METHODOLOGICAL PROPOSAL FOR DESIGNING THE GEOGRAPHICAL SCIENCES CAREER GRADUATE CURRICULUM, NATIONAL UNIVERSITY, COSTA RICA
Keywords:
Curriculum planning, professional planning, geographical sciences, professional skills, NationalAbstract
This article shows the methodological strategy for the design of an academic and professional profile in the Geographical Sciences Career at National University with emphasis on Land Use Planning. The data required for the profile design were collected from questionnaires, interviews, focus groups and workshops with graduates, undergraduates and professors, as well as from institutional, national and international sources as secondary references. The proposed profile will be a vital input in updating the current curriculum, as it shows consistency with the philosophical principles of National University’s mission, vision and professional performance of graduates in Geographical Sciences.
References
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2004). Libro Blanco Título de grado en Geografía y Ordenación del Territorio.
En http://www.uam.es/europea/lb_geografia.pdf.
Araya, I. (2010). Inserción laboral y líneas de trabajo del geógrafo de la Universidad Nacional. En Revista Geográfica de América Central, 44, 109-132.
Araya, I. (2011). Perfil por competencias para la carrera de Ciencias
Geográficas con énfasis en ordenamiento del Territorio, Universidad
Nacional. Trabajo final de investigación aplicada para optar a la Maestría profesional en Planificación Curricular. Universidad de Costa Rica.
Bolívar, A. (2005). El lugar de la ética profesional en la formación universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa,10 (24), 93-123. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/140/14002406.pdf.
Bolívar, A. (1999). El currículum como un ámbito de estudio. En: Escudero, J. M. et.al. Diseño desarrollo e innovación del currículum.
Madrid: Editorial Síntesis.
Capel, H. (abril, 1998). Una geografía para el siglo XX. Scripta Nova, Revista Electrónica de geografía y Ciencias Sociales. Nº 19. En http://
www.ub.es/geocrit/sn-19.htm
Castillo, L. (2003). Enfoques o concepciones curriculares. Instituto Profesional de Chile.
Cano, G. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado 12, (3). En http://www.ugr.es/~recfpro/rev123COL1.pdf.
Díaz, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Revista Perfiles Educativos, XXVIII
(111), 7-36.
Díaz, F. (2010). Competencias profesionales y evaluación auténtica en contextos universitarios. En S. Ruiz, P. Meráz y R. Sánchez (Coords),
La reflexión de la práctica docente y su mejoramiento (pp. 55-84).
UNAM: México.
Escuela de Ciencias Geográficas .(2011). Plan de Estudios de la Carrera de Ciencias Geográficas con énfasis en Ordenamiento del Territorio. Manuscrito inédito. Universidad Nacional. Costa Rica
Hawes, G. (2009). Las disciplinas, las profesiones y su enseñanza. Recuperado de http://www.gustavohawes.com/curriculum.htm.
Hawes, G. (2010). El perfil de egreso. Recuperado de: http://www.gustavohawes.com/curriculum.htm.
Hawes, G. y Corvalán O. (2005). Construcción de un perfil profesional.
Universidad Católica de Talca. Instituto de Investigación y Desarrollo
Educacional. Proyecto Mecesup Tal0101. En http://www.iide.
cl/medios/iide/publicaciones/revistas/Construccion_de_un_Perfil_
Profesional.pdf
Garagorri, X. (mayo, 2007). Propuestas curriculares basadas en competencias en el ámbito europeo. Revista Aula de Innovación Educativa, 161, 56-59. Recuperado de http://www.oriapat.net/zuzen/documents/Curriculumbasadoencompetencias_Garagorri.pdf.
González, C. y Salas, L. (2003). El diseño curricular por competencias en la educación médica. Revista Educación Médica, 17 (4), Recuperado
de http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol17_4_03/ems04403.htm
Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Ediciones Gestión 2000, S.A.
Ministerio de Educación Pública. (2007). Ley fundamental de educación. Recuperado de http://www.mep.go.cr/LeyFundamental.html bibliografía.
Subsistema de Universidades Politécnicas de México. (sf). Metodología
de diseño curricular con el enfoque basado en competencias profesionales. Manuscrito inédito.
Pacheco, X. (2005). La geografía en el espejo de las ciencias. Manuscrito inédito. Universidad Nacional.
Perrenoud, Ph. (2008). Construir las competencias, ¿es darle la espalda a los saberes?. Red U. Revista de Docencia Universitaria, número monográfico II. Formación centrada en competencias (II). Recuperado de http://www.redu.m.es/Red_U/m2
Pillet, F. (2004). La geografía y las distintas acepciones del espacio geográfico. En Revista Investigaciones Geográficas, 34, 141-154. http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/01482063568834866329924/07.pdf.
Salas, M. F (s.f). Relaciones entre Filosofía y Educación. Presentación en clase del curso Innovaciones curriculares.
Universidad Nacional (1993). Estatuto Orgánico. Heredia, Costa Rica.
Universidad Nacional. (30 de noviembre de 2003) UNA- GACETA
N° 14,. Heredia, Costa Rica.
Universidad Nacional. (2004) Plan Global Institucional 2004-2011. Recuperado de http://www.planmedianoplazo.una.ac.cr/index.php/
documentos/func-startdown/12/.
Universidad Nacional. (2006). Modelo pedagógico de la Universidad
Nacional. Recuperado de http://www.una.ac.cr/modelo_pedagogico_UNA.doc.
Villarini, A. (1996) El currículum orientado hacia el desarrollo humano
integral. San Juan, Puerto Rico: Biblioteca del pensamiento crítico.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed policy for journals offering Open Access
Authors publishing their works in the Journal acknowledge and agree to the following terms:
a) Authors retain the copyrights to their works and guarantee the Journal the right to be the first to publish their works, under the Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International, CC BY-NC-SA 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es), which allows others to share works upon complying with the acknowledgment of authorship and mention of the Journal as the original publisher of the work.
b) Authors are permitted to separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the official edition of the work published in the Journal (for example, authors may desire to place the work in an institutional repository or incorporate it into a book that is to published elsewhere) so long they acknowledgment to recognize the Journal as the original publisher. The aforementioned additional agreements must respect the terms of the non-profit character and sharing philosophy of the original license (CC BY-NC-SA 4.0 International, https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
c) Authors are encouraged to archive the post-print or editor/PDF version in Open Access repositories.