The Biblioteca Interseccional De Imágenes Uruguayas creation process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.36-1.9

Keywords:

intersectionality, image, identity, gender, diversity, inclusion

Abstract

This article discusses methodological aspects and reflections on a project that is currently being developed: The creation of the Intersectional Library of Uruguayan Images, a bank of images featuring non-hegemonic characters. One of the library’s goals is to serve as a public resource for architecture and design professionals. The research question arises from the automatic and uncritical use of corporalities and poses that conform to representations based on stereotypes and imported images. The question is far from being solved with new technologies. It includes biases and automatic assumptions that need to be made visible by focusing on the production of meaning, considering that certain sectors of society are currently excluded from all visual representation in significant spaces of public life. The study incorporates surveys and analyses of the digital platforms most commonly used by design professionals in Uruguay, considering gender, generation, rights-based, and diversity perspectives to detect and overcome the problem. The work team comprises teachers and students from the Faculty of Architecture, Design, and Urbanism of Udelar. The images for the repository are produced using participatory design methodologies, with the essential contribution of activists and social groups.

References

Adobe Stock. (2024). Inicio. https://stock.adobe.com/cr

Augé, M. (2009). Los no lugares. Espacios del anonimato. Antropología sobre

la modernidad. Madrid: Gedisa

Augé, M. (2023). Murió Marc Augé, un filósofo decisivo del pensamiento francés. Noticia recuperada en: https://www.diariodecultura.com.ar/literatura/murio-marc-auge-un-filosofo-decisivo-del-pensamiento-frances/

Björk (1997). The South Bank Show Documentary. https://www.youtube.com/watch?v=O-Z9Zp65Fak

Canguilhem, G. (1971). Lo normal y lo patológico. Buenos Aires: SigloXX

Cátedra Gamboa (2011). El Modulor de Le Corbusier. https://eg2gamboa.blogspot.com/2013/04/el-modulor.html

Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica, CONICYT, Chile (2018).

Leonardo Da Vinci, ingeniero, inventor y artista.

Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=oosUHvt2TkM

Escalalatina (2024). Inicio. https://www.instagram.com/escalalatina/

FADU Udelar. La ciudad imaginada. 100 años de concursos de arquitectura. La ciudad imaginada. 100 años de concursos de arquitectura. https://concursos.fadu.edu.uy

Frascara, J. (1997). Diseño gráfico para la gente. Buenos Aires: Infinito.

Freepik (2024). Inicio. https://www.freepik.es/fotos-vectores-gratis/tio/97

INMUJERES. (2016). Modelo de calidad con equidad de género. Uruguay. Edición 2016.

Jeong Mee Yoon (2007). The Pink & Blue Project. http://www.jeongmeeyoon.com/aw_pinkblue.htm

Junta Nacional de Drogas de Uruguay (2024). Inicio: Junta Nacional de Drogas - GUB.UY (www.gub.uy)

Koolhaas, Rem (2006). La ciudad genérica. Barcelona: GG

Ledesma, M. (2010) El diseño gráfico, una voz pública (de la comunicación visual en la era del individualismo). Buenos Aires: Wolcowicz Editores.

Molina, E. y Rodríguez, G. (s. f.). Relevamiento fotográfico de personajes de Montevideo y desarrollos posteriores. Trabajo estudiantil. BIIU

Mr Mockup (2024) Inicio. https://mrmockup.com/

Nappy Stock (2024). Inicio. https://nappy.co

Ngozi Adichie, Ch. (2018). El peligro de la historia única. Barcelona: Random House

Nogué, J. (2008). Al margen, los paisajes que no vemos. En Javier Maderuelo,

Paisaje y territorio. Madrid: Abada Editores.

Ruiz, E. (2022). Björk habla en exclusiva de cómo la inspiran la naturaleza y el amor: “Vivo una vida muy normal”. https://www.infobae.com/teleshow/2022/11/07/bjorkhabla-en-exclusiva-de-como-la-inspiran-los-hongos-y-el-amor-vivo-una-vida-muynormal

Segato, R. (2018). Contrapedagogías de la crueldad. Buenos Aires: Prometeo.

Segato, R. (2018). La crítica de la colonialidad en ocho ensayos. Buenos Aires: Prometeo.

Skalgubbar (2024) Inicio. https://skalgubbar.se/

Studio Alternativi (2024) Inicio. https://studioalternativi.com/

Unsplash (2024). Inicio. https://unsplash.com/es

Zippy Pixels (2024). Inicio. https://zippypixels.com/

Published

2025-01-01

How to Cite

The Biblioteca Interseccional De Imágenes Uruguayas creation process. (2025). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 36(1). https://doi.org/10.15359/rldh.36-1.9

How to Cite

The Biblioteca Interseccional De Imágenes Uruguayas creation process. (2025). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 36(1). https://doi.org/10.15359/rldh.36-1.9

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>