Building Fantasies About University Extension in the Student Population of the National University of Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/udre.9-2.2Keywords:
university extension,, participation,, information technology,, fantasies,, conservatismAbstract
The present work systematizes some of the frequencies generated within the framework of the Methodological Innovation Program, student participation, and knowledge management of the School of International Relations at the National University of Costa Rica on student perceptions about university extension. These frequencies were obtained by applying Likert and Tourstone scales with a Cronbach alpha of .902 and n in 917 cases. The presence of two symptoms associated with how ideas about university extension are ideologically transmitted is visualized as a fundamental finding, where there is an approach responding to models of awareness, but, in everyday actions, altruistic and conservative tendencies are reflected. The importance of religious and educational organizations without formal political dyes is established as a space for linking young people, and questions about the university’s behavior in the field of guaranteeing respect for diversity without forgetting social justice.
References
Alcántara, G. (2007). Misión social y modelos de extensión universitaria: del entusiasmo al desdén. Revista Iberoamericana de Educación, 43. Recuperado de http://rieoei.org/deloslectores/1662Aquiles.pdf
Bravo, R. R. y Meoño, R. (2008). Acompañamiento social participativo: un espacio de encuentro para el desarrollo comunitario. Heredia, Costa Rica: Editorial de la Universidad Nacional.
De Soto, H. (1986). El otro sendero: la revolución informal (3era ed.). Lima, Perú: El Barranco.
Gezmet, S. G. (2013). La vinculación universidad-sociedad. Modelos de extensión y características de las interacciones. Compendio Bibliográfico, 23. Recuperado de https://www.unc.edu.ar/extension/fortalecimiento/formacion/asignatura-de-extension-universitaria/compendio-bibliografico-2015-1.pdf#page=26
Hart, R. (2008). Children Participation: Theory and practice of involving young citizen in comunity development and enviromental care (3rd Edition). London, England: UNICEF.
Ortiz, M. C. y Morales, M. E. (2011). La extensión universitaria en América Latina: concepciones y tendencias. Educación y Educadores, 14(2). Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1928
Salas, D. (2017). Programa Innovación Metodológica, Participación Estudiantil y Gestión del Conocimiento. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional. Recuperado de https://www.gestionproyectos.una.ac.cr/
Sastre, P., Zubiria, A. y Andrea, R. (2016). Concepciones sobre extensión universitaria. Recuperado de http://extension.unicen.edu.ar/jem/completas/189.pdf
Serna, G. (2004). Modelos de extensión universitaria en México. Revista de la Educación Superior, 33(131), 77–103.
Torres, E. (1997). Centroamérica: revoluciones sin cambio revolucionario. Revista Nueva Sociedad, 150, p. 84-89.
Universidad Nacional de Costa Rica. (2015). Estatuto Orgánico de la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica: Editorial de la Universidad Nacional.
Žižek, S. (1994). Goza tu síntoma: Jack Lacan dentro y fuera de Hollywood. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Žižek, S. (2009). Seis reflexiones marginales sobre la violencia. Buenos Aires, Argentina: Paidós.