Language Training Through University Extension
DOI:
https://doi.org/10.15359/udre.8-1.1Keywords:
languages, multilingualism, university extension.Abstract
This paper aims to describe some of the work developed through using the Idiomas para la comunicación internacional (Languages for International Communication) Project, a university extension project the Pacific Regional Campus of University of Costa Rica has been conducting. Part of this paper was presented in the form of a poster in the Universidad 2016 International Congress. The importance of learning new languages and facilitating possibilities for their learning in regions outside the capital city is a thesis defended throughout these pages and is a goal reached thanks to university extension programs.References
Acuña, G., Barahona, M. y Ceciliano, Y. (2010). Extensión y dominio efectivo del inglés como segunda lengua en el sistema educativo costarricense: situación actual, problemas y desafíos. III Informe del Estado de la Educación. CONARE.
Alvarado, L. y López, R. (2012). El nivel de escolaridad y actitudes lingüísticas de los puntarenenses. Ponencia presentada en las III Jornadas de Investigación del Pacífico Costarricense, Puntarenas, Costa Rica.
Brown, D. (2007). Principles of Language Learning. (3a. ed.). Nueva York: Pearson Education.
Chen, S. (2003). Presentación. Revista Inter Sedes, 4(7), 7-9.
Instituto Nacional de Estadística y Censos (2011). Censo. Recuperado de http://www.inec.go.cr/Web/Home/GeneradorPagina.aspx
Kemp, C. (2009). Defining multilingualism. Exploration of Multilingualism: Development on Research on L3, Multilingualism and Multiple Language Acquisition. Amsterdam: John Benjamin Publishing Company.
López, R. (2014). Puntarenas hacia el camino del multilingüismo: impacto del Proyecto de Idiomas de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica. Revista InterSedes, 15(30), 132-150.
López, R. (2016). Creencias sobre el aprendizaje del idioma inglés desde la perspectiva del estudiantado infantil. Revista Extensión en Red, (7), 100-115. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/extensionenred/article/view/3434/2937
López, R. y Navarrete, K. (2013). El inglés como herramienta de desarrollo en Puntarenas: algunas consideraciones motivacionales. Ponencia presentada en las IV Jornadas de Investigación del Pacífico Costarricense, Puntarenas, Costa Rica.
López, R. y Rodríguez, K. (2017). Reflexiones del programa de extensión docente English for Kids de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica. Revista Educación, 41(1), 1-15. Recuperado de http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.19285
Rojas, R. y Mauro, S. (2012). Eficacia e impacto en la implementación del programa ED-93 Idiomas para la Comunicación Intercultural. Revista de Lenguas Modernas, (16), 113-128.
Vásquez, L. (2009). Cognitive advantages of balanced bilingualism. Revista Pensamiento Actual, 9(12-13), 69-78. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/2837
Vicerrectoría de Acción Social. (2015). ¿Qué es acción social? Recuperado de http://accionsocial.ucr.ac.cr/accion-social