2020). Aproximación a la educación basada en los derechos humanos y a la educación para la paz en la educación superior: actividades prácticas para la enseñanza de la lengua inglesa - Dialnet. Zona Próxima: Revista Del Instituto de Estudios Superiores En Educación, 32, 145–164. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7459689

MEN. (2009). Plan Nacional de Educación en Derechos Humanos PLANEDH. https://www.ohchr.org/Documents/issues/education/training/actions-plans/Colombia.pdf

Méndez, M. (2012). Educación en derechos humanos en universidades públicas costarricenses: posibilidades y necesidades. Revista Ensayos Pedagógicos, VII (1), 145–171. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/6024/5928

Moreno, I., Leyva-Townsend, P., & Parra, C. (2019). La familia, primer ámbito de educación cívica. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 19(37), 43–54. https://doi.org/10.22518/USERGIOA/JOUR/CCSH/2019.2/A06

Por el cual se reglamenta la Ley 1620 de 2013, que crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar. (2013). https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1378136

Por la cual se crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar. Retrieved August 25, 2023, from https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=52287

Presidencia de la República. (2021). Actualización y fortalecimiento del Plan Nacional de Educación en Derechos Humanos PLANEDH 2021 – 2034. https://derechoshumanos.gov.co/Observatorio/Publicaciones/Documents/2021/301121-PLANEDDHH.pdf

Quiroz, R., & Jaramillo, O. (2009). Formación ciudadana y Educación cívica: ¿cuestión de actualidad o de re-significación? Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 14, 123–138. http://ssrn.com/abstract=2772085Disponibleen:http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65213214007

Secretaría de Educación Buenos Aires. (1997). Formación ética y ciudadana. Documento de trabajo n.° 4. Perspectiva transversal: educación en la paz y los derechos humanos. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL002368.pdf

Siede, I. (2013). Los derechos humanos en las escuelas argentinas: una genealogía curricular [Universidad de Buenos Aires]. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/9908

Torquemada, A. (2007). La práctica educativa de derechos humanos en educación primaria. Eikasia. Revista de Filosofía, III(13), 181–204. https://www.revistadefilosofia.org/13-13.pdf

Tünnermann, C. (1997). Los derechos humanos: evolución histórica y reto educativo (2a ed.). UNESCO. https://www.enriquebolanos.org/media/publicacion/3150.pdf

Published

2025-01-01

How to Cite

Social Protest and Human Rights Education: Students on the Move. (2025). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 36(1). https://doi.org/10.15359/rldh.36-1.6

How to Cite

Social Protest and Human Rights Education: Students on the Move. (2025). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 36(1). https://doi.org/10.15359/rldh.36-1.6

Most read articles by the same author(s)

<< < 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 > >>