Matem-SRB: Results of Its First Year of Implementation
DOI:
https://doi.org/10.15359/udre.11-2.2Keywords:
Mathematics, teaching, southern regionAbstract
MATEM-SRB is a project that combines extension, teaching, and research; it is based on the principle of regionalization and social action. It offers Mathematics teachers the opportunity to train in different subjects; it also allows secondary school students the opportunity to receive a comprehensive mathematics education, helping them increase their knowledge levels in the discipline and allowing them to interact with the university environment. MATEM-SRB integrates the participation of different actors, such as Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), Brunca Regional Campus, the UNA School of Mathematics, participating institutions, and tutors. This situation promotes constant collaboration in search of providing students living in some country’s least developed areas with new opportunities for academic and personal growth.
References
Arias, M. (2014). Actuación de los tutores y su relación con el proceso de aprendizaje de los profesores de matemática en un programa de formación. (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada, España.
Castillo, M., Gamboa, R. e Hidalgo, R. (2017). Algunos errores en matemática que cometen los estudiantes que ingresan a la universidad. En Y. Morales-López, M. Picado, R. Gamboa, C. Martínez, M. Castillo y R. Hidalgo (eds.), Memorias del VI Encuentro Provincial de Educación Matemática, Costa Rica, 2017 (pp. 69-82). Heredia: Universidad Nacional. ISBN: 978-9968-9661- 5-3. DOI: http://dx.doi.org/10.15359/epem.6.17
Escuela de Matemática. (2017). Informe de resultados examen de diagnóstico de matemática: estudiantes de primer ingreso del año 2017. Universidad Nacional. Documento no publicado.
Estado de la Nación (2014). Estado de la Ciencia, Tecnología e información. San José. Programa Estado de la Nación.
Estado de la Nación (2017). Sexto Informe Estado de la Educación. San José. Programa Estado de la Nación.
Estado de la Nación (2019). Estado de la Educación. San José. Programa Estado de la Nación.
Meza, L. y Agüero, E. (2014). Evaluación de los aprendizajes en la educación media: características técnicas de las pruebas escritas en matemática. Revista Digital Matemática, 14(2), 1-12.
Ministerio de Educación Pública. (2017). Informe Nacional. Resultados de las pruebas nacionales de la Educación Formal 2016. Bachillerato. Dirección de Gestión y Evaluación de la Calidad. San José, Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública. (2018). Informe Nacional, Promoción de Bachillerato 2017. Dirección de Gestión y Evaluación de la Calidad. San José, Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública. (2019). Informe Nacional, Promoción de Bachillerato 2018. Dirección de Gestión y Evaluación de la Calidad. San José, Costa Rica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La Revista y cada uno de los artículos que se publican están licenciados por Creative Commons Atribución No comercial Sin derivadas 4.0 Internacional.