Student Tutors’ Perception of Beliefs, Fantasies, and Fears Before Starting their Tasks

Authors

  • Elizabeth Jorge Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
  • Macarena Guzmán Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
  • Lucía Muñoz Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
  • Andrea García Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.8-1.2

Keywords:

beliefs, fantasies, fears, student tutors, practice.

Abstract

This article presents one of the activities carried out in the framework of a university extension project titled Orientation and Support for Student Tutors. The tutors are adolescents who attend two secondary schools in the city of Córdoba (Argentina), which provide school support to children from two public schools. The intervention described here was conducted before the exercise of the tutoring practice. The objective was to reflect on the young people’s beliefs, fantasies and fears before starting the tasks of their role. It is a qualitative work where individual and group activities were implemented with the student tutors. Based on the answers obtained, beliefs, fantasies, and fears were grouped in two categories: one is related to the child they accompany; the other one is the exercise of their role as student tutors. Emphasis is placed on the need to clarif

References

Beltrán, J. (Coord.) y Universidad Camilo José Cela. (2002). Enciclopedia de pedagogía. España: Espasa Editorial.

Bullough, R. V. (2000). Convertirse en profesor: la persona y la localización social de la formación del profesorado. En B. J.

Biddle, T. L. Good y I.F. Goodson (eds.), La enseñanza y los profesores I (La profesión de enseñar). Barcelona: Paidós Editorial.

Cardona, L. y Montoya, L. (2005). Fantasía: una mirada sensible ante la construcción del conocimiento en la escuela. (Tesis). Universidad de Antioquía, Medellín, Colombia.

Castorina, J. A. (2004). Las creencias del sentido común del alumno y profesores. Sus implicaciones para la enseñanza de la filosofía. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 9, 169-188.

Duarte, M. E. (Comp.). (2007). Vínculo docente alumno. Un abordaje de la subjetividad en la escuela desde una propuesta de extensión universitaria. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.

Esteve, J. (2006). Las emociones en el ejercicio práctico de la docencia. Teor educ, 18, 85-107.

García, B., Loredo, J. y Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10.

Gil, F. y Rico, L. (2003). Concepciones y creencias del profesorado de secundaria sobre enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Enseñanza de las Ciencias, 21(1), 27-47.

González, M. A. (2014). Metáforas y paradojas de los miedos en los sujetos docentes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(1), 355-370.

Jorge, E. y Guzmán, M. (2016). Sistematización de la práctica realizada en el proyecto extensionista Orientación y Contención a los Alumnos Tutores. Año 2015. [Inédito]. Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba.

Lebrija, A., Flores, R. y Trejos, M. (2010). El papel del maestro, el papel del alumno: un estudio sobre las creencias e implicaciones en la docencia de los profesores de Matemáticas en Panamá. Educación Matemática, 22(1), 31-55.

León, B. (2014). La subjetividad y la fantasía en la creación plástica: sus procesos psicológicos y simbólicos en el arte infantil y primitivo. Barcelona, Research, Art, Creation, 3(1), 33-58.

Martínez y Padrón, O. (Mayo-agosto, 2013). Las creencias en la educación matemática. Educere, 235-243.

Moreno, M. y Azcárate, C. (2003). Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Enseñanza de las Ciencias, 21(2), 265-280.

Pedrosa, M., Astiz, M., Vilanova, S. y Montero, Y. (2014). Evaluación de las creencias de los profesores de Educación Secundaria Superior sobre la enseñanza y el aprendizaje de la matemática: la incidencia en sus prácticas docentes. Revista de Evaluación Educativa, 3(2).

Rivera, J. (2001). Análisis conceptual de las competencias cognitivo afectivas en el área de ciencia, tecnología y medio ambiente en el nivel secundario. Revista de Investigación en Psicología, 4(1).

Romero, H. (2007). Adolescentes y elección vocacional. XIV Jornadas de Investigación y III Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Published

2018-01-01

How to Cite

Jorge, E., Guzmán, M., Muñoz, L., & García, A. (2018). Student Tutors’ Perception of Beliefs, Fantasies, and Fears Before Starting their Tasks. Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 8(1), 23-37. https://doi.org/10.15359/udre.8-1.2

How to Cite

Jorge, E., Guzmán, M., Muñoz, L., & García, A. (2018). Student Tutors’ Perception of Beliefs, Fantasies, and Fears Before Starting their Tasks. Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 8(1), 23-37. https://doi.org/10.15359/udre.8-1.2

Comentarios (ver términos de uso)

Similar Articles

1-10 of 18

You may also start an advanced similarity search for this article.