LA MAPOTECA VIRTUAL: UN EJEMPLO DE COLABORACIÓN BAJO UNA PLATAFORMA DE SOFTWARE LIBRE
Abstract
La Mapoteca Virtual es un sitio web construido sobre la plataforma Joomla, auspiciado por la Escuela de Ciencias Geográfica de la Universidad Nacional, en colaboración con UNA VIRTUAL.
Este sitio pretende apoyar la labor docente al permitirle cargar y difundir cartografía digital para los estudiantes, y a los investigadores les facilita la localización de cartografía en línea, necesaria para la realización de sus trabajos en diferentes áreas del conocimiento. Adicionalmente, es un espacio para presentar documentos actuales en relación a la práctica de la cartografía y ciencias conexas, a la vez que fomenta la colaboración y el acceso libre a cartografía digital.
Palabras clave: Cartografía, Joomla, Mapas digitales, Herramientas didácticas en línea
Abstract
The Virtual Map Library, www.mapoteca.geo.una.ac.cr, is a website constructed on the Joomla platform and supported by the School of Geographic Sciences at National University, Costa Rica, in collaboration with UNAVIRTUAL. The site intends to support the work of education by allowing the teacher to load and disseminate digital cartography for the students and helping geographic investigators locate cartography needed to accomplish their works in different areas of knowledge.
In addition, Mapoteca offers a space to present current documents relating to the practice of cartography and related sciences that at the same time promotes the contribution and free access to digital cartography.
Key Words: Cartography, Mapoteca Virtual, Virtual Map Library, Joomla, digital maps, online teaching tools, School of Geographic Sciences, National University, Costa Rica.
References
Ariza, M. (2006). Factores determinantes de la calidad de los productos/servicios cartográficos. Extraído el 1 de agosto de 2008, disponible en: http://www.mappinginteractivo.com/
Barrto, A. & Denma, P. (1997). La educación digital. Buenos Aires: Emecé.
Buzai, G. (2000). La exploración geodigital. Buenos Aires: Lugar editorial.
Debián. (2009). www.debian.org.
Jerez, Ó. & Sánchez, L. (2003). Las aportaciones de Internet en la didáctica del paisaje: la cartografía del medio natural. VI Congreso Nacional de Didáctica de la Geografía, Toledo, Publicación: Actas del Congreso, Grupo de Didáctica de la Geografía.
Joomlaos. (2009). www.joomlaos.net
Torres, I. (1999). Las fuentes de información: estudios teórico –prácticos. Madrid: Editorial Síntesis.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed policy for journals offering Open Access
Authors publishing their works in the Journal acknowledge and agree to the following terms:
a) Authors retain the copyrights to their works and guarantee the Journal the right to be the first to publish their works, under the Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International, CC BY-NC-SA 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es), which allows others to share works upon complying with the acknowledgment of authorship and mention of the Journal as the original publisher of the work.
b) Authors are permitted to separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the official edition of the work published in the Journal (for example, authors may desire to place the work in an institutional repository or incorporate it into a book that is to published elsewhere) so long they acknowledgment to recognize the Journal as the original publisher. The aforementioned additional agreements must respect the terms of the non-profit character and sharing philosophy of the original license (CC BY-NC-SA 4.0 International, https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
c) Authors are encouraged to archive the post-print or editor/PDF version in Open Access repositories.