Leadership Pedagogical Network as a Dialogic Tool Between The Universidad Nacional, Regional Headquarters Brunca and Local Community
DOI:
https://doi.org/10.15359/udre.6-1.3Keywords:
pedagogical leadership, dialogical practices, netAbstract
Nowadays, pedagogical leadership determines the institutional success that must go beyond the operative stadium through the establishment of dialogue with other organizations associated to the academic stadium. This research study is qualitative in nature and follows a descriptive scope. In order to establish current dialogue mechanisms between Universidad Nacional and the Ministry of Public Education, a diagnosis with authorities from both organizations was carried out to determine viability and willingness. It was possible to determine a lack of dialogical practices and the need to establish dialogical networks. Based on this analysis, the Pedagogical Leadership Network is proposed as an interaction opportunity through practices addressed to in-service teachers so that their leadership skills are reinforced in order to be implemented in educational contexts.
References
Bolívar, A. (2008). Otra alternativa de innovación, las comunidades profesionales de aprendizaje. En XIII Congreso de UECOE. Educar: Innovar para la transformación social. Gijón. 22-24 octubre.
Freire, P. (1997). Pedagogía del oprimido. La Habana: Editorial Caminos.
Gento, P., Palomares, A., García, M. y González, R. (2012). Liderazgo educativo y su impacto en la calidad de las instituciones educativas. En XII Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas- CIOIE. Granada, España, 18-20 de diciembre.
Longworth, N. (2003). El aprendizaje a lo largo de la vida. Ciudades centradas en el aprendizaje para un siglo orientado hacia el aprendizaje. Barcelona: Paidós
Martínez, J. M. (2010). El diálogo pedagógico, mediador del crecimiento humano. Universidad de Cundinamarca.
Mingorance, P. y Estebaranz, A. (2009).Construyendo la comunidad que aprende: La vinculación efectiva entre la escuela y la comunidad. Revista Fuentes, 9, 179-199.
Rodríguez-Molina, G. (mayo-agosto, 2011).Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. | Educ.Educ.,14,(2), 253-267.
Stoll, L. (2006). Creando y manteniendo comunidades de aprendizaje profesional efectivas. Congreso internacional para la efectividad y mejora escolar. Recuperado de http://www.indabook.org/d/Creando-y-manteniendo-comunidades-de-prendizaje.pdf
Valls, R. (2000). Comunidades de aprendizaje. Una práctica educativa de aprendizaje dialógico para la sociedad de la información. (Tesis doctoral) Universitat de Barcelona.
Universidad Nacional de Costa Rica. (2004-2011). Plan global institucional.
Universidad Nacional, Sede Regional Brunca. (2012). Plan estratégico 2013-2017.
Universidad Nacional de Costa Rica. (2006). Preámbulo Reglamento General sobre los Procesos de Enseñanza y Aprendizaje de la Universidad Nacional.