From larval journalist to cyber-journalist: evolution of the journalism concept
DOI:
https://doi.org/10.15359/rldh.27-2.2Keywords:
Journalist, larval journalist, cyber-journalist, ICT, freedom of expressionAbstract
This paper discusses the evolutionary definition of the concept of journalist through a diachronic study using hemerographic and bibliographic research, together with evidence from interviews applied to well-known figures in the sector. The evolutionary scale proposed is from larval journalism to cyber-journalism. The research results show a dynamic concept depending on historical and cultural context that accompanies it. At first (before the nineteenth century) the journalist term is linked to a person who publishes periodically primarily through written press. However, since the nineties, and in view of the widespread use of new Information and Communication Technologies (ICT), somehow everyone can be a communicator now through media such as the Internet. In conclusion, the debate on the figure of the journalist is especially complex and denotes the exaltation of ethical and moral values, imperative for the work of a journalist.
References
Alberto López, R. (2008, 20 de agosto, pp 4-6)). La mayoría de los medios no hacen periodismo: Erwin Macario. Papiro. Recuperado de http://www.el-papiro.com/periodistas/periodistas_erwin.html
Barrera C. (2004). Los medios de comunicación en América Latina, en Historia del periodismo universal, Editorial Ariel, España. pp. 332-333.
Carbonell M. y Brito R. (2011). La globalización y los derechos humanos, a la luz de la reforma constitucional de junio de 2011. Revista de la facultad de derecho de México. Vol. 61 No. 256), 11-30.
Carreño Carlón, C. (2015). Un modelo histórico de relación entre prensa y poder en México en el siglo XX. Recuperado de
http://mexicanadecomunicacion.com.mx/rmc/2000/03/01/un-modelo- historico-de-la-relacion- entre-prensa- y-poder- en-mexico- en-el- siglo-xx/
Carrión, J. (1986). Insurgencia y contrainsurgencia en el periodismo. En El pensamiento político de México (Tomo I. La independencia, p. 181). México: Nuestro Tiempo.
Chossudovsky, M. (2002). Globalización de la pobreza y nuevo orden mundial. Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Durham Peters, J. (2014). Nuevos medios y viejos medios: Reflexiones sobre el caso mexicano. En Rebeil Corella, María Antonia y Martín del Campo, y Alberto Montoya (Coords), Ética, medios y democracia (pp. 153-155). México: Tirant Humanidades.
García Tinajero, L. (2011). El monopolio mediático: Toque de queda al derecho a la información. En Gabriela Ponce Baez y Leonel García Tinajero (Coords.), Las fronteras del derecho a la información (pp. 2-4). México: Novum. Gómez, L. A. (2002, 15 de noviembre). Brasil en cuenta regresiva. The Narco News Bulletin, 21. Recuperado de
http://www.narconews.com/print.php3?ArticleID=18&lang=es
González Gordon, M. (2013). Singularidades en materia de derecho de autor propias de las publicaciones periódicas digitales. En Miguel Ángel Encabo Vera (Coord.), Periodismo y derecho de autor (pp. 141). España: Reus, Fundación AISGE.
Gudynas, E. (2004). Octavio Ianni, destacada analista de la globalización, falleció en Brasil. Portal latinoamericano de opinión. Recuperado de
http://globalizacion.org/2004/04/fallecio-octavio- ianni-destacado- analista-de- la-globalizacion/
Hernández López, R. (1999). Solo para periodistas. México: Editorial Grijalbo.
Hubner Díaz, G. (2014) Guayabera política. El clarín, 1(6). Tabasco, México.
Ianni, O. (2000). Enigmas de la modernidad-mundo. Sociología y Política. México: Editorial Siglo XXI.
Jarvis, J. (2014, 6 noviembre). Geeks bearing gifts: imagining new futures for news. Recuperado de: http://buzzmachine.com/2014/11/06/geeks-bearing- gifts-imagining-new-futures- news/
Kapuscinski, R. (2007). El mundo de hoy: autorretrato de un reportero. Krakovia, Znak.
Editorial Anagrama. De Ki. Straczek, Krakow, Znak. Koldobika, M. (2003). La formación del periodista digital. Revista Chasqui, 84, 1-11.
Luzón Fernández, V. (2000, 11 noviembre): Periodista digital: De McLuhan a Negroponte. Revista Latina de Comunicación Social, 34. Recuperado de
http://www.ull.es/publicaciones/latina/aa2000kjl/w34oc/49s6luzon.htm
Martínez, Omar R. (2012). Periodismo en la era digital. Revista Mexicana de Comunicación. 27. Recuperado de:
http://mexicanadecomunicacion.com.mx/rmc/2012/09/27/periodismo-en- la-era-digital/
Rebeleil Corella, M. A., Martín del Campo A. M., Hidalgo Toledo J.A., Milán Campuzano A. (2014). Ética, actores de la comunicación y corresponsabilidad. En Ética, medios y democracia (pp. 62-63). México: Universidad Anáhuac.
Sandoval Martin, M. T. (2001). La formación a distancia de periodistas digitales: Una propuesta para el uso de la videoconferencia. Revista Latina de Comunicación 19 Social, Año. 4. Vol. 37, p.p. 6 Recuperado de
http://www.ull.es/publicaciones/latina/2001/zenlatina37/136sandoval.htm
Solís, Beatriz (1999). El derecho a la información, un reto nada nuevo frente al nuevo milenio. Sala de Prensa web para profesionales de la comunicación iberoamericanos. Año II, vol 2. Ponencia presentada en el Seminario Internacional Antiguos y nuevos desafíos de Derecho de la Comunicación, en Santa Fé de Bogotá, Colombia.
UJAT. (2014). Plan de estudios de la licenciatura en comunicación. Recuperado de http://www.archivos.ujat.mx/2014/DAEA/pagina%20nueva/planes%20de%20estudio/Sintesis%20Comunicacion%202010.pdf
Zacarías Castillo, A. (2003). La prensa mexicana en la segunda mitad del siglo XX. Acercamiento metodológico. Revista Universidad de Guadalajara, 28. Recuperado de http://www.cge.udg.mx/revistaudg/rug28/art5.html
Zeta de Pozo, F., Ruiz, F. J. y Waisbord, S. (2004). Los medios de comunicación en América Latina. En C. Barrera (Eds.), Historia del periodismo universal. Barcelona: Ariel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El material que se publica en esta Revista está bajo una licencia “Creative Commons” 3.0 Costa Rica (CC, Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 Costa Rica (CC BY-NC-ND 3.0 CR) . Esto significa que el material publicado en la revista se puede compartir (copiar y distribuir) en cualquier medio o formato considerando que se debe reconocer de forma adecuada la autoría del material y la fuente, no puede utilizarse con fines comerciales y no se aceptan las obras derivadas (remezclar, transformar o crear a partir del material).