Project Creating Programming Capacities in Youth and Teachers in both Secondary and Higher Education and its challenge in the face of COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.15359/udre.11-2.6Keywords:
programming, visual programming, Scratch, ArduinoAbstract
This work presents the university extension project of the Computer Science School of the National University titled Creating Programming Capacities in Young People and Teachers both in Secondary and Higher Education, its objectives, the methodology and the activities developed during the year 2020. It also describes the strategies implemented due to the challenges the project presented before the Covid-19.
References
Bonwell, Ch. y Eison, J. (1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. ERIC Document Reproduction Service No. ED340272.
Basogain, X., Olabe, M. A. y Olabe, J. C. (2015). Pensamiento computacional a través de la programación: paradigma de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia (RED), (46). https://revistas.um.es/red/article/view/240011
Fonseca, P. y Hernández, I. (2017). Ejemplo de la incursión de las mujeres en la robótica. La experiencia en el Proyecto Formación de Formadores en Robótica para Colegios en Áreas Vulnerables de Costa Rica. http://www.clei2017-46jaiio.sadio.org.ar/sites/default/files/Mem/LAWCC/lawcc-13.pdf
Fonseca, P. y Hernández, I. (2019). The experience of implementing the Intercollegiate Educational Robotics Olympiad within the framework of the Training of Trainers in Vulnerable Areas Project in Costa Rica. http://www.clei.org/cleiej/index.php/cleiej/article/view/202/360
Gough, J. (2018). Coding with Scratch: An interactive addition quizzer. Australian Primary Mathematics Classroom, 23(2), 19–22.
LEAD, The Lead Project, Super Scratch Programming Adventure!: Learn to Program by Making Cool Games, Primera Edición, No Starch Press (2012).
Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernández, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Millner, A., Rosenbaum, E., Silver, J., Silverman, B. y Kafai, Y. (Noviembre, 2009). Scratch: Programming for All. Communication of the ACM, 52(11), 60-67.
Rodríguez, A. (2018). Robótica educativa mediante programación visual. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/10306/Robotica%20educativa%20mediante%20programacion%20visual.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sáenz, J. y Cózar, R. (2017). Pensamiento computacional y programación visual por bloques en el aula de primaria. Educar, 129-46. https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/317274
Structuralia. (2018). Programación visual con Dynamo, ¿qué es y qué nos aporta la programación visual? https://blog.structuralia.com/que-es-programacion-visual-con-dynamo
Organización Mundial de la Salud. (2020). Organización Mundial de la Salud. Preguntas y respuestas sobre la enfermedad por coronavirus (COVID-19). https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses
Ministerio de Salud (2020). Decreto Ejecutivo 42227-MP-S. https://www.ministeriodesalud.go.cr/sobre_ministerio/prensa/decretos_cvd/decreto_ejecutivo_42227_mp_s_declaratoria_emergencia_nacional.pdf
Universidad Nacional. (2020a). Autorización de la ejecución del teletrabajo en forma temporal como contingencia a la situación generada por el COVID-19. http://www.documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/11583
UNA. (2020b). Instrucción UNA-VD-DISC-004-2020 UNA-R-DISC-007-2020: modificación de las actividades académicas durante la situación de emergencia por COVID-19 en la Universidad Nacional. http://www.documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/11583
Wing, J. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. http://dx.doi.org/10.1145/1118178.1118215