Physical Activity and Recreation as Strategies to Impact Local Communities and Promote the Development of Soft Skills in Students: The Experience of University Extension with Students From Different Careers at the Interuniversity Campus of Alajuela, Costa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.11-1.5

Keywords:

physical activity,, soft skills, university extension

Abstract

This article discloses situations students from different careers of the National University, Alajuela Interuniversity Campus, have experienced. As part of their learning process in the course “Actividades y Eventos Recreativos” (Activities and Recreational Events), they designed and practiced actions that promote physical and recreational activities in different communities in Alajuela, one of the seven provinces of Costa Rica. This exercise proves that it is possible to reinforce students’ abilities and impact local communities through learning and extension programs. For the systematization of this experience, the students and people in charge of organizations where the activities took place were asked to fill out a questionnaire to know their perception regarding the obtained results.

References

Campos, G., Covarrubias, N. y Lule, E. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Revista Xihmai, (7),13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3979972

Chacón, M. L. (2014). Gestión educativa del siglo XXI: bajo el paradigma emergente de la complejidad. Omnia, 20(2), 150-161. http://www.redalyc.org/pdf/737/73735396006.pdf

González, B. y Orozco, R. (2013). La capacitación del sector administrativo en las universidades estatales de Costa Rica. Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. https://core.ac.uk/download/pdf/67707751.pdf

Guerrero-Ramos, D., Jiménez-Torres, M. y López-Sánchez, M. (2014). Escuela saludable versus protectora de la salud (salugénica). Educar, 50(2), 323-338. https://www.redalyc.org/pdf/3421/Resumenes/Resumen_342132463008_1.pdf

Moscoso, Sánchez, Martin y Pedrajas. (2014). ¿Qué significa ser activo en una sociedad sedentaria? Paradojas de los estilos de vida y el ocio en la juventud española. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, (30), 77-108. https://doi.org/10.5944/empiria.30.2015.13886

Neumann, A. (2015). Talleres que potencian las habilidades socioemocionales y el desempeño futuro. El Mercurio. http://diario.elmercurio.com/detalle/index.asp?id={e3f67cfc-380e-46ef-bf0a-04231f5ea29e}

Pérez, A. (2013). Enfoques de la gestión escolar: una aproximación desde el contexto latinoamericano. Educación, 17(2), 357-369. 10.5294/edu.2014.17.2.9

Ramírez, C. A., Calderón, H. G. y Castaño-Duque, G. A. (2015). Enfoques administrativos presentes en establecimientos educativos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(66), 911–940. https://search-ebscohost-com.una.idm.oclc.org/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,uid,url&db=ehh&AN=109100905&lang=es&site=ehost-live

Ramos, M. (2014). Técnicas y métodos de recolección de datos. https://es.slideshare.net/JoseMendozaCastillo/12-instrumentos-de-recoleccin-de-datos.

Salas, O. (2017). Mayoría de la población en Costa Rica es sedentaria. Universidad de Costa Rica. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2017/01/23/mayoria-de-la-poblacion-en-costa-rica-es-sedentaria.html

Santamaría, M. y Martínez, (2018). Las escuelas promotoras de salud: un reto por descubrir (trabajo final de grado). Facultad de Educación de Palencia, Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/29324/1/TFG-L1922.pdf

Vargas. M. (2017). Relación entre el deporte y la motivación laboral en el fortalecimiento de las habilidades blandas dentro de los colaboradores del Departamento de Operaciones Financieras y Riesgo de una entidad de servicios compartidos. Universidad Estatal a Distancia. San José, Costa Rica. http://aleph.uned.ac.cr/exlibris/aleph/a21_1/apache_media/D532U1564X2CLAY3D7DJ7KKVCY4SFB.pdf

Werther, W. y Davis, K. (2014). Administración de recursos humanos. Gestión del capital humano (7ª ed.). México: Editorial McGraw-Hill Education.

Published

2021-09-19

How to Cite

Miranda-Benavides, Y., Miranda-Benavides, K., & Prendas-Aguilar, G. (2021). Physical Activity and Recreation as Strategies to Impact Local Communities and Promote the Development of Soft Skills in Students: The Experience of University Extension with Students From Different Careers at the Interuniversity Campus of Alajuela, Costa. Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 11(1), 135-155. https://doi.org/10.15359/udre.11-1.5

How to Cite

Miranda-Benavides, Y., Miranda-Benavides, K., & Prendas-Aguilar, G. (2021). Physical Activity and Recreation as Strategies to Impact Local Communities and Promote the Development of Soft Skills in Students: The Experience of University Extension with Students From Different Careers at the Interuniversity Campus of Alajuela, Costa. Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 11(1), 135-155. https://doi.org/10.15359/udre.11-1.5

Comentarios (ver términos de uso)

Similar Articles

1-10 of 73

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>