Theoretical-Methodological Reflections for the Approach to Older Adults in Vulnerable Situations: From Social Education to Social Pedagogy, a Study in the Province of Alajuela, Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/udre.11-2.5Keywords:
older person, leisure, recreation, social education, health, social pedagogy, outreach, exclusionAbstract
This article systematizes theoretical and methodological considerations to care to vulnerable elders. It also systematizes the experiential process in jointly building a network of older adults in Santa Rita de Alajuela, as part of the 2013-2018 Social Pedagogy project being implemented by Universidad Nacional de Costa Rica (UNA) at Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) [Center for Education Teaching and Research] of UNA’s Division of Basic Education (DEB). The methodology is based on the naturalistic paradigm and holds that participating adults and older adults are both builders of previous stages and social actors at current stages in their lives. This field is addressed by social pedagogy through participatory action research. A conclusion reached by the research team in the project is that the elderly population in this type of community requires not only care and healthcare but also leisure and recreational spaces as tools to improve health thoroughly. This will result, in turn, in enjoyment, well-being, and quality of life and will be reflected in the emotional and physical health of the elderly.
References
Asamblea Legislativa de Costa Rica. (15 de noviembre, 1999). Ley N. ° 7935. Ley Integral para la Persona Adulta Mayor. La Gaceta N. ° 221. San José, Costa Rica.
Bedman, M. y Añaños, F. (2006). Introducción a la pedagogía social/educación social. Granada, España: Grupo Editorial Universitario.
Flórez, R. (2000). Pedagogía del conocimiento. McGraw Hill.
Ham, R. (2003). El envejecimiento en México: el siguiente reto de la transición demográfica. Porrúa y El Colegio de la Frontera Norte México.
Instituto Nacional de Estadística y Censo. (2011). X Censo Nacional de Población y VI de Vivienda: Resultados Generales. San José, Costa Rica.
Jiménez, M., Luengo, J. y Tabemer, J. (2009). Exclusión social y exclusión educativa como fracasos. Conceptos y líneas para su comprensión e investigación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(3), 11-49. ISSN: 1138-414X. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=567/56712871002
Rodríguez, E., Madrigal, D. y Alfaro, I. (2011). Análisis de la situación integral de salud 2011. Caja Costarricense de Seguro Social. Región Central Norte. Área de Salud Alajuela Oeste.
Senra, M. y Vallés, J. (2010). Compendio conceptual de educación social. Madrid: Ediciones Pirámide.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La Revista y cada uno de los artículos que se publican están licenciados por Creative Commons Atribución No comercial Sin derivadas 4.0 Internacional.