GLOBALIZATION OF HIGHER EDUCATION: EXPERIENCE OF THE SCHOOL OF GEOGRAPHIC SCIENCES, NATIONAL UNIVERSITY, COSTA RICA
DOI:
https://doi.org/10.15359/rgac.2-55.1Keywords:
Geography, globalization, higher education, accreditation and international academic cooperationAbstract
The experience of globalization and international cooperation is analyzed based on three indicators: tools for cooperation, academic activities, and the products and academic results from joint activities. In the School of Geographical Sciences at the National University (UNA), Geography has had a footprint in the process of globalization. The international cooperation efforts by the National University have promoted the development of a solid and updated geography in the new theoretical and methodological approaches along with prestigious universities from Brazil, Mexico, Argentina, Chile, Colombia, as well as the traditional cooperation with countries such as the United States, Canada and Spain.
References
Brenes, G. (2013). El papel que juega la cooperación técnica internacional en las universidades estatales y los beneficios que ofrece al sector académico, estudiantil y administrativo. Programa en RadioNacional, 10 de agosto de 2013.
Carvajal, G. (1996-1997), “La Geografía en Costa Rica: un largo proceso de constitución”, Revista Geoistmo, X y XI(1 y 2), 119-134.
Gacel-Avila, J. (2000). La internacionalización de las universidades mexicanas. Políticas y Estrategias Institucionales. (ed.) ANUIES.
Goebel, A. (Setiembre, 2006- febrero, 2007). Diálogos Revista Electrónica de Historia,7, 51-94. Escuela de Historia, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
López, S. y Sanmartín, E. (2004). Los procesos de Internacionalización y globalización en la educación superior: un análisis de los países OCDE. Revista de educación, 335, 385-413.
López, F. (2009). Escenarios mundiales y regionales de la educación superior. En Fernández, N. (Comp). Universidad, sociedad e innovación: una perspectiva internacional. Universidad Nacional de Tres de Febrero. Argentina.
Pena, O. y Sangrin, A. (1984). El mundo de los geógrafos: panorama actual de las principales escuelas nacionales de Geografía. Barcelona: Oikos-Tau.
Quirós, C. (1990). Historia de Costa Rica, I. Editorial Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Quirós, L., Araya, A., Ruiz, A., Alfaro, D. y Vargas, A. (2014). Bachillerato y Licenciatura en Ciencias Geográficas con énfasis en Ordenamiento del Territorio: Informe del proceso de autoevaluación (2010- 2013) para ser sometido al Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Manuscrito no publicado.
Rama, C. (2009). La tendencia a la internacionalización de la educación superior. En Fernández, N. (Comp). Universidad, sociedad e innovación: una perspectiva internacional. Universidad Nacional de Tres de Febrero. Argentina.
Rivera, L. (2010). Congreso Constitucional de Costa Rica reestablece la educación universitaria: aprobación de la Ley Orgánica de laUniversidad de Costa Rica, 26 de agosto de 1940, Asamblea Legislativa, San José, Costa Rica.
Sebastián, J. (2000). Las redes de cooperación como modelo organizativo y funcional para la I+ D. Redes, 7(15), 97-111.
Sebastián, J. (2003). La dimensión internacional en los procesos de evaluación y acreditación de la educación superior. Recuperado de http:// www. cna. gov. Co/1741/articles-186502_doc_academico9. pdf
Sebastián, J. (2004). Cooperación e internacionalización de las universidades. Editorial Biblos.
Sebastián, J. (2004a). Marco para el diseño de indicadores de internacionalización de la ciencia y la tecnología. Ponencia presentada en VI Taller RICYT. España.
Solano, F. y Díaz, R. (2005). La ciencia en Costa Rica (1814-1914): una mirada desde la óptica universal, latinoamericana y costarricense. Serie Cuadernos de Historia, 22. Instituciones de Costa Rica. San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.
Universidad Nacional. (2012). Plan de Mediano Plazo Institucional 2013- 2017. En UNA-GACETA 18-2012 del 30 de setiembre.
Universidad Nacional, Heredia. Universidad Nacional. (2012). Plan Estratégico de la FCTM 2013-2017. Universidad Nacional, Heredia.
Wit, H. (2009). Estrategias de internacionalización de instituciones de educación superior en América Latina y Europa. En Fernández, N. (Comp). Universidad, sociedad e innovación: una perspectiva internacional. Universidad Nacional de Tres de Febrero. Argentina.
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. Recuperado del sitio web: http://www.sinaes.ac.cr/index.php/acreditacion-sinaes
Oficina de Cooperación Técnica Internacional. Recuperado del sitio web: http://www.octi.una.ac.cr/
Junta de Becas de la Universidad Nacional. Recuperado del sitio web: http://www.jbecas.una.ac.cr/index.php/2013-10-01-00-23-45
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed policy for journals offering Open Access
Authors publishing their works in the Journal acknowledge and agree to the following terms:
a) Authors retain the copyrights to their works and guarantee the Journal the right to be the first to publish their works, under the Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International, CC BY-NC-SA 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es), which allows others to share works upon complying with the acknowledgment of authorship and mention of the Journal as the original publisher of the work.
b) Authors are permitted to separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the official edition of the work published in the Journal (for example, authors may desire to place the work in an institutional repository or incorporate it into a book that is to published elsewhere) so long they acknowledgment to recognize the Journal as the original publisher. The aforementioned additional agreements must respect the terms of the non-profit character and sharing philosophy of the original license (CC BY-NC-SA 4.0 International, https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
c) Authors are encouraged to archive the post-print or editor/PDF version in Open Access repositories.