Sustainable knowledge-based economy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/eys.22-51.5

Keywords:

economy, knowledge, development, sustainability

Abstract

This paper shows the importance of knowledge-based economy to achieve sustainable development objectives. Knowledge is recognized as a necessary element for the search for social welfare, the reduction of poverty and the lack of social equity. Knowledge-based economy is behavior analysis and the facts related to the economic application of knowledge. This has led to the transformation of societies when knowledge becomes learning and it is oriented to solve social and environmental problems.

Author Biography

Pedro César Cantú-Martínez, Universidad Autónoma de Nuevo LeónFacultad de Ciencias Biológicas

Doctorado en Ciencias Biológicas por la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL) en México. Profesor de la UANL, adscrito a la Facultad de Ciencias Biológicas. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores – CONACYT: Nivel 1. Miembro del Cuerpo Académico de Ciencias Exactas y Desarrollo Humano UANL-CA-181 con nivel. Consolidado. Su línea de investigación es desarrollo humano, calidad de vida y sustentabilidad

References

AA. VV. (2012). Hacia una Agenda Nacional en Ciencia, Tecnología e Innovación. México. Recuperado de www.foroconsultivo.org.mx/documentos/agenda_nal_cti_extenso_260912.pdf

Barceló, M. (2001) (Dir.) Hacia una economía del conocimiento. Madrid: ESIC-Editorial-PricewaterhouseCoopers. Recuperado de https://books.google.com.mx/books?id=jn3FdhLNuBIC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Bernal, J.L. (2008). El desempeño de la economía del conocimiento a nivel regional; un análisis empírico del caso de México. (Tesis de Maestría). Universidad Autónoma Metropolitana. Cd. de México, México. Recuperado de http://tesiuami.izt.uam.mx/uam/aspuam/test.php?asesor=JUAN%20CASTAINGTS%20TEILLERY

Cabrero, E. (2014). Ciudades del conocimiento, ciudades sustentables. Ciencia, (Octubre-Diciembre), 34-39. Recuperado de http://www.revistaciencia.amc.edu.mx/images/revista/65_4/PDF/CiudadConocimiento.pdf

Canales, R. y León, D. (2013). Redes y conocimiento: una propuesta integradora en el marco de la Economía del Conocimiento. Explanans, 2(1), 59-74. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/275521253_Redes_y_conocimiento_una_propuesta_integradora_en_el_marco_de_la_Economia_del_Conocimiento

Cantú-Martínez, P.C. (2008). Desarrollo Sustentable: Conceptos y Reflexiones. México: Ed. Universidad Autónoma de Nuevo León. Recuperado de https://sites.google.com/site/drpedroccantumartinez/home/libros-publicados

Cantú-Martínez, P.C. (2012a). Discurrir y apropiamiento de la ciencia por la sociedad. En Cantú Martínez, P.C. (Ed.) Sustentabilidad Científica. Introversión sobre la Ciencia, Conciencia y Racionalidad Social, 25-32. México: Clave Editorial y Universidad Autónoma de Nuevo León. Recuperado de https://sites.google.com/site/drpedroccantumartinez/home/libros-publicados

Cantú-Martínez, P.C. (2012b). Ética en la sociedad tecnocientífica. En Cantú Martínez, P.C. (Ed.) Sustentabilidad Científica. Introversión sobre la Ciencia, Conciencia y Racionalidad Social, 33-44. México: Clave Editorial y Universidad Autónoma de Nuevo León. Recuperado de https://sites.google.com/site/drpedroccantumartinez/home/libros-publicados

Cantú-Martínez, P.C. (2014). Educación ambiental y la escuela como espacio educativo para la promoción de la sustentabilidad. Revista Electrónica Educare, 18(3), 39-52. Doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-3.3

Cantú-Martínez, P.C. (2015a). Desarrollo sustentable. Antes y después de Río +20. México: Universidad Autónoma de Nuevo León – Organización Panamericana de la Salud. Recuperado de https://sites.google.com/site/drpedroccantumartinez/home/libros-publicados

Cantú-Martínez, P.C. (2015b). Ascenso del desarrollo sustentable. De Estocolmo a Río +20 Ciencia UANL, 18(75), 33-39. Recuperado de http://cienciauanl.uanl.mx/?p=4827

Cantú-Martínez, P.C. (2016a). Implicaciones de los Objetivos del Desarrollo Sustentable. Ciencia UANL, 19(80), 30-34. Recuperado de http://cienciauanl.uanl.mx/?p=5997

Cantú-Martínez, P.C. (2016b). Los nuevos desafíos del desarrollo sustentable hacia 2030. Ciencia UANL, 19(78), 27-32. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/11001/

Cantú-Martínez, P.C. y Moreno, D. (2012). El conflicto social de la ciencia En Cantú-Martínez, P.C. (Ed.) Sustentabilidad Científica. Introversión sobre la Ciencia, Conciencia y Racionalidad Social, 53-59. México: Clave Editorial y Universidad Autónoma de Nuevo León. Recuperado de https://sites.google.com/site/drpedroccantumartinez/home/libros-publicados

Cantú-Martínez, P.C. y Waliszewski, S.M. (2012). Ser y saber tecnocientíficos. En Cantú Martínez, P.C. (Ed.) Sustentabilidad Científica. Introversión sobre la Ciencia, Conciencia y Racionalidad Social, 45-52. México: Clave Editorial y Universidad Autónoma de Nuevo León. Recuperado de https://sites.google.com/site/drpedroccantumartinez/home/libros-publicados

Chang, H.G. (2010). El modelo de la triple hélice como un medio para la vinculación entre la universidad y empresa. Revista Nacional de Administración, 1(1), 85-94. Doi: http://dx.doi.org/10.22458/rna.v1i1.286

Chen, D.H.C. y Dahlman, K.J. (2005). The Knowledge Economy, the KAM Methodology and World Bank Operations (Working Paper 35867). Recuperado de http://documents.worldbank.org/curated/en/695211468153873436/The-knowledge-economy-the-KAM-methodology-and-World-Bank-operations

Cooke, P. y Leydesdorff, L. (2006). Regional Development in the Knowledge-Based Economy: The Construction of Advantage. Journal of Technology Transfer, 31(1), 5–15. Recuperado de http://link.springer.com/article/10.1007/s10961-005-5009-3

Finquelievich, S. (2004). La sociedad civil en la economía del conocimiento: TICs y desarrollo socio-económico. Buenos Aires: Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales-UBA. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Argentina/iigg-uba/20100719121159/dt40.pdf

Fundación Naumann y Fundación Este País (2005). México ante el reto de la economía del conocimiento. México: FNST/FES. Recuperado de http://archivo.estepais.com/inicio/historicos/174/20_suplemento_mexico%20ante%20el%20reto.pdf

Gentzoglanis, A. (2000). Innovation and Growth in the Knowledge-based Economy. Ciencia Ergo Sum, 7(3), 221-228. Recuperado de http://cienciaergosum.uaemex.mx/index.php/ergosum/article/view/3864

González, G. (2006). La Economía del Conocimiento y las relaciones de oferta y demanda laboral (Tesis de Licenciatura). Recuperado de http://tesiuami.izt.uam.mx/uam/aspuam/presentatesis.php?recno=13476&docs=UAMI13476.PDF

Guzmán, T. (2016). Proceso de diseño de un modelo de educación a distancia como estrategia de innovación educativa para la economía del conocimiento. Edutec-e Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (55), 1-15. Doi: http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2016.55.729

Holling, C.S. (2000). Theories for sustainable futures. Conservation Ecology, 4(2), 7. Recuperado de http://www.consecol.org/vol4/iss2/art7/

Inzunza, A. (6 de octubre 2016). Presentan Agenda Ciudadana para Iberoamérica. Forum Noticias del Foro Consultivo, 18, 19-34. Recuperado de http://www.foroconsultivo.org.mx/FCCyT3/index.php/sala-de-prensa-virtual/boletines-de-prensa/5297-presentan-agenda-ciudadana-para-iberoamerica

Kanuma, N., Butera, V. y Butera, A. (2015). Enhancing a sustainable knowledge based economy through private sector led-development: A Case Study of Private Higher Learning Institutions in Rwanda. East African Journal of Science and Technology, 5 (1), 78-94. Recuperado de http://eajournal.unilak.ac.rw/Vol%205%20Issue%201/Paper6.pdf

Laydesdorff, L. (2010). The knowledge-based economy and the triple helix model. Annual Review of Information Science and Technology, 44, 1-54. Recuperado de https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1201/1201.4553.pdf

Luque, J. (1993). El conocimiento. Sevilla: Universidad de Sevilla. Recuperado de http://personal.us.es/jluque/Libros%20y%20apuntes/1994%20Conocimiento.pdf

Mallén, C. (2013). Conocimiento para el crecimiento sustentable de México. Revista Mexicana de Ciencias Forestales, 4(15), 4-6. Recuperado de http://cienciasforestales.inifap.gob.mx/editorial/index.php/Forestales/article/view/2734/2298

Marquina, M.L. y Rozga, R.E. (2015). La economía del conocimiento: perspectivas urbano-regionales. Proyección, IX, 6-30. Recuperado de http://www.proyeccionrevista.com.ar/revistas/proyeccion-n-18/la-economia-del-conocimiento-perspectivas-urbano-regionales

Moreno, M., Pelayo, Y. y Vaca, R. (2007). La gestión interna del conocimiento en las organizaciones: un modelo de indicadores para el control de su gestión. En Ayala Calvo, J.C. (Coord.) Conocimiento, innovación y emprendedores: camino al futuro. (3610-3629). España: Universidad de la Rioja. Recuperado de https://publicaciones.unirioja.es/catalogo/online/Jornadas_Gestion_cientifica.shtml http://dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_articulo?codigo=2234967

Organization for Economic Co-operation and Development. (1996). The knowledge based economy. París: OECD. Recuperado de https://www.oecd.org/sti/sci-tech/1913021.pdf

Potts, J. (2001). Knowledge and Markets. Journal of Evolutionary Economics, 11 (4), 413-431. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.1007/PL00003865

Powell, W.W. y Snellman, K. (2004). The knowledge economy. Annual Review of Sociology, 30, 199–220. Recuperado de https://scholar.harvard.edu/

Ramos, J. (2015). Base material de la economía del conocimiento. América Latina en Movimiento, 507, 8-10. Recuperado de http://www.alainet.org/sites/default/files/alai507w.pdf

Rodríguez-Ponce, E. y Pedraja-Rejas, L. (2015). The role of regional universities in the Chilean decentralization process: A view from the knowledge economy. Ingeniare Revista Chilena de Ingeniería, 23 (4), 490-492. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-33052015000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en

Rosenberg, N. (2003). Conocimiento e innovación como herramientas para alcanzar el desarrollo económico: ¿acaso las universidades deben ser instituciones económicas? En Briceño, M.A. (Comp.) Universidad, sector productivo y sustentabilidad, 83-96. Caracas. Universidad Central de Venezuela. Recuperado de https://books.google.co.cr/books?id=CnlIzDmIAQcC&printsec=frontcover&dq=isbn:9800019669&hl=es-419&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Sánchez, C. y Ríos, H. (2011). La economía del conocimiento como base del crecimiento económico en México. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 8 (2), 43-60. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/823/82319126004.pdf

Torrent-Sellens, J. (2016). La economía del conocimiento y el conocimiento de la economía. Oikonomics Revista de Economía, Empresa y Sociedad, 5, 26-32. Recuperado de http://www.uoc.edu/portal/es/estudis_arees/economia_empresa/novetats/noticia_017.html

Vilaseca, J., Torrent, J. y Díaz, A. (2002). La economía del conocimiento: paradigma tecnológico y cambio estructural. España: UOC. Recuperado de http://www.uoc.edu/in3/dt/20007/20007.pdf

Published

06/21/2017

How to Cite

Sustainable knowledge-based economy. (2017). Economía Y Sociedad, 22(51), 1-13. https://doi.org/10.15359/eys.22-51.5

Issue

Section

Articles (Arbitrated section)

How to Cite

Sustainable knowledge-based economy. (2017). Economía Y Sociedad, 22(51), 1-13. https://doi.org/10.15359/eys.22-51.5

Comentarios (ver términos de uso)

Similar Articles

1-10 of 83

You may also start an advanced similarity search for this article.