Identification of strategic activities for the generation of employment in Costa Rica, using the input-output matrix

Authors

  • Greivin Hernández González Universidad Nacional (UNA), Costa Rica., Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/eys.22-52.2

Keywords:

elasticity, free zones, definitive regime, linkages, economic reactivation.

Abstract

The objective of the study is to identify the economic activities with the greatest capacity to generate employment in Costa Rica. Such activities are identified by estimating different indicators such as generation of total and indirect employment and employment-output elasticity. This gives public policy makers more tools to promote economic activity and employment. The study provides forecasts on the potential creation of employment by economic activity, in response to increases in final demand. In addition, the capacity to generate employment of sectors established in special regimes is compared with those of the definitive regime.

Author Biography

Greivin Hernández González, Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

Economista. Académico de la Escuela de Economía de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Investigador del Observatorio de la Coyuntura Económica y Social de la Escuela de Economía de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

References

Banco Central de Costa Rica (2016). Matriz simétrica de insumo-producto de la economía total por producto. Recuperado de http://www.bccr.fi.cr/estadisticas_macro_2012/index.html

Crespi, G., Fernández-Arias, E., & Stein, E. (Eds.). (2014). ¿Cómo repensar el desarrollo productivo? Políticas e instituciones sólidas para la transformación económica. Recuperado de https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/6634/%C2%BFC%C3%B3mo%20repensar%20el%20desarrollo%20productivo%3F%20Pol%C3%ADticas%20e%20instituciones%20s%C3%B3lidas%20para%20la%20transformaci%C3%B3n%20econ%C3%B3mica.pdf?sequence=1

Hernández, G., y Villalobos, C. (2016). Diversificación de la Matriz Productiva de Costa Rica ¿Alternativa para reducir dependencia, pobreza y desigualdad? Recuperado de http://library.fes.de/pdf-files/bueros/fesamcentral/13181.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2009). Encuesta de Hogares de Propósitos Múltiples. Recuperado de http://www.inec.go.cr/empleo

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2016). Encuesta Continua de Empleo (ECE). Recuperado de: http://www.inec.go.cr/empleo

Morales, R., Hernández, G., Salazar, G., & Zárate, D. (2017). Situación del mercado laboral costarricense al tercer trimestre de 2016. Heredia: ESEUNA. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0B5ZkDQoWcO25Tk9RTFNZcjVseUU/view

REPRETEL. (Viernes 5 de febrero del 2016). Faltan 8 mil informáticos en el país. Recuperado de http://www.repretel.com/actualidad/faltan-8-mil-informaticos-en-el-pais-18275

Salazar-Xirinachs, J., Nubler, I., y Kozul-Wrigth, R. (2014). Transforming Economies: making industrial policy work for growth, jobs and development. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_242878.pdf

Sánchez, M. (2014). Identificación de sectores económicos con alto potencial en la generación de empleo a partir de la matriz de insumo producto para Costa Rica 2011. Recuperado de http://studylib.es/doc/8281808/identificaci%C3%B3n-de-sectores-econ%C3%B3micos-con-alto-potencial-

Published

07/26/2017

How to Cite

Identification of strategic activities for the generation of employment in Costa Rica, using the input-output matrix. (2017). Economía Y Sociedad, 22(52), 25-47. https://doi.org/10.15359/eys.22-52.2

Issue

Section

Articles (Arbitrated section)

How to Cite

Identification of strategic activities for the generation of employment in Costa Rica, using the input-output matrix. (2017). Economía Y Sociedad, 22(52), 25-47. https://doi.org/10.15359/eys.22-52.2

Comentarios (ver términos de uso)

Similar Articles

1-10 of 112

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>