Ups and Downs and Contradictions of Human Rights Teaching in Argentina

Authors

  • Isabelino A. Siede Docente e investigador de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.15359/http://dx.doi.org/10.15359/rldh.28-1.4

Keywords:

Education, human rights, curriculum, teaching

Abstract

How and how much has the Argentine education system assumed its international commitment to teach human rights? What distances and distortions have there been between curricular requirements and pedagogical practices of schools? This article considers some conditioning nuances of human rights teaching in Argentina. For this, it develops a brief genealogical journey through the process of curricular integration of human rights as specific, controversial and multi-faceted content of the elementary and secondary education, in relation with the political debate of each moment, over the course of nearly seven decades, from 1949 to the present. In order to analyze the actual curriculum of schools, the article includes some testimonies of teachers from different regions. They share their approaches and doubts in relation with this content and the criteria for its teaching. Finally, the author reviews some risks and tensions in curricular integration modalities and public policies developed in recent years so as to include the human rights approach in the formal education system in Argentina.

Author Biography

Isabelino A. Siede, Docente e investigador de la Universidad Nacional de La Plata

Dr. de la Universidad de Buenos Aires, mención Ciencias de la Educación. Licenciado en Ciencias de la Educación (UBA). Docente e investigador en la Universidad Nacional de La Plata (UNLP), la Universidad Nacional de Moreno (UNM) y la Universidad Nacional de la Patagonia Austral (UNPA).

References

Carretero, M. (2007). Documentos de identidad. La construcción de la memoria histórica en un mundo global. Buenos Aires: Paidós.

Bottarini, R. (2007). La educación ciudadana en el vendaval político argentino. En G. Schujman, y I. Siede (Eds.), Ciudadanía para armar. Aportes para la formación ética y política. Buenos Aires: Aique.

Cardinaux, N. (Noviembre 2001- abril 2002). La formación jurídica en la enseñanza media. Revista de Sociología del Derecho 21/22.

Carretero, M. (2007). Documentos de identidad. La construcción de la memoria histórica en un mundo global. Buenos Aires: Paidós.

Consejo Federal de Cultura y Educación. (1995). Contenidos Básicos Comunes para la Educación General Básica. Buenos Aires: MCEN - CFCyE. Aprobado como Resolución N.o 39/94 del 29 de noviembre de 1994.

Fernández, M. (2016). Educación en derechos humanos en Argentina. Notas sobre el proceso de incorporación de los derechos humanos en los contextos educativos. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 27(2), II Semestre 2016.

Laclau, E. (1996). Emancipación y diferencia. Buenos Aires: Ariel.

Plotkin, M. (1994). Mañana es San Perón. Propaganda, rituales políticos y educación en el régimen peronista 1946-1955. Buenos Aires: Ariel.

Porro, I. e Ippolito, M. (2003). Educación política y régimen político. Un recorrido por la enseñanza de lo político en la escuela media argentina (1953-2003). Trabajo presentado en el 6to Congreso de Ciencia Política de la Sociedad Argentina de Análisis Político. Universidad Nacional de Rosario. 5 al 8 de noviembre de 2003.

Postay, V. (2004). Los saberes para educar al soberano. 1976-1989. Los libros de texto de civismo de las escuelas secundarias entre el proceso y la transición democrática. Córdoba: Ferreyra Editor.

Rockwell, E. (1995). En torno al texto: Tradiciones docentes y prácticas cotidianas. En La escuela cotidiana. México: Fondo de Cultura Económica.

Romero, L. A. (Coord.) (2004). La Argentina en la escuela. La idea de nación en los textos escolares. Buenos Aires: Siglo XXI.

Siede, I. (2016). Peripecias de los derechos humanos, en el currículo escolar de Argentina. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Siede, I. (2013). Los derechos humanos en las escuelas argentinas: Una genealogía curricular (Tesis doctoral). Universidad de Buenos Aires,. Mimeo.

Siede, I. (2010) (Comp.). Ciencias sociales en la escuela. Criterios y propuestas para la enseñanza. Buenos Aires: Aique.

Steiner, G. (2001). Después de Babel. Aspectos del lenguaje y la traducción. México: Fondo de Cultura Económica.

Terigi, F. (1999). Curriculum. Itinerarios para aprehender un territorio. Buenos Aires: Santillana.

Published

2017-09-26

How to Cite

Ups and Downs and Contradictions of Human Rights Teaching in Argentina. (2017). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 28(1), 87-115. https://doi.org/10.15359/http://dx.doi.org/10.15359/rldh.28-1.4

How to Cite

Ups and Downs and Contradictions of Human Rights Teaching in Argentina. (2017). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 28(1), 87-115. https://doi.org/10.15359/http://dx.doi.org/10.15359/rldh.28-1.4

Most read articles by the same author(s)

<< < 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 > >>