Addressing Relevance Of The Values In Physical Education Class
Keywords:
Physical education, valuesAbstract
Physical Education is the right place where people can have the possibility to grow integrally during childhood, adolescence and youth. It contemplates emotional, cognitive, social and affective way during the years they participate in the processes of formal education. The first purpose is to show how to approach the values as a right for the students in order to grow and an obligation for teachers who are committed in leading the Learning-Teaching Process from a place where constant interaction is necessary for living together and learning to be with others. The second purpose is to explain why PE is so important from a human being perspective combined with mind, body, spirit and emotions. Because of that, Physical Education needs to consolidate in Educational Curriculum.References
Aguayo. R. (s. f.). Los valores en la clase de educación física. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_06/ponencias/0173-F.pdf
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1998). Código de la Niñez y la Adolescencia. La Gaceta, 26. Recuperado de www.tse.go.cr/pdf/normativa/codigodelaninez.pdf
Carta Internacional de la Educación Física y el Deporte. (1978). Recuperado de http://portal.unesco.org/es/ev.phpURL_ID=13150&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
Dalla, C. G. (2008). Los valores de la educación física. Jornadas de Cuerpo y Cultura de la UNLP, 15 al 17 de mayo de 2008, La Plata. Recuperado de http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.635/ev.635.pdf
Devís, J., & Peiró, C. (1993). La actividad física y la promoción de la salud en niños/as y jóvenes: La escuela y la educación física. Revista de psicología del deporte, 4, 71-86.
Fernández, F. P. (2004). El medio social como estructura psicológica: Reflexiones del modelo ecológico de Bronfenbrenner. EduPsykhé: Revista de psicología y psicopedagogía, 3(2), 161-177. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1071166
Flores, M. R., & Zamora, S. J. (2009). La educación física y el deporte como medios para adquirir y desarrollar valores en el nivel de primaria. Revista Educación 33(1), 133-143.
Fuentes, J. E. (s. f.). Educando en valores: Valores en movimiento. Recuperado de: http://www.eduinnova.es/monografias09/Educando_valores.pdf
Gómez, F. A., Quintana, R. A., Medina, V. R., Hernández, M. J., & Beristaín, H. M. (2013). Educación física y la formación en valores de preescolares. Revista Digital de Investigación Educativa. Recuperado de http://www.revistaconecta2.com.mx/Archivos/7_9.pdf
Gutiérrez, S. M. (1998). Desarrollo de valores en la educación física y el deporte. Apuntes: educación física y deportes, 51, 100-108.
Gutiérrez, S. M. (2003). Manual sobre valores en la educación física y el deporte. Barcelona, España: Paidós.
Ministerio de Educación Pública. (2013). Proyecto de ética, estética y ciudadanía.
Programas de Estudio de Educación Física Primero y Segundo Ciclos de la Educación General Básica. Ministerio de Educación Pública, San José, Costa Rica.
Moncada, J. J. (2005). 2005: año internacional del deporte y la educación física. Revista Educación, 29(2), 235-249.
Naciones Unidas. (2005). Oficina para el Año Internacional del deporte y la educación física 2005. Recuperado de www.un.org/sport2005
Pérez, D. E., & Mestre, E. V. (1998). Desarrollo del juicio moral y valores humanos. Cuadernos de Trabajo Social, 6, 61-87.
United Nations International Children’s Emergency Fund. (1989). La Convención sobre los Derechos del Niño. Unicef. Recuperado de www.unicef.org/mexico/spanish/mx_Convencion_Derechos_es_final.pdf
Ruiz, LL. G., & Cabrera, S. D. (2004). Los valores en el deporte. Revista de Educación, 335, 9-19. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re335/re335_03.pdf
Torregrosa M., & Lee, M. (2000). El estudio de los valores en psicología del deporte. Revista de Psicología del Deporte 9 (1-2), 71-83.