“Creating spaces to strengthen life skills preventing drug use in adolescence and youth” (a project run by the University of Costa Rica, 2018-2019): An analysis of the TC687 from the methodology of the systematization of experiences

Authors

  • Daniel Martínez Esquivel Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.10-1.9

Abstract

This research reconstructs the experience of the social work project #TC687 to strengthen life skills, run by the University of Costa Rica from 2018 to 2019. To strengthen the social participation of university students that contribute to meeting the needs of Costa Rican communities. Systematization of experiences based on the proposal by Óscar Jara (2012) as a methodological strategy. To collect the information, learning recovery sheets were used. Students’ participation was based on prior training to perform fieldwork, besides the diagnosis, planning, execution, evaluation, and registration of educational strategies with a focus on life skills that prevent drug use in populations at risk. The TC687 project strengthens student participation by bringing it closer to different realities that sensitize it to people and their needs. In addition, from experience, both students and the community strengthen life skills.

References

Badilla, D. y Salazar, D. (2019). Intervención de enfermería desde la teoría de relaciones interpersonales en enfermería, para el fomento de habilidades para la vida con niños y niñas que residen en Aldeas Infantiles SOS Limón, Costa Rica 2018. Informe Final de Práctica Dirigida para optar por el grado de Licenciatura de Enfermería.

Benner, P. (1984). From novice to expert: Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley.

Bordignon, N. (2005). El desarrollo psicosocial de Eric Erikson. El diagrama epigénico del adulto. Revista Lasallista de Investigación, 2(2), 50-63. https://www.redalyc.org/pdf/695/69520210.pdf

Cicad (2019). Informe sobre el consumo de drogas en las Américas. Washington D.C.: OEA.

Consejo Universitario (1974). Estatuto Orgánico de la Universidad de Costa Rica. Alcance 52 a La Gaceta Oficial. 56, 1-46.

Corrales, A., Quijano, N. y Góngora, E. (2017). Empatía, comunicación asertiva y seguimiento de normas. Un programa para desarrollar habilidades para la vida. Enseñanza e Investigación en Psicología, 22(1), 58-65. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29251161005

Díaz, M. y Mejía, S. (2018). Desarrollo de habilidades para la vida en la prevención del consumo de sustancias psicoactivas: un enfoque crítico al modelo existente. El Ágora USB, 18(1), 203-210. http://dx.doi.org/10.21500/16578031.3450

Dreyfus, S. y Dreyfus, H. (1980). A five-stage model of the mental activities involved in directed skill acquisition. Berkeley, CA: University of California.

Erikson, E. (2000). El ciclo vital completado. Barcelona: Paidós Ibérica.

García, G., Givaduan, M., Ramírez, M., Vladez, E. y Pick, S. (2017). El cuidado de la salud como semilla para el desarrollo: experiencia de un programa basado en habilidades para la vida y reducción de barreras psicosociales. Acta de Investigación Psicológica, 7, 2647-2657. https://dx.doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.06.002

IAFA (2016). IV Encuesta Nacional sobre Consumo de Drogas en Población de Educación Secundaria. San José: IAFA.

Jara, O. (2012). La sistematización de experiencias. Práctica y teoría para otros mundos posibles. San José: Centro de Estudios y Publicaciones Alforja.

La Gaceta Universitaria (2018). Reglamento del Trabajo Comunal Universitario de la Universidad de Costa Rica. Alcance a La Gaceta Universitaria, 18, 1-8.

Mantilla, L. (2001). Habilidades para la vida. Una propuesta educativa para la promoción del desarrollo humano y la prevención de problemas psicosociales (2da ed.). Bogotá: Ministerio de Salud y Fe y Alegría.

Murillo, L. y Ramírez, O. (2014). Programa de enfermería para el desarrollo de habilidades para la vida en los residentes del Hogar Crea de niños-adolescentes, Birrisito, 2014. Informe Final de Práctica Dirigida para optar por el grado de Licenciatura de Enfermería.

Neuman, M. y Fawcett. (2002). The Neuman Systems Model (4th ed.). New Jersey: Prentice Hall.

NIDA (2004). Cómo prevenir el abuso de drogas en los niños y adolescentes. Una guía con base científica para padres, educadores y líderes de la comunidad (2da ed.). Maryland: NIH.

OMS (25 de febrero, 2019). Encuesta Mundial de Salud a Escolares. Ginebra: OMS. Recuperado de https://www.who.int/ncds/surveillance/gshs/es/

OPS (2001). Enfoque de habilidades para la vida para un desarrollo saludable de niños y adolescentes. Washington D.C.: OPS.

Papalia, D., Feldman, R. y Martorell, G. (2012). Desarrollo humano. México, D. F.: McGraw-Hill.

Peplau, H. (1990). Relaciones interpersonales en enfermería. Un marco de referencia conceptual para la enfermería psicodinámica. Barcelona: Salvat Editores.

Piaget, J. (1999). La psicología de la inteligencia. Barcelona: Crítica.

Rogers, C. (2011). El proceso de convertirse en persona. Mi técnica terapéutica. Madrid: Paidós Contextos.

Singla, D. et al. (2019). Implementation and effectiveness of adolescent life skills programs in low and middle-income countries: a critical review and meta-analysis. Behavior Research and Therapy. https://doi.org/10.1016/j.brat.2019.04.010

Published

2020-05-26

How to Cite

Martínez Esquivel, D. (2020). “Creating spaces to strengthen life skills preventing drug use in adolescence and youth” (a project run by the University of Costa Rica, 2018-2019): An analysis of the TC687 from the methodology of the systematization of experiences. Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 10(1), 143-159. https://doi.org/10.15359/udre.10-1.9

How to Cite

Martínez Esquivel, D. (2020). “Creating spaces to strengthen life skills preventing drug use in adolescence and youth” (a project run by the University of Costa Rica, 2018-2019): An analysis of the TC687 from the methodology of the systematization of experiences. Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 10(1), 143-159. https://doi.org/10.15359/udre.10-1.9

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>