BICYCLE MOBILITY STUDY IN A SECTOR OF THE CARTAGO AND EL GUARCO TOWNS OF THE PROVINCE OF CARTAGO, COSTA RICA
DOI:
https://doi.org/10.15359/rgac.58-1.9Keywords:
Transport, Bicycle, MobilityAbstract
This article presents a summary of a bicycle mobility study in a region of the province of Cartago in Costa Rica. This mobility study includes the use of topographic map contour lines to establish the most favorable locations for cyclists, which was complemented with land use maps and site visits in order to identify the main sources of origin and destination for cyclists´ trips. Bicycle counts were made at several points, also origin-destination surveys were conducted to study the mobility, and a detailed survey to characterize the cyclists in the region was performed. From the information that was collected, a cycling mobility network was generated. Most of the cyclists in this area are young adults of a similar socioeconomic status who travel for work purposes. It is evident that the area has spatial characteristics that can facilitate cycling by road infrastructure enhancement.
References
AASHTO (2012). Guide for the Development of Bicycle Facilities. Fourth Edition. American Association of State Highway and Transportation Officials. Estados Unidos.
Acuña-Leiva, R., Hernández-Vega, H., Jiménez-Romero, D., Zamora-Rojas, J. y Loría-Salazar, L. G. (2016). Guía de diseño y evaluación de ciclovías para Costa Rica. Programa Infraestructura del Transporte. Laboratorio Nacional de Materiales y Modelos Estructurales. Universidad de Costa Rica San José, Costa Rica.
Australian Bicycle Council (2010). The Australian National Cycling Strategy 2011-2016. Austroads. Sydney Australia.
Ayuntamiento de Madrid (2008). Plan Director de Movilidad Ciclista de Madrid. Dirección General de Planificación del Área de Obras y Espacios Públicos del Ayuntamiento de Madrid. Recuperado de: http://www.madrid.es/portales/munimadrid/es/Inicio/Ayuntamiento/Movilidad y Transportes/Oficina de la bici/Plan Director de Movilidad Ciclista?vgnextfmt=detNavegacion&vgnextoid=09bccea83e67a110VgnVCM2000000c205a0aRCRD&vgnextchannel=125331dc4f768210VgnVCM2000000c205a0aRCRD
Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz (s.f.). Plan Director de Movilidad Ciclista de Vitoria-Gasteiz 2010-2015. España. Recuperado de: http://www.vitoria-gasteiz.org/wb021/http/contenidosEstaticos/adjuntos/es/45/63/34563.pdf
Canadian Institute of Transportation Engineers (2004) Promoting Sustainable Transportation Through Site Design. An ITE Proposed Recommended Practice. Institute of Transportation Engineers. Estados Unidos de América.
City of Calgary (1997). The Calgary Cycle Plan (1996). Transportation Department. Canadá. Recuperado de: http://www.calgary.ca/Transportation/TP/Pages/Cycling/Cycling Strategy/Calgary Cycle-Plan.aspx
CROW (2006). Manual de Diseño para el Tráfico de Bicicletas. Holanda. Recuperado de: http://www.ciclovida.ufpr.br/wp content/uploads/2011/07/bpp_pdf/Manual%20Dise%C3%B1o%20Tr%C3%A1fico%20Bicicletas%20%5BCROW%5D.pdf
Dobles, M. (1981). Circulación en bicicleta en el área metropolitana de San José. Proyecto de investigación. Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica
Fonseca, F. (2010). Evaluación de la factibilidad de la implementación de ciclo vías para la movilización de estudiantes hacia la Ciudad Universitaria Rodrigo Facio. Informe final de trabajo final de graduación. Universidad de Costa Rica
Gobierno de Cantabria (2012). Plan de Movilidad Ciclista de Cantabria. Consejería de Medio Ambiente. España. Recuperado de: http://www.cantabria.es/web/pmcc/documentacion
Gobierno Regional Metropolitano de Santiago (sin fecha). El Plan Maestro de Ciclo Rutas del Bicentenario. Chile. Recuperado de: http://www.paho.org/blogs/dds sociedadcivil/wp content/uploads/2011/09/CicloRutasBicentenario.pdf
Gobierno Regional Metropolitano de Santiago (2012). Revisión y Actualización del Plan Maestro de Ciclovías y Plan de Obras. Chile.
ITDP (2011). Manual integral de movilidad ciclista para ciudades mexicanas (Tomos I, II, III, IV, V y VI). Instituto para Políticas de Transporte y Desarrollo. México DF, México. Recuperado de http://www.ciclociudades.org/
Laverty, A. A., Mindell, J. S., Webb, E. A., & Millett, C. (2013). Active travel to work and cardiovascular risk factors in the United Kingdom. American Journal of Preventive Medicine, 45(3), 282-288.
L.C.R. Logística S.A. (2007). Estudio de oferta y demanda de transportes de la GAM. Informe Final. Tomo I. Modelo de Demanda - Oferta de Transporte Urbano en la Gran Área Metropolitana de Costa Rica. Ministerio de Vivienda y Asentamientos Humanos, PRUGAM. San José, Costa Rica.
Los Angeles Department of City Planning (2011). 2010 Bicycle Plan: A component of the city of Los Angeles transportation element. Estados Unidos. Recuperado de: http://planning.lacity.org/cwd/gnlpln/transelt/NewBikePlan/Txt/LA%20CITY%20BICYCLE%20PLAN.pdf
Machado, R. (2010). Modelización de la demanda potencial de viajes en bicicleta en la Gran Área Metropolitana. Informe final de trabajo final de graduación. Universidad de Costa Rica.
Ministerio de Transporte de Colombia. (2016). Guía de ciclo-infraestructura para ciudades colombianas. (C. Pardo & A. Sanz, Eds.). Bogotá D.C.: Ministerio de Transporte de Colombia.
MOPT (2008). Informe DGIT‐ED‐2215‐2008 Solicitud para la instalación de facilidades para ciclistas sobre la Ruta Nacional Primaria N° 2 en las inmediaciones de la Zona Franca de Cartago y del Restaurante El Quijongo en El Guarco, Cartago. Dirección General de Ingeniería de Tránsito. Ministerio de Obras Públicas y Transportes. Costa Rica.
Moritz, W. (1997). Survey of North American bicycle commuters: design and aggregate results. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (1578), 91-101.
Ortúzar, J. (2000). Modelos de Demanda de Transporte. México: ALFAOMEGA S.A.
Otoya. (2009). Estimación económica de las principales deseconomías presentes en el Gran Área Metropolitana (GAM) de Costa Rica. Revibec: Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, 13, 15-27.
Pucher, J., Dill, J., & Handy, S. (2010). Infrastructure, programs, and policies to increase bicycling: an international review. Preventive medicine,50, S106-S125.
Secretaría del Medio Ambiente del Gobierno del Distrito Federal (2012). Estrategia de movilidad en bicicleta de la ciudad de México. Recuperado de: http://martha.org.mx/una-politica-con-causa/wp-content/uploads/2013/09/10-Estrategia-Movilidad-en-Bicicleta.pdf
Torres, M. (2016) Estudio de la movilidad ciclista en los distritos de San Francisco, Guadalupe y Quebradilla del cantón de Cartago, y los distritos de Tobosi y Tejar del Cantón de El Guarco. Informe final de trabajo final de graduación. Universidad de Costa Rica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed policy for journals offering Open Access
Authors publishing their works in the Journal acknowledge and agree to the following terms:
a) Authors retain the copyrights to their works and guarantee the Journal the right to be the first to publish their works, under the Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International, CC BY-NC-SA 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es), which allows others to share works upon complying with the acknowledgment of authorship and mention of the Journal as the original publisher of the work.
b) Authors are permitted to separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the official edition of the work published in the Journal (for example, authors may desire to place the work in an institutional repository or incorporate it into a book that is to published elsewhere) so long they acknowledgment to recognize the Journal as the original publisher. The aforementioned additional agreements must respect the terms of the non-profit character and sharing philosophy of the original license (CC BY-NC-SA 4.0 International, https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
c) Authors are encouraged to archive the post-print or editor/PDF version in Open Access repositories.