The Critical University Extension in the Face of the Neoliberal Advance
DOI:
https://doi.org/10.15359/udre.10-2.9Keywords:
critical analysis, extension, neoliberalism, universityAbstract
This essay represents a look at the university extension from a critical perspective. It aims to understand the economic challenges introduced by neoliberalism into the Latin-American universities. The extension in universities symbolizes a significant action that covers a dialectic bond between the communities and educational institutions. In this academic paper, the university characterizes a social investment validated by its work in the communities and regions, especially when there has been exclusion and limitation. Correspondingly, it remarks, from a historical point of view, the basis, goals, and effects of the university extension in Latin-American countries.
References
Acevedo, A. (2011). A cien años de la Reforma de Córdoba, 1918-2018 la época, los acontecimientos, el legado. Revista Historia y Espacio, 7 (36). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3797042
Boaventura, S. (2006). Universidad popular del siglo XXI. Lima: Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales.
Cano, J. (2015). La extensión universitaria en la transformación de la universidad latinoamericana del siglo XXI: Disputas y desafíos. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20141202093928/ensayo_cano_premio_pedro_krotsch.pdf
Calderón, J. y López, D. (٢٠١٣). Orlando Fals Borda y la investigación acción participativa: aportes en el proceso de formación para la transformación. Buenos Aires: Centro Cultural de la Cooperación.
Chaves, S., Lara, C. y Villalobos, A. (2017). Desarrollo de la extensión en las universidades estatales costarricenses. Influencias, modelos y desafíos actuales. Revista +E, 7(7),122-131. doi: https://doi.org/10.14409/extension.v0i7.7057
Freire, P. (1985). La naturaleza política de la educación: cultura, poder y liberación. Barcelona: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia y Ediciones Paidós Ibérica.
Freire, P. (1987). La educación como práctica de la libertad. Distrito Federal, México: Andrómeda.
Gramsci, A. (1967). La formación de los intelectuales. Distrito Federal, México: Editorial Grijalbo.
Núñez, A., Álvarez, B. y Martínez, C. (2017). La extensión universitaria y su relación con la formación inicial de las carreras pedagógicas en Cuba. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17 (3), 1-21. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30280
Robles, A. (2020). La evaluación anacrónica desde la docencia universitaria. Revista Educación, 44 (1). doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36367
Tommasino, H., & Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: Tendencias y controversias. Revista Universidades, 67, 7-24. Recuperado de https://accionsocial.ucr.ac.cr/sites/default/files/adjuntos/tommasino_y_cano_udual_universidades.pdf
Tünnermann, C. (1998). La reforma universitaria de Córdoba. Revista Educación Superior y Sociedad, 9 (1),103-127. Recuperado de http://extension.fcien.edu.uy/wp-content/uploads/2013/02/Ra%C3%ADces-sociales-e-ideol%C3%B3gicas-de-la-Reforma-de-C%C3%B3rdoba.pdf
Villanueva, E. (2011). Acreditación universitaria: Confianza y legitimidad. Revista Iberoamericana de Educación, 57, 53-70. doi: https://doi.org/10.35362/rie570486