DISCIPLINARY AND PROFESSIONAL GEOGRAPHIC TRENDS IN COSTA RICA: THE CASE OF THE NATIONAL UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.15359/rgac.1-56.1Keywords:
Disciplinary and professional trends in Geography, epistemology of Geography, territory and environment, geographic information science, Geography teachingAbstract
The article aims at considering disciplinary and professional Geographic trends and discussing the main relationships between discipline and the professional development of Geography. Updating the curriculum of the Carrera de Ciencias Geográficas con énfasis en ordenamiento del territorio (Geographic Science Career with An Emphasis on Spatial Planning) is based on those trends and integrates them into an applied Geography to respond the needs of training professionals that provide spatial planning solutions aimed at the equity and commitment to national development. The disciplinary and professional development areas of the career correspond to Thinking, Epistemology and Geography Teaching, Land Use Planning and Management, Territory and Environment, and Geographic Information Science.
References
Abálos, J. (2004). La geografía profesional en Chile: pasado y presente. Revista Polis de la Universidad Bolivariana, 3 (08). Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=30500823.
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA).(2004). Libro Blanco Título de grado en Geografía y Ordenación del Territorio. Recuperado de http://www.uam.es/europea/lb_geografia.pdf.
Araya, F. (2010). Educación geográfica para la sustentabilidad. Editorial Universidad de Serena.
Araya, I. (2010). Inserción laboral y líneas de trabajo del geógrafo de la Universidad Nacional, Costa Rica. En Revista Geográfica de América Central. 44, 109-132.
Araya, I. (2011). Perfil por competencias para la carrera de Ciencias Geográficas con énfasis en Ordenamiento del Territorio, Universidad Nacional. Trabajo final de investigación aplicada sometido a la consideración de la Comisión del Programa de Estudios de Posgrado en Planificación Curricular para optar al grado y título de Maestría
Profesional en Planificación Curricular Universidad de Costa Rica.
Araya, I. (2012). La función social de la profesión geográfica en Costa Rica. En Pérez, B; Araya I; Carreto, F y Reyes, C (comp). La función social de la geografía en América Latina. Editorial Académica Española. ISBN 978-3-8473-6480-1.
Arce, R., Chan, M., Ocón, M., y Segura, O. (2005). Perfil del profesional en geografía. Manuscrito no publicado.
Carreto, F., Rojas, M., González, R. (2015). El observatorio geográfico deAmérica Latina, repositorio de la producción científica de los EGAL en acceso abierto. En XV encuentro de Geógrafos de América Latina: por una América Latina unida y sustentable, La Habana, Cuba.
Carreto, F. y González, R. (2013). El Observatorio geográfico el espacio de difusión de los EGAL, 1987-2011. Ponencia presentada en 14 Encuentro de Geógrafos de América Latina (EGAL): reencuentro de saberes territoriales latinoamericanos, Lima, Perú.
Carreto, F., Pérez, B., Reyes, C. y Olmos, A. (2010). Propuesta para la creación del Departamento de Geografía Latinoamericana en la Facultad de Geografía de la UAEM. Ponencia presentada en 5° COLOQUIO GEOGRÁFICO SOBRE AMÉRICA LATINA. “Desafíos que enfrenta América Latina en la globalización: una visión humanista y ambiental del espacio. Toluca, México.
Capel, H. (abril, 1998). Una geografía para el siglo XX. En Scripta Nova, Revista Electrónica de geografía y Ciencias Sociales, 2 (19). Recuperado de http://www.ub.es/geocrit/sn-19.htm
Córdova, H. (2009). “Geography Education in Perú.” In Muñiz, O y Boehm R (editors) Geography Education pan American Perspectives. Ed Grosvenor Center for Geography Education. United State. Pp 269-295.
Facultad de Ciencias de la Tierra y el Mar. Plan estratégico 2013-2017. Universidad Nacional. Manuscrito no publicado.
Escuela de Ciencias Geográficas. (2014). Áreas cognitivas de Escuela de Ciencias Geográficas. Universidad Nacional, Costa Rica. Manuscrito no publicado.
Hawes, G. (2009). Las disciplinas, las profesiones y su enseñanza. Recuperado de http://www.gustavohawes.com/curriculum.htm.
Hawes, G. (2010). El perfil de egreso. Recuperado: ttp://www.gustavohawes.com/curriculum.htm.
Hernández, G. (2012). Evaluación y actualidad de la Geografía en Panamá.
Compendio desde la docencia, la investigación y el aporte institucional. En Pérez, B; Araya I; Carreto, F y Reyes, C (comp). La función social de la geografía en América Latina. Editorial Académica Española. ISBN 978-3-8473-6480-1.
Hidalgo, J. & Mayorga, O. (2009). “Geography Education in Ecuador.” InMuñiz, O. y Boehm R. (editors) Geography Education pan American Perspectives. Ed. Grosvenor Center for Geography Education. United States. Pp 231-245.
Jiménez, J. (2008). Las competencias genéricas en el posgrado de la Universidad de Costa Rica. Trabajo final de investigación aplicada del posgrado de Evaluación Educativa. Universidad de Costa Rica.
Larrain, P. e Hidalgo. R. (1993). La geografía profesional en Chile en laspuertas del Siglo XXI: realidades y desafíos. En Revista Geográfica de Chile Terra Australis, 37, 43-55. Recuperado: http://www.ub.es/geocrit/sv-55.htm.
Muñiz, O. y Boehm, R. (editors). Geography Education pan American Perspectives. Ed. Grosvenor Center for Geography Education. United States. Pp 231-245.
Pérez, B., Araya, I., Carreto, F. y Reyes, C. (comp). (2012). La función social de la geografía en América Latina. Editorial Académica Es pañola. ISBN 978-3-8473-6480-1.
Quirós, L. (2009). “Geography Education in Costa Rica”. In Muñiz, O. y Boehm R. (editors) Geography Education pan American Perspectives. Ed Grosvenor Center for Geography Education. United States. pp 205-230.
Quirós, L., Araya, A., Alfaro, D. y Vargas, A. (2014). Informe del proceso de autoevaluación (2010-2013) para ser sometido al Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior para la carrera de Bachillerato y Licenciatura en Ciencias Geográficas con énfasis en Ordenamiento del Territorio. Universidad Nacional. Manuscrito no publicado.
Reyes, C., Pérez, B., y Carreto, B. (2012). La función social del geógrafo a partir de las tendencias de los trabajo de Tesis de la Facultad de Geografía de la UAEM. En Pérez, B., Araya, I., Carreto, F. y Reyes,C. (comp). (2012). La función social de la geografía en América Latina. Editorial Académica Española. ISBN 978-3-8473-6480-1.
Reboratti, C. (2001). La geografía profesional en Argentina. En Documents d’Anàlisi Geográfica, 39,119-130. Recuperado de http://ddd.uab.cat/record/1314/
Sánchez, A. & Ramos, A. (2009). “Geography Education in México”. In Muñiz, O y Boehm R (editors) Geography Education pan American Perspectives. Ed Grosvenor Center for Geography Education. United States. Pp 246-268.
Sánchez, A. y Liberali, A. (Comp). (2009). La Geografía en América Latina: visión por países. Unión geográfica de América Latina, UNAM, Centro Humboldt.
Santiago, J. (2009). “Geography Education in Venezuela”. In Muñiz, O y Boehm R (editors) Geography Education pan American Perspectives. Ed Grosvenor Center for Geography Education. United States. Pp 321-342.
Vargas, G. (2010). La escuela de Geografía dentro de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Costa Rica. En Revista Reflexiones, 89(1), 185-189.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed policy for journals offering Open Access
Authors publishing their works in the Journal acknowledge and agree to the following terms:
a) Authors retain the copyrights to their works and guarantee the Journal the right to be the first to publish their works, under the Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International, CC BY-NC-SA 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es), which allows others to share works upon complying with the acknowledgment of authorship and mention of the Journal as the original publisher of the work.
b) Authors are permitted to separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the official edition of the work published in the Journal (for example, authors may desire to place the work in an institutional repository or incorporate it into a book that is to published elsewhere) so long they acknowledgment to recognize the Journal as the original publisher. The aforementioned additional agreements must respect the terms of the non-profit character and sharing philosophy of the original license (CC BY-NC-SA 4.0 International, https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
c) Authors are encouraged to archive the post-print or editor/PDF version in Open Access repositories.