Strengthening Territoriality in Communities
DOI:
https://doi.org/10.15359/udre.8-2.4Keywords:
communities, democracy, decentralization, deconcentration, local development, regionalization, territoriality, public universitiesAbstract
This article reflects on the territories as social constructions that are a product of the power relations between groups in constant tension; these constructions configure spaces and temporalities giving place to new symbols and geographies. It is assumed that the National University of Costa Rica has constructed, from its territoriality (the campus), a logic of regionalization as a historical, social, and political process to manage the resources and exercise its autonomy. This historical and social imaginary has been used as a framework for university extension actions; the framework has also responded to a logic of the national model of development that has been influenced by other processes. Currently, the neoliberal globalization is one of these processes that has increased the territorial inequalities already existing. This situation motivates the author to propose some policies that promote the territorial equality in a reciprocal relationship between the university and communities to respond to planned and continuous processes from the university extension activities.
References
Arias, R. y Sánchez, L. (2013). Decimoctavo Informe del Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. Informe final: Análisis de la desigualdad socioeconómica en Costa Rica por criterio territorial. Recuperado de https://estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/018/arias_y_sanchez_desigualdad_socioeconomica_criterio_territorial.pdf
Alvarado, H. (2014). Regionalización, el gran desafío. Sin publicar.
Barrantes, F. (1997). La regionalización del sistema educativo costarricense mito y realidad. Ministerio de Educación Pública. Coloquio Regional sobre Descentralización de la Educación en América Central, Cuba y República Dominicana. Recuperado de http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/clad/clad0031503.pdf
Castro, G. S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. Recuperado de http://www.ram-wan.net/restrepo/decolonial/14-castro-descolonizar%20la%20universidad.pdf
Carmen, R. (2004). Desarrollo Autónomo. Humanización del paisaje: una incursión en el pensamiento y la práctica radical. Heredia, Costa Rica: Editorial Universidad Nacional.
De Sousa, B. (2007). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. La Paz: CIDES-UMSA.a/index_es.htm
Eurosocial (2017). Experiencia destacada. Política de Estado para el desarrollo regional: reduciendo brechas sociales en Costa Rica. Diálogo para la acción, 50-51. Recuperado de http://www.sia.eurosocial-ii.eu/files/docs/ficha_experiencia_politicasestado_costarica.pdf
Fürst, E. (2013). Crisis, espacio y aprendizaje social: la cuestión regional en el capitalismo global. Heredia, Costa Rica: EUNA.
González, C. (2017). ¿A quién pertenecen los pueblos? Recuperado de https://www.facebook.com/cristhian.o.gonzalezgomez?hc_ref=NEWSFEED&frefnf
Hernández, G. (2017). El territorio costarricense, un imaginario social en crisis. Heredia: PDCS-UNA.
León, A. (2015). Desarrollo geográfico desigual en Costa Rica: el ajuste estructural visto desde la Región Huetar Norte (1985-2005). San José: Editorial Universidad de Costa Rica.
Miranda, R. (2010). La noción de alteridad en Cornelius Castoriadis. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de http://eprints.ucm.es/11034/1/T32189.pdf
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible (2000). Capítulo 3. La estabilidad democrática en la Costa Rica contemporánea. Recuperado de https://issuu.com/estadonacion/docs/aud_cal_dcap3
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible (2016). Vigésimo Segundo Informe del Programa Estado de la Nación. San José, Costa Rica: PEN CONARE. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/22/
Programa Estado de la Nación (2017). Sexto Informe del Estado de la Educación. San José, Costa Rica: CONARE. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2017/assets/parte-1-capitulo-5.pdf
Robinson, W. (2015). América Latina y el capitalismo global. Una perspectiva crítica de la globalización. México: Siglo XXI Editores.
Sosa, M. (2012). ¿Cómo entender el territorio? Guatemala: Editorial Cara Parens. Recuperado de http://www.rebelion.org/docs/166508.pdf
Samper, M., & Torrens, J. (s. f.). Políticas públicas para el desarrollo de los territorios rurales. Recuperado de http://cdr.or.cr/libro/Cap1.pdf
Sotolongo, P., & Delgado, C. (2006). La revolución contemporánea del saber y la complejidad social: hacia unas ciencias sociales de nuevo tipo. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales - CLACSO. Recuperado de http://www.paginaspersonales.unam.mx/files/266/sotolongo.pdf
Tommasino, H., & Cano, A. (enero-marzo, 2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Revista Universidades, 67, 7-24. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/293952059_Modelos_de_extension_universitaria_en_las_universidades_latinoamericanas_en_el_siglo_XXI_tendencias_y_controversias
Universidad Nacional (2015). Reglamento de reformas del Estatuto Orgánico de la Universidad Nacional. Alcance No.1 a la UNA-Gaceta 7-2016. Recuperado de http://www.documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/6693/ESTATUTO-ORG%C3%81NICO-UNA-digital.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Wallerstein, I. (1999). Impensar las ciencias sociales. Límites de los paradigmas decimonónicos. México: Editorial Siglo XXI.
Zlaveta, P. (2016). La universidad necesaria: análisis de proyectos de extensión de la Universidad Nacional de Costa Rica desde el enfoque de desarrollo humano y capacidades. Tesis de Maestría. Universidad de Valencia, España.