The Substantive University Action and the Integration with the Environment: The Case of the Chorotega Regional Campus of the National University of Costa Rica

Authors

  • Andrea Suárez Serrano Universidad Nacional, Costa Rica
  • Sandra Lezcano Calderón Universidad Nacional, Costa Rica
  • Pável Bautista Solís Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.8-1.3

Keywords:

integration, cooperation, Región Chorotega, extension, innovation.

Abstract

We reviewed the university extension and research projects of the Chorotega Regional Campus (SRCH) of the National University of Costa Rica (UNA) to strengthen the interrelation between extension, research, and teaching and their integration with the region. The objective of this paper is to analyze how the university extension and research projects influence the internal and external integration of SRCH to accomplish the activities of the substantive university action. Twenty-eight extension and research projects were reviewed; SRCH ran them from 2012 to 2017. The review was conducted using a qualitative and exploratory meta-analysis of the projects recorded in the UNA Academic Information System. The extension-research projects have encouraged a strong integration of UNA with communities and strategic allies, expanding the knowledge of diverse disciplines. The projects allow professors to improve their interaction and collaboration with social organizations, public institutions, and international peers. However, it is also necessary to review the regionalization policies to facilitate a greater integration with the private sector and other universities. The regional grant funds are essential to develop extension-research projects. Without such grants, the outreach of the regional campuses will be drastically reduced.

Author Biographies

Andrea Suárez Serrano, Universidad Nacional

Centro Mesoamericano de Desarrollo Sostenible del Trópico Seco (CEMEDE-UNA), Sede Regional Chorotega.

Sandra Lezcano Calderón, Universidad Nacional

Sede Regional Chorotega, UNA.

Pável Bautista Solís, Universidad Nacional



References

Asamblea Legislativa (2012). Ley 9036: transforma el Instituto de Desarrollo Agrario (IDA) en el Instituto de Desarrollo Rural (INDER) y crea Secretaría Técnica de Desarrollo Rural. La Gaceta Digital, (103).

Castro, S. (2009). Costa Rica frente a la regionalización de la educación superior. El primer centro universitario regional en San Ramón, Alajuela. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, X(18), 174-203. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/1033/1094

Consejo Nacional de Rectores (2008). Lineamientos generales para la regionalización universitaria. San José, Costa Rica.

Consejo Nacional de Rectores (2011). Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal 2011-2015. Oficina de Planificación de la Educación Superior. Comisión de Directores de Planificación. Recuperado de http://siesue.conare.ac.cr/images/documentos/investigacion/Conare-PLANES.pdf

Consejo Académico de la Universidad Nacional de Costa Rica (2009). Lineamientos para la gestión de programas, proyectos y actividades. Heredia, Costa Rica. Recuperado de http://www.documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/1793/Lineamientos%20para%20la%20gestion%20de%20programas%20proyectos%20y%20actividades%20academicas.389.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Consejo Académico de la Universidad Nacional de Costa Rica (2016). Reglamento del Fondo Universitario para el Desarrollo Regional. Gaceta Extraordinaria No. 20. Recuperado de http://www.documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/1184

Consejo Académico de la Universidad Nacional de Costa Rica (2017). Reglamento del Fondo Institucional de Desarrollo Académico. Gaceta Ordinaria No. 13 Recuperado de http://documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/1183

Fernández, D. (2015). Rezago en carrera académica de personas académicas propietarias de la Universidad Nacional. Universidad en Diálogo: Revista de Extensión, 5(2), 171-186. Recuperado de http://revistas.una.ac.cr/index.php/dialogo/article/view/8440/9499

Gamboa, R., Céspedes, M., Mena, P. y Azofeifa, C. (2017). La extensión universitaria y los procesos participativos de desarrollo local en Costa Rica. En J. O. Castro y H. Tomassino (eds.), Los caminos de la extensión en América Latina y el Caribe (pp. 53-76). Santa Rosa, Argentina: Universidad Nacional de La Pampa.

Lezcano, S. (2011). Articulación universitaria y desarrollo local: la experiencia del Programa de Regionalización Interuniversitaria de la Región Chorotega, Costa Rica. En Integración, Extensión, Docencia e Investigación para la Inclusión y la Cohesión Social. XI Congreso Iberoamericano de Extensión Universitaria, Santa Fe, Argentina. Recuperado de https://www.unl.edu.ar/iberoextension/dvd/archivos/ponencias/mesa3/articulacion-interuniversita.pdf

Maldonado, T. (2014). Programa Interuniversitario Estatal y desarrollo local en Costa Rica. Universidad en Diálogo: Revista de Extensión, 1(2), 20. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/dialogo/article/view/5608/5484

Monge, C., Lezcano, S. y Méndez, N. (2014). Generando capacidades regionales mediante la extensión universitaria: experiencia de UNA-Sede Regional Chorotega. Universidad en Diálogo: Revista de Extensión, 1(2), 20. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/dialogo/article/view/5609/5485

Pilhöfer, A. y Unwin, A. (2013). New approaches in visualization of categorical data: R package extracat. Journal of Statistical Software, 53(7), 1-25. Recuperado de http://10.18637/jss.v053.i07

Poder Ejecutivo (2005). Decreto Ejecutivo 32488: de los Comités Sectoriales Regionales Agropecuarios (CSRA) y de los Comités Sectoriales Locales (COSEL), de su Constitución y Funciones. La Gaceta Digital No. 146.

Poder Ejecutivo (2012). Directriz 038: promueve el funcionamiento de los Consejos Cantonales de Coordinación Interinstitucional. La Gaceta Digital No. 188.

QSR International (2017). NVivo 11 Plus for Windows (Version 11-4-1-1064): QSR International Pty Ltd. Recuperado de https://www.qsrinternational.com/nvivo/home

R Development Core Team (2008). R: A language and environment for statistical computing (Version 3.4.1). Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing. Recuperado de http://www.R-project.org

Rojas, O. (2017). Informe de gestión de la decanatura de la Sede Regional Chorotega. Liberia, Costa Rica: Sede Regional Chorotega-Universidad Nacional de Costa Rica. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0B5hAJ1YV53kvT290NGlrQ2hTRk0/view

Schmidt, I. (2016). La Universidad Nacional de Costa Rica y las sedes regionales como mecanismo de inclusión social, Universidad en Diálogo, 6(2), 11. doi:10.15359/udre.6-2.11

TIMEGRAPHICS (2017). Free online timeline maker. Recuperado de https://time.graphics

Universidad Nacional de Costa Rica (2016). Estatuto Orgánico. Gaceta Extraordinaria No. 3, 80.

Universidad Nacional de Costa Rica (2017). Reglamento para la Gestión de Programas, Proyectos y Actividades Académicas en la Universidad Nacional. Gaceta Ordinaria No. 5, 81.

Weiss, J. A. (1987). Pathways to Cooperation among public agencies. Journal of Policy Analysis and Management, 7(1), 94-117. doi:10.2307/3323353

Wickham, H. (2009). Elegant graphics for data analysis. New York, US: Springer.

Zúñiga, S. y Lezcano, S. (2015). Región Chorotega: proyectos y espacios de articulación dirigidos a incidir en la generación de empleo, ingresos, acceso y calidad de agua para consumo humano. Universidad Nacional, Guanacaste, Costa Rica.

Published

2018-01-01

How to Cite

Suárez Serrano, A., Lezcano Calderón, S., & Bautista Solís, P. (2018). The Substantive University Action and the Integration with the Environment: The Case of the Chorotega Regional Campus of the National University of Costa Rica. Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 8(1), 39-56. https://doi.org/10.15359/udre.8-1.3

How to Cite

Suárez Serrano, A., Lezcano Calderón, S., & Bautista Solís, P. (2018). The Substantive University Action and the Integration with the Environment: The Case of the Chorotega Regional Campus of the National University of Costa Rica. Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 8(1), 39-56. https://doi.org/10.15359/udre.8-1.3

Comentarios (ver términos de uso)

Similar Articles

1-10 of 67

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)