State of the art of the evaluation of public policy on territorialenvironmental planning in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.15359/rgac.68-1.2Keywords:
Public policies, planning, territorial, implementation, evaluationAbstract
The evaluation of public policies has posed different challenges that seek to improve the performance of public management to achieve this it does so through the systematic measurement of the
operation or impact of public programs or policies, which when compared with implicit or explicit
standards allows to contribute to their improvement (Weiss, 1998). This article reviews the state
of the literature, regarding the evaluation of public policies for environmental territorial planning
in Colombia. A methodical review was made of the articles published in journals indexed in the
databases SciELO.org and EBSCO Information Services in the period between 1995 and 2020. As
a result of the research, the state of the art of the evaluation of public policies on the specific issue
of territorial environmental planning in Colombia was obtained, and some recommendations were
established to strengthen the dissemination of the public policy evaluation processes in the country
References
Acosta, A. (2015). Políticas universitarias para el siglo XXI en México. Del ajuste institucional a la planeación conservadora. Propuesta Educativa 43 (1), 65.
Blanco-Barón, C. (2013). La Planificación Del Desarrollo: ¿Problema Económico, Político O Jurídico? Opinión Jurídica, 12(24), 169–188.
Calvo, G., Pérez, O. I., & Romero, M. C. (2019). Miradas cruzadas sobre el enfoque territorial de la responsabilidad social, la gobernanza y la sostenibilidad. Opera, 26, 3–14. doi: http://doi.org/10.18601/16578651.n26.02
Camelo, N., Solarte, L., & López, O. (2015). Evaluación y seguimiento de planes de ordenamiento territorial en los municipios de Colombia. Sociedad y Economía, 28, 180.
Castaño, L. S. Á., Isaza, E. J. P., Rueda, J. D. G., Jaramillo, A. R., & Ochoa, C. P. (2015). Métodos de evaluación de programas nutricionales de gran escala en América Latina: Una revisión integrativa. Nutrición Hospitalaria, 31(1), 143–154. doi: http://doi.org/10.3305/nh.2015.31.1.7498
Centeno, J. P. (2019). Textos tipo manual para la enseñanza de las políticas públicas en Colombia: un caso de estudio. Opera, 25, 159–183. doi: http://doi.org/10.18601/16578651.n25.09
CEPAL. (2017). Acerca de Evaluación de políticas y programas públicos | Static Page | Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Recuperado de: https://www.cepal.org/es/temas/evaluacion-de-politicas-y-programas/acerca-evaluacion-politicas-programas-publicos
Cifuentes-garz, E. (2020). Concepciones de corrupción en niños y jóvenes de una Institución Educativa Rural de Villagómez, Cundinamarca (Colombia ) Anfora, 27 (48) 93–114. doi: http://doi.org/10.30854/anf.v27.n48.2020.670
Congreso de Colombia. (2000). Ley 617 de 2000. EVA. Recuperado de: https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=3771
Consejo Nacional de Política Económica y Social, Departamento Nacional de Planeación, & Republica de Colombia. (2012). Politica Farmaceutica Nacional Documento Conpes Social 155. Conpes Social. Consejo Nacional de Política Económica y Social. Recuperado de: https://www.minsalud.gov.co/Documentos y Publicaciones/Politica Farmac?utica Nacional.pdf
Cubillos, A. (2011). El proceso de transformación del páramo de guerrero por sistemas de ganadería bovina (1960-2010), con énfasis en políticas públicas. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/55054
Da Cunha, D. M. M., dos Anjos, T. S., Gois, C. F. L., de Mattos, M. C. T., Carvalho, L. V., de Carvalho, J., Silva, F. A., Sobral, D. A. S., Fialho, K. de M. & Rodriguez, E. O. L. (2016). Depressive symptoms in patients with coronary artery disease. Investigacion y Educacion En Enfermeria, 34(2), 323–328. https://doi.org/10.17533/udea.iee.v34n2a12
Díaz, A. G., Aguilar, N., Santoyo, V. H., Muñoz, M. & Altamirano, J. R. (2019). Restricciones para orientar a resultados los programas de desarrollo rural en México. Agricultura Sociedad y Desarrollo, 16(2), 199–2018. https://doi.org/10.22231/asyd.v16i2.1007
DNP. (2014). Guía metodológica para el Seguimiento y la Evaluación a Políticas Públicas. Sinergia. Recuperado de: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Sinergia/Documentos/Cartilla Guia para Seguimiento y Evaluación Ago 13.pdf
DNP & ESAP. (2012). Planeación para el desarrollo integral en las entidades territoriales. El plan de desarrollo 2012-2015. Recuperado de: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Desarrollo Territorial/Guía Elaboración Planes de Desarrollo 2012-2015.pdf
Feinstein, O., Ligero Lasa, J. A., Rein, M., Schon, D., Giandomenico, M., Weiss, C., Carden, F., Alkin, M., Ballart, X., Vendung, E., Mayne, J. & Picciotto, R. (2016). Módelos teóricos para la práctica de evaluación de programas. En La evaluación de políticas. Fundamentos conceptuales y analíticos. Recuperado de: http://scioteca.caf.com/handle/123456789/1008
García, E. & Cardozo, M. (2017). Evaluación de impacto: más allá de la experimentación. Política y Cultura, 47, 65–91.
González, D. (2018). Uso de la información de seguimiento y evaluación (sye) de políticas públicas para la toma de decisiones. Gestión y Politica Pública, 27(57), 39–77.
González, M. & Gallego, J. (2018). Aproximación cualitativa para abordar la Construcción de ciudadanía y su incidencia en políticas públicas. Los ejemplos de Pereira, en Colombia, y de la Ciudad. Espacio Abierto Cuaderno Venezolano de Sociología, 27(2), 47–70.
Goodwin, C. (1995). Co-Constructing Meaning in Conversations With an Aphasie Man. Research on Language and Social Interaction, 28(3), 233–260. doi: http://doi.org/10.1207/s15327973rlsi2803_4
Grant, M. J. & Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91–108. doi: http://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
Gutiérrez-Ossa, J. A. & Manrique-Hernández, R. D. (2015). Estructuración y formulación de la política pública farmacéutica regional y territorial en Colombia. Revista Gerencia y Politicas de Salud, 14(29), 41–59. doi: http://doi.org/10.11144/Javeriana.rgyps14-29.efpp
Guzmán-Barragán, B. L., Gonzalez-Rivillas, M. A. & Guzmán-Barragán, P. A. (2020). Evaluación De La Implementación De La Estrategia Escuela Saludable En Zona Rural De Ibagué: Estudio De Casos. Hacia La Promoción de La Salud, 25(1), 76–89. doi: http://doi.org/10.17151/hpsal.2020.25.1.6
Higgins, J., & Green, S. (2011). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions, Version 5. Recuperado de: https://es.cochrane.org/sites/es.cochrane.org/files/public/uploads/Manual_Cochrane_510_reduit.pdf
Jiménez, W. G. & González, J. I. (2014). Calidad de vida urbana: Una propuesta para su evaluación. Revista de Estudios Sociales, 49,159–175. doi: http://doi.org/org/10.7440/res49.2014.12
Jiménez, J. C. (2019). ¿Qué es la Evaluación de Políticas Públicas? IEXE. Recuperado de: https://www.iexe.edu.mx/pagblog/que-es-la-evaluacion-de-politicas-publicas.html
Leca, J. (1993). El papel del conocimiento en la modernización del Estado y el estado de la evaluación. Revue Francaise DÁdministration Publique, 66. Lavoursier.
Ley 152. (1994). Ley Orgánica del Plan de Desarrollo. Recuperado de: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=327
Ley 1549. (5 de julio 2012). Ley 1549 de 2012 - Institucionalización de la Política Nacional de Educación Ambiental. Diario Oficial No 48.482 p.4. Recuperado de: http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/ley154905072012.pdf
Ley 388. (18 de julio 1997). Congreso de Colombia. Diario Oficial No. 43.091, 1997 1–99. Recuperado de: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/m/m_norma.jsp?i=339
López-López, M. V., Del Pilar-Durango, M. & Arango-Tamayo, G. A. (2017). Sinergias y continuidades en las políticas públicas relacionadas con enfermedades cardio-cerebro-vasculares. Medellín, Colombia, 2000-2013. Revista Gerencia y Politicas de Salud, 16(32), 138–149. doi: http://doi.org/10.11144/Javeriana.rgps16-32.scpp
Lora, L. E. & Chávez, R. R. (2008). Elementos clave para la evaluación del desempeño de los docentes. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 10(SUPPL.), 1–13.
Luiz, C., Silva, D. & Rauli, F. D. C. (2009). Avaliação De Políticas Públicas Para O Desenvolvimento Sustentável : Um Estudo De Caso Dos Programas De Educação De Curitiba De 1998 a 2005. Semestre Económico, 12, (23), 77-96.
Majone, G. (1997). Evidencia , argumentación y persuasión en la formulación de políticas. Fondo de Cultura Económica.
Morris, R. (2007). Al borde del multiculturalismo: evaluación de la política lingüística del Estado mexicano en torno a las comunidades indígenas. CONfines de Relaciones Internacionales y Ciencia Política, 5, 4.
Ordóñez-Matamoros, G., Centeno, J. P., Santander Ramírez, D., Llanos Congote, O., Sierra Daza, M. C. & Remolina Pulido, J. P. (2018). La evaluación ejecutiva y la toma de decisiones de política pública: el caso de la E2+SGR en Colombia. Opera, 22, 53–79. doi: http://doi.org/10.18601/16578651.n22.04
Otalvaro C, G. J., Milena, S., Salazar, Z., Delgado, G. J., Hern, J., & Pulido, T. (2018). Políticas de Salud Bucal en Colombia en el marco del sistema general de seguridad social en salud . Observatorio Iberoamericano de Políticas Públicas En Salud Bucal. Construyendo Un Bloque Por Más Salud Bucal. Recuperado de: http://udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/6ec032af-6b35-409a-96a7-e68483ab477c/PPSB+en+Colombia-una+revision+panoramica+-+ebook+2a+edición+2018.pdf?MOD=AJPERES&CVID=mgjY0rC&CVID=mgjY0rC
Pérez-Flórez, M., Ruiz-Buitrago, I. C. & Achcar, J. A. (2019). Tendencias de la mortalidad en los departamentos de la región del Pacífico de Colombia (2002-2014). Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 38(1), 1–17. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2020000100103&lng=es&tlng=es
Pimienta, J. L. R., Acosta, L. V. R. & Nuñes, H. N. (2017). Política pública en los procesos de internacionalización para programas de derecho en Colombia. Revista Lasallista de Investigacion, 14(1), 66–71. https://doi.org/10.22507/rli.v14n1a5
Rivera-Aranzazu, J. (2014). Evaluación de los programas de Educación Ambiental no formal en Instituciones Educativas Rurales de Santa Rosa de Cabal y Santuario. Scientia et Technica, 19(1), 111–120. doi: http://doi.org/10.22517/23447214.8641
Rosário, P., Pereira, A., Högemann, J., Nunes, A. R., Figueiredo, M., Núñez, J. C., Fuentes, S. & Gaeta, M. L. (2014). Autorregulación del aprendizaje: Una revisión sistemática en revistas de la base SciELO. Universitas Psychologica, 13(2), 781–798. doi: http://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-2.aars
Roth, A.N. (2009a). La evaluación de políticas públicas en Colombia: Una mirada crítica a partir de las prácticas evaluativas oficiales de los programas de la Red de Apoyo Social. Reforma y Democracia, 45(45), 7–9.
Roth, A.N. (2009b). Política públicas: Formulación, Implementación y evaluación. Bogotá: Aurora. Recuperado de: http://www2.uca.edu.sv/mcp/media/archivo/f5abaa_evaluacionpoliticaspublicasroth.pdf
Rozo-Gutiérrez, N. & Vargas-Trujillo, Z. (2017). Análisis de Política Pública de Infancia y Adolescencia , 2011-2021 , en Bogotá , D . C . Colombia. Desafíos, 30(2), 279–314. doi: http://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.5325
Rueda, M. (2004). La evaluación de la relación educativa en la universidad. REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(2), 6.
Sobotová, L. (2017). Reseña del libro: Hábitat en deuda: veinte años de políticas urbanas en América Latina (2016). Opera, 21, 211–214.
Torres-Melo, J. & Santander, J. (2013). Introducción a las políticas públicas: Conceptos y herramientas desde la relación entre estado y ciudadanía. IEMP Ediciones. Recuperado de: https://issuu.com/cpcseaags/docs/introduccion_a_las_politicas_public
Torres Moya, O. R. & Prieto Alvarado, F. E. (2018). Evaluación de la estructura del componente regular de los programas departamentales de hábitos y estilos de vida saludable, Colombia, 2014-2015. Gerencia y Políticas de Salud, 17(34), 2014–2015. doi: http://doi.org/10.11144/javeriana.rgps17-34.esrc
Valencia-Tello, D. C. & Karam de Chueiri, V. (2014). Descentralización y re-centralización del poder en Colombia. La búsqueda de equilibrios entre la nación y las entidades territoriales. Díkaion, 23(1), 171–194. doi: http://doi.org/10.5294/dika.2014.23.1.7
Vergara-Varela, R. (2018). Reflexiones en torno a la relevancia temática de la evaluación de políticas públicas. Opinión Jurídica, 17(34), 191–209. doi: http://doi.org/10.22395/ojum.v17n34a9
Villalobos, V., Ortiz-Ramirez, O., Thrasher, J. F., Arillo-Santillán, E., Pérez-Hernández, R., Cedillo, C. & González, W. (2010). Mercadotecnia social y políticas públicas de salud: Campaña para promover espacios libres de humo de tabaco en México. Salud Pública de México, 52(4), 129-137. Recuperado de: https://saludpublica.mx/index.php/spm/article/view/4965
Villegas, E., Díaz, A. Y. & Nieto, L. (2017). Propuesta del modelo espacial para la evaluación y gestión del territorio, para la incorporación de las Unidades de Planificación y Gestión Territorial (UPGT) al pos-conflicto colombiano. Agora U.S.B., 17(2), 472. doi: http://doi.org/10.21500/16578031.3286
Weiss, C. (1998). Evaluation: Methods for Studying Programs and Policies. Prentice Hall. Recuperado de: https//wiki.sugarlabs.org/images/3/3d/Weiss_Analyzing.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed policy for journals offering Open Access
Authors publishing their works in the Journal acknowledge and agree to the following terms:
a) Authors retain the copyrights to their works and guarantee the Journal the right to be the first to publish their works, under the Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International, CC BY-NC-SA 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es), which allows others to share works upon complying with the acknowledgment of authorship and mention of the Journal as the original publisher of the work.
b) Authors are permitted to separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the official edition of the work published in the Journal (for example, authors may desire to place the work in an institutional repository or incorporate it into a book that is to published elsewhere) so long they acknowledgment to recognize the Journal as the original publisher. The aforementioned additional agreements must respect the terms of the non-profit character and sharing philosophy of the original license (CC BY-NC-SA 4.0 International, https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
c) Authors are encouraged to archive the post-print or editor/PDF version in Open Access repositories.