Analysis of the concepts of reconstruction, resolution and reconciliation from the postulates of the TRANSCEND Research School for peace

Authors

  • Marcela Moreno Buján Ponencia presentada en el Congreso Internacional Genocidios y Derechos Humanos. A Cien Años del Genocidio Armenio. Organizado por la Facultad de Filosofía y Letras y la Facultad de Derecho, ambas de la Universidad de Buenos Aires (UBA) y la Universidad Nacional Tres de Febrero (UNTREF). Celebrado los días 20, 21 y 22 de agosto del 2015 en la Facultad de Derecho de la UBA, República Argentina., Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.27-1.2

Keywords:

Reconciliation, social conflict, Armenian Genocide, victim, perpetrator.

Abstract

This article aims to analyze the Theory of Reconciliation proposed by the TRANSCEND School of Peace Research. A preliminary approach to the topic allows to suggest the following question: Which is object of reconciliation? The answer to this question will allow the conceptualization of reconciliation as a dispute intervention process who promotes dialogue and peace building with respect to those social relations where there has been an episode of violence and the relationship between the parties has broken, reaching diverse dimensions of social conflict (micro, meso, macro, mega and meta levels).

Finally, it will be exposed how reconciliation allows to demonstrate that social relations are dynamic, flexible and sensitive to the variables of time, space and place, as well as the conflicts. This leads to affirm that every controversy that has escalated to the point of generating violence causing a rupture in the relationship can also become peaceful; this refers to the hopeful vision of reconciliation.

Author Biography

Marcela Moreno Buján, Ponencia presentada en el Congreso Internacional Genocidios y Derechos Humanos. A Cien Años del Genocidio Armenio. Organizado por la Facultad de Filosofía y Letras y la Facultad de Derecho, ambas de la Universidad de Buenos Aires (UBA) y la Universidad Nacional Tres de Febrero (UNTREF). Celebrado los días 20, 21 y 22 de agosto del 2015 en la Facultad de Derecho de la UBA, República Argentina.

Costarricense. Abogada y mediadora por la Universidad de Costa Rica (UCR). Especialista en Derechos Económicos, Sociales y Culturales de los Pueblos Indígenas y Derecho a la Alimentación por la Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO) y la Fundación Henry Dunant América Latina, República de Chile. Especialista en Negociación y Doctoranda en Derecho Social por la Universidad de Buenos Aires (UBA), República Argentina. Docente en la Facultad de Derecho de la UCR. Investigadora en el Proyecto UBACyT Programación Científica 2014-2017: Los conflictos socio-jurídicos en torno a la infancia. Nuevos escenarios, dirigido por la Dra. Laura N. Lora desde el Instituto de Investigaciones Jurídicas y Sociales Ambrosio L. Gioja de la Facultad de Derecho de la UBA. Ha sido formadora de mediadores para la Dirección Nacional de Resolución Alterna de Conflictos (DINARAC) del Ministerio de Justicia y Paz de la República de Costa Rica, la UCR y el Colegio de Abogados de Costa Rica.

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Published

2016-07-20

How to Cite

Analysis of the concepts of reconstruction, resolution and reconciliation from the postulates of the TRANSCEND Research School for peace. (2016). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 27(1), 33-55. https://doi.org/10.15359/rldh.27-1.2

How to Cite

Analysis of the concepts of reconstruction, resolution and reconciliation from the postulates of the TRANSCEND Research School for peace. (2016). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 27(1), 33-55. https://doi.org/10.15359/rldh.27-1.2