Astrotourism as strategic alternative of territorial development: the case of the Estrella Region of Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/eys.25-58.2

Keywords:

Astrotourist, satisfaction, rural tourism, solar eclipse, competitiveness

Abstract

The privileged conditions of the skies of northern Chile have allowed the Coquimbo Region to position itself as the world capital of astronomy and forges a unique local identity: that of the Star Region. However, these advantages have not managed to consolidate a systemic competitive offer that allows taking advantage of the patrimonial wealth that the territory offers. On July 2, 2019, the country experienced one of the most important astronomical events in the world: The Total Solar Eclipse, a phenomenon that involved the arrival of more than 300 thousand passengers and provided the opportunity to explore the complacency of the visitor with their stay. In this context, the objective of this study was to analyze the profile and satisfaction of the foreign tourist who participated in the mega-event. The data was collected through a survey applied to 228 tourists, and was then analyzed using a binary logistic regression. The results revealed the existence of various attributes of the visitor's profile and tourist aspects that influence their level of satisfaction (sex, use of e-commerce, astronomical offer, accommodation, signage, cleaning, financial resources, entertainment and tourist information). It concludes on the need to strategically plan the destination under a synergic holistic approach, which considers both the contextual tourist aspects of the area and the differentiating attributes of the value proposition offered to passengers. In this way, the potential of astronomical tourism could be exploited as a strategic alternative for territorial revitalization.

Author Biography

Sebastián Araya-Pizarro, Universidad de La Serena, Chile

Académico, Departamento de Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad de La Serena, Chile. Magíster en Liderazgo, Dirección Estratégica y Comunicación en las Organizaciones.

References

Alegre, J., & Garau, J. (2009). The factor structure of tourist satisfaction at sun and sand destinations. Journal of Travel Research, 50(1), 78–86. Doi: https://doi.org/10.1177/0047287509349270

Araújo, G., & De Sevilha, M. (2017). Los viajeros y sus motivaciones. Un estudio exploratorio sobre quienes aman viajar. Estudios y Perspectivas en Turismo, 26(1), 62–85. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1807/180749182004.pdf

Benseny, G. (2006). El espacio turístico litoral. Aportes y Transferencias, 10(2), 102–122. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/276/27610208.pdf

Campón-Cerro, A., Hernández-Mogollón, J., & Alves, H. (2017) Sustainable improvement of competitiveness in rural tourism destinations: The quest for tourist loyalty in Spain. Journal of Destination Marketing and Management, 6(3), 252–266. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2016.04.005

Carballo, R., Moreno-Gil, S., León, C., & Brent, J. R. (2015). La creación y promoción de experiencias en un destino turístico. un análisis de la investigación y necesidades de actuación. Cuadernos de Turismo, (35), 71–94. Doi: https://doi.org/10.6018/turismo.35.221511

Espinosa, A., Llancaman, L., & Sandoval, H. (2014). Turismo de intereses especiales y parques nacionales. Compatibilidad entre turismo de intereses especiales y gestión de parques nacionales. Estudios y perspectivas del Turismo, 23(1), 115–130. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180729920007

Fernández, C., Cea, J., Santander, P., & Melo, R. (2015). Turismo de intereses especiales: investigación de mercados sobre las motivaciones desde la perspectiva del cliente. Revista Internacional Administracion y Finanzas, 8(1), 5–9. Recuperado de ftp://ftp.repec.org/opt/ReDIF/RePEc/ibf/riafin/riaf-v8n1-2015/RIAF-V8N1-2015-4.pdf

Fuentes, M., Hernández, E., & Morini, S. (2016). Q de calidad y satisfacción del turista en el sector hotelero español. Cuadernos de Turismo, (37), 203–226. Doi: https://doi.org/10.6018/turismo.37.256211

González, F., & Morales, R. (2011). Análisis del Turismo de la Región de Coquimbo. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo - RIAT, 7(2), 80–88. Recuperado de https://riat.utalca.cl/index.php/test/article/view/58

Guerra, I. (2019, julio 4). Efecto eclipse: Región de Coquimbo registró ingresos por $56 mil millones por el evento astronómico. El Mercurio. Recuperado de https://www.emol.com/noticias/Economia/2019/07/04/953562/Efecto-eclipse-Region-de-Coquimbo-consiguio-ingresos-por-56-mil-millones-por-el-fenomeno-astronomico.html

Hidalgo-Alcázar, C., Sicilia, M., & Ruiz De Maya, S. (2015). La imagen de un producto turístico rural a través del acceso al contenido generado por otros usuarios en internet: Diferencias por género. Journal of Technology Management and Innovation, 10(3), 75–84. Doi: https://doi.org/10.4067/S0718-27242015000300009

Índice Chileno de Competitividad Turística Regional. (2016). ICT Chile; Resultados por Región, Coquimbo. Recuperado de http://ictchile.unab.cl/region.html

Instituto Nacional de Estadísticas. (2018). Síntesis de Resultados Censo 2017. Recuperado de https://www.censo2017.cl/descargas/home/sintesis-de-resultados-censo2017.pdf

Lacoste, P., & Navarrete, S. (2014). Alternativas no tradicionales de desarrollo rural: la Ruta del Pisco como recurso turístico (valle de Elqui, Chile). Idesia (Arica), 32(4), 5–14. Doi: https://doi.org/10.4067/S0718-34292014000400002

López, A. L., Verdesoto, E., & López, A. (2017). Turismo 2.0 como herramienta para promocionar los atractivos culturales de Guayaquil. INNOVA Research Journal, 2(6), 154–163. Doi: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n6.2017.299

Ministerio del Medio Ambiente. (2013). Decreto 43. Establece norma de emisión para la regulación de la contaminación lumínica, elaborada a partir de la revisión del Decreto Nº 686, de 1998, del Ministerio de Economía, Fomento y Reconstrucción. Recuperado de https://www.leychile.cl/N?i=1050704&f=2014-05-03&p=

Oficina de Estudios y Políticas Agrarias. (2019). Región de Coquimbo. Informativo regional. Recuperado de https://www.odepa.gob.cl/wp-content/uploads/2019/04/Region-de-Coquimbo.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2018). OECD Tourism trends and policies, 2018. Doi: https://doi.org/10.1787/20767773

Oliveira, B. (2011). Determinantes de la satisfacción del turista. Un estudio en la ciudad de Guarujá-Brasil. Estudios y Perspectivas en Turismo, 20(1), 229–242. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1807/180717677013.pdf

Páramo, J. D. D., & Sánchez, Á. (2018). Estructura territorial del turismo astronómico en la región de Coquimbo, Chile. Revista Geográfica de América Central, 3(61E), 181–206. Doi: https://doi.org/10.15359/rgac.61-3.10

Pasquotto, M., Monfort, M., & De Oliveira, D. (2012). Elementos determinantes de la satisfacción del consumidor de servicios turísticos. Estudios y Perspectivas en Turismo, 21(5), 1244–1261. Recuperado de http://www.estudiosenturismo.com.ar/MT-MD-v21-5.htm

Pine II, J., & Gilmore, J. (1998). Welcome to the Experience Economy. Harvard Business Review, (November 1998), 97–105. Recuperado de https://hbr.org/1998/07/welcome-to-the-experience-economy

Ponce, M. (2018). Cielos de Chile: Desde la Tierra al Universo. Recuperado de https://mma.gob.cl/wp-content/uploads/2018/06/Cielos_2018_Chilean_Skies.pdf

Prat, J. M. (2017). El caso de la Comarca de la Sierra Sur de Jaén. En G. Cànoves, A. Blanco-Romero, J. M. Prat, & M. Villarino (Eds.), Turismo de interior en España. Productos y dinámicas territoriales (Primera ed, 187–195). Valencia, España: Publicacions de la Universitat de València. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=702665

Servicio Nacional de Turismo. (2017a). Anuario de turismo 2016. Recuperado de https://www.sernatur.cl/wp-content/uploads/2018/09/20170731-ANUARIO-TURISMO-2016-julio.pdf

Servicio Nacional de Turismo. (2017b). Manual de Diseño Experiencias Turísticas. Recuperado de https://www.sernatur.cl/wp-content/uploads/2018/11/MDD-Manual-de-Experiencias-Turísticas-1.pdf

Servicio Nacional de Turismo. (2018). Astroturismo. La Serena, Chile: Servicio Nacional de Turismo Región de Coquimbo. Recuperado de http://turismoregiondecoquimbo.cl/wp-content/uploads/2019/05/Astroturismo2019.pdf

Verde. (2016a). Estudio sobre la demanda astroturística en Chile. Recuperado de https://www.academia.edu/35903268/estudio_sobre_la_demanda_astroturística_en_chile

Verde. (2016b). Estudio sobre la oferta astroturística en Chile. Recuperado de https://www.academia.edu/35903206/estudio_sobre_oferta_de_astroturismo_en_chile

Weaver, D. (2011). Celestial ecotourism: New horizons in nature-based tourism. Journal of Ecotourism, 10(1), 38–45. Doi: https://doi.org/10.1080/14724040903576116

Weaver, P., Weber, K., & Mccleary, K. (2007). Destination evaluation: The role of previous travel experience and trip characteristics. Journal of Travel Research, 45(3), 333–344. doi: https://doi.org/10.1177/0047287506292702

Zárraga, L., Corona, E., & Molina, V. (2010). Las competencias de los guías turistas como ventaja competitiva en el sector turista: caso Cancún Quintana Roo. Revista Internacional Administración & Finanzas, 3(3), 11–25. Recuperado de https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1881174

Published

09/28/2020

How to Cite

Astrotourism as strategic alternative of territorial development: the case of the Estrella Region of Chile. (2020). Economía Y Sociedad, 25(58), 1-21. https://doi.org/10.15359/eys.25-58.2

Issue

Section

Articles (Arbitrated section)

How to Cite

Astrotourism as strategic alternative of territorial development: the case of the Estrella Region of Chile. (2020). Economía Y Sociedad, 25(58), 1-21. https://doi.org/10.15359/eys.25-58.2

Comentarios (ver términos de uso)

Similar Articles

1-10 of 28

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >>