An analysis in R of the Facebook group of the Training of Trainers in robotics for vulnerable areas project in Costa Rica

Authors

  • Richard Arce Vargas Universidad Nacional, Costa Rica
  • Irene Hernández Ruiz Universidad Nacional, Costa Rica
  • Pedro Fonseca Solano Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.10-1.3

Keywords:

R, closed group, closed groups, social networks, algorithms, statistics, parameters, libraries, libraries or packages

Abstract

This paper discloses an analysis of data making use of the R language about the information published in a closed group of a university extension project at the National University of Costa Rica. This group presents the activities carried out by the teachers trained in the project and their students, and the activities organized by the project managers. For the corresponding analysis, the methodology used is described, as well as the major results obtained from 2016 to 2018. The study selected the variables of gender and type of publication.

References

Arab, E. y Díaz, A. (2015). Impacto de las redes sociales e Internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Revista Clínica Las Condes, 26(1), 7-13. https://analisi.cat/article/view/3090

Cain, J. y Policastri, A. (2011). Using Facebook as an Informal Learning Environment. American Journal of Pharmaceutical Education, 75(10), Article 207

Concepto.de. (2018). ¿Qué es red social? https://concepto.de/redes-sociales.

Datanovia. (2017). Factoextra: Extract and Visualize the Results of Multivariate Data Analyses. https://rpkgs.datanovia.com/factoextra/index.html

Enguix, O. (2017). Impacto político e informativo de las redes sociales, esferas de actuación y comparación con los medios. Alabe 13(71-86). http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/344/230

Ferrero, R. (2018). ¿Qué es R Software? https://www.maximaformacion.es/blog-dat/que-es-r-software/

Fonseca, P. y Hernández, I. (2017a). Formación de Formadores en Robótica para Colegios en Áreas Vulnerables de Costa Rica. Uso de las TIC para Ayudar a los Jóvenes Costarricenses a Evitar el Consumo de Drogas. XLIII Conferencia Latinoamericana de Computación.

Fonseca, P. y Hernández, I. (2017b). Modelo de robot educativo en dos ambientes de construcción. Congreso Colombiano de Computación 12CCC, celebrado del 19 al 22 de setiembre del 2017, en la Universidad Autónoma de Occidente, en la ciudad de Cali, Colombia.

Lê, S., Josse, J. y Husson, F. (2008). FactoMineR: An R Package for Multivariate Analysis. Journal of Statistical Software, 25(1), 1-18.

Lourdes, M. (2016). Los vínculos interpersonales en las redes sociales. Nuevos modos de comunicación en el marco de la Universidad Nacional de San Luis (UNSL), Argentina. Espacio Abierto, 25(4,)193-201. https://www.redalyc.org/jatsRepo/122/12249087015/html/index.html

Panckhurst, R. y Marsh, D. (2011). Utilización de redes sociales para la práctica pedagógica en la enseñanza superior impartida en Francia: perspectivas del educador y del estudiante. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 233-252.

R Foundation. (2018a). Building R for Windows. https://cran.r-project.org/bin/windows/Rtools/

R Foundation. (2018b). R: The R Project for Statistical Computing. https://www.r-project.org

Rovira, J. (2016). Redes sociales en la universidad: profesionales, académicas y de lectura. Álabe, 13, 1-18. revistaalabe.com/index/alabe/article/download/344/230

Rstudio.com. (2019). RStudio. https://www.rstudio.com/

Smith, L. (2002). A tutorial on Principal Components Analysis. http://www.cs.otago.ac.nz/cosc453/student_tutorials/principal_components.pdf

The LEGO Group. (s. f.). 7190 Billund: LEGO.com. Dinamarca. http://www.lego.com/

The Software Alliance. (2018) ¿Por qué son tan importantes los datos? https://data.bsa.org/wp-content/uploads/2015/10/BSADataStudy_es.pdf

Tidyverse. (2019). A Grammar of Data Manipulation. https://dplyr.tidyverse.org/

Published

2020-05-26

How to Cite

Arce Vargas, R., Hernández Ruiz, I., & Fonseca Solano, P. (2020). An analysis in R of the Facebook group of the Training of Trainers in robotics for vulnerable areas project in Costa Rica. Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 10(1), 41-56. https://doi.org/10.15359/udre.10-1.3

How to Cite

Arce Vargas, R., Hernández Ruiz, I., & Fonseca Solano, P. (2020). An analysis in R of the Facebook group of the Training of Trainers in robotics for vulnerable areas project in Costa Rica. Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 10(1), 41-56. https://doi.org/10.15359/udre.10-1.3

Comentarios (ver términos de uso)

Similar Articles

11-20 of 26

You may also start an advanced similarity search for this article.