Princesas rojas: la memoria histórica revisitada en el discurso cinematográfico
DOI:
https://doi.org/10.15359/istmica.21.5Keywords:
Political analysis of cinema, Costa Rican cinema, Cinematographic discourse, historical memory, Red Princesses.Abstract
This article concretes a political analysis of cinema to address some speeches present in the Costa Rican film Princesas rojas (2013), by the director Laura Astorga, that allow to shape an alternative view of the Costa Rican historical memory regarding the participation of nationals in the Nicaraguan civil war. With this regard, a first alternative or resistance discourse is identified and then a second dominant or hegemonic one, from this, we conclude that they form the dispute of two different political-cultural visions that separate the familiar orientations framed in a broader ideological context.References
- Cortés, M. L. (2011). El nuevo cine costarricense. Revista Comunicación, 20, 4-17.
- Cortés, M.L. (2016). Fabulaciones del nuevo cine costarricense. San José: URUK Editores.
- Giner, S. (1997). Historia del pensamiento social. Barcelona: Editorial Ariel.
- González, I. (2012). Un asalto al discurso histórico. La práctica escritural de Tatiana Lobo. Revista de Filología y Lingüística, 38, 35-45. Huezo - Mixco, M. (2017). La casa de Moravia. México: Alfaguara.
- Iglesias, P. (2010a). Cine y memoria histórica. Katyn de Andrzej Wajda y nuestra guerra civil. Viento Sur. Disponible en: http://www.vientosur.info/documentos/Pablo.pdf (Acceso: 5/04/2017).
- Iglesias, P. (2010b). Cine y Geopolítica. Geopolítica(s), 2, 337-340.
- Iglesias, P. (2013). Maquiavelo frente a la pantalla. Cine y política. Madrid: Akal.
- Laclau, E. y Mouffe, C. (1987). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Madrid: Siglo XXI.
- Madriz, G. y Sáenz, R. (2016). Realidades políticas mediadas: el imaginario social de la democracia en el cine costarricense, Estudios, 33, 1-23.
- Mattelart, A. y Neveu, E. (2004). Introducción a los estudios culturales. Barcelona: Ediciones Paidós.
- Mouffe, C. (2011). En torno a lo político. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
- Nikiforov, A. (2017). Historical memory: the construction of consciousness. Russian Social Science Review, 58, 379-391.
- Pacheco, D. (2013). La identidad costarricense ante los dilemas de la migración, diversidad cultural y desigualdad socioeconómica. Reflexiones, 92, 23-33.
- Rancière, J. (2001). La fábula cinematográfica. Barcelona: Paidós.
- Rancière, J. (2011). El malestar en la estética. Buenos Aires: Capital Intelectual. Sánchez, A. (2011). Cachaza va a la guerra: la locura y la pesadilla de la Guerra Civil de 1948. En J. Chen Sham (ed.), Complejidad polifónica y dialogismo: la narrativa de Virgilio Mora. (19-34). San José: Editorial Fundación Interartes.
- Von Beyme, K. (2014). On political culture, cultural policy, arts and politics. New York: Springer. Zamora, A. (1996). El conflicto Estados Unidos-Nicaragua 1979-1990. Managua: Fondo Editorial CIRA.
Filmografía citada
- Astorga, L. (Dirección). (2013). Princesas rojas [Película]. Costa Rica y Venezuela: Hol y Asociados / La Feria Producciones / Suécinema.
- Castillo, O. (Dirección). (2011). El compromiso [Película]. Costa Rica y Argentina: OC Producciones / Orsay Troupe.
- Ferraz, V. y Martínez, I. (Dirección). (2010). El último comandante [Película]. Brasil y Costa Rica: Tres Mundos Producciones.
- Yasin, I. (Dirección). (2008). El camino [Película]. Costa Rica: Producciones Astarte / DART/Cinequanon / Gedeon Programmes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las personas autoras que publiquen en esta revista permiten cesión gratuita, exclusiva, de ámbito mundial de sus derechos de autoría a la Universidad Nacional (Costa Rica), conservando únicamente sus derechos morales sobre la obra publicada.
Los artículos pueden ser citados y copiados, citando a la persona autora y la fuente. Todos los artículos publicados en la Revista Ístmica están protegidos bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional