La política visual y editorial de la revista Diáspora(s) a través de sus cubiertas y manifiestos
DOI:
https://doi.org/10.15359/istmica.22.1Keywords:
aesthetics, politics, Cuba, post-communism, Diáspora(s)Abstract
This article studies the Diáspora(s) magazine (Havana, 1997-2002) from the point of view of its aesthetic and political program. It proposes a reading of the aesthetic message implicit in editorial decisions such as the use of the terms “project”, “documents” or “avant-gard”, examining the appearance more specifically material of the publication (its form of execution, distribution and circulation), The aim is to show, through the conceptual analysis and the reading of its graphic design and covers, the coherence of visual and editorial policy of Diáspora(s) with its “antiliric” program and its strong discussion with the ideology of the State. The context of Diaspora(s) implementation is essential to understand the political power of this project within the framework of the post-Soviet Cuba.
References
- Aguilera, C. A. (1996). Retrato de A. Hooper y su esposa: poesía. Ciudad de La Habana: Ediciones Unión, Unión de Escritores y Artistas de Cuba.
- Aguilera, C. A. (2002). Memorias de la clase muerta: poesía cubana 1988-2001. México, D.F.: Aldus.
- Balderston, D. (2013). Daniel Balderston [testimonio sobre Diáspora(s)]. En J. Cabezas Miranda, Revista Diáspora(s). Edición facsímil (1997-2002) (p. 91). Barcelona: Linkgua.
- Bruguera, T. (1993). Memoria de la postguerra I. Recuperado a partir de http:// www.taniabruguera.com/cms/504-1-Memoria+de+la+Postguerra+I.htm Bruguera, T. (1994). Memoria de la postguerra II. Recuperado a partir de http:// www.taniabruguera.com/cms/564-1-Memoria+de+la+Postguerra+II.htm
- Bruguera, T. (2009). El susurro de Tatlin. Recuperado a partir de http://www. taniabruguera.com/cms/112-1-El+Susurro+de+Tatlin+6+versin+para+La+Habana+.htm
- Cabezas Miranda, D. (2013). Revista Diáspora(s). Edición facsímil (1997-2002). Barcelona: Linkgua. Constitución de la República de Cuba. (s. f.). Recuperado a partir de http://www. cuba.cu/gobierno/cuba.htm
- Cruz Azaceta, L. y Aguilera, C. (2016). Conversación con Luis Cruz Azaceta. Hypermedia. Recuperado a partir de https://hypermediamagazine. com/2016/10/02/carlos-a-aguilera-conversacion-con-luis-cruz-azaceta/
- Díaz, D. (2002, verano). De la casa del ser al callejón de las ratas: Diáspora(s) y la “literatura menor”. La Habana Elegante. Recuperado a partir de http:// www.habanaelegante.com/Summer2002/Verbosa.html
- Díaz, D. (2005). Límites del origenismo. Madrid: Editorial Colibrí. Díaz Quiñones, A. (1987). Cintio Vitier. San Juan: Editorial Sin Nombre.
- Dorta, W. (2013). Discursos (pos)nacionales, política de (des)autoriación y terror-ismo literario: la poesía no lírica de los escritores del grupo Diáspora(s). En J. Cabezas Miranda, Revista Diáspora(s). Edición facsímil (19972002) (pp. 43-51). Barcelona: Linkgua.
- García Vega, L. (1979). Los años de Orígenes. Caracas (VE): Monte Avila. Giraudon, L. (2013, 2001). Diáspora(s): consideraciones intemperstivas. Entrevista a C. A. Aguilera y Pedro Marqués de Armas. Revista Diáspora(s). Edición facsímil (1997-2002), 6, 546-548.
- Groys, B. (2008). Obra de arte total Stalin. Valencia: Pre-Textos.
- Morán, F. (1998, verano). El razguño en la azotea. La Habana Elegante. Recuperado a partir de http://www.habanaelegante.com/Summer98/Azotea.htm
- Morejón Arnaiz, I. (2013). Diáspora(s): Memorias de la (post)vanguardia. En Revista Diáspora(s). Edición facsímil (1997-2002) (21-23). Barcelona: Linkgua.
- Ponte, A. J. (2004). Por Los años de Orígenes. En El Libro perdido de los origenistas (pp. 85-116). Sevilla: Renacimiento.
- Ponte, A. J. (2007). La fiesta vigilada. Barcelona: Editorial Anagrama.
- Rojas, R. (2006). Cintio Vitier: poesía y poder. En Tumbas sin sosiego. Revolución, disidencia y exilio del intelectual cubano (228-243). Barcelona: Anagrama.
- Sánchez Mejías, R. (2000). Cálculo de lindes (1986-1996). México, D.F.: Aldus.
- Sánchez Mejías, R. (2013, 1997). Presentación. Revista Diáspora(s). Edición facsímil (1997-2002), 1, 174-176.
- Sánchez Mejías, R. y Cabezas Miranda, J. (2013). Entrevista a Rolando Sánchez Mejías. En Revista Diáspora(s). Edición facsímil (1997-2002) (133-138). Barcelona: Linkgua.
- Sarduy, S. (1974). Barroco. Buenos Aires: Sudamericana. Silva, G. (en prensa). Contra el imperio de la imagen. Sarduy leído por Lorenzo García Vega. En V. Díaz (Ed.), Severo Sarduy. Buenos Aires: Eduntref. Silva, G. (2016). La isla erosionada. El proyecto Diáspora(s) – Cuba, 1997-2002. El jardín de los poetas, 1, 146-163.
- Skilling, H. G. (1989). Samizdat and an independent society in Central and Eastern Europe. London: MacMillan. Suárez González, E. (2013, 2001). Microanálisis de dibujos. Revista Diáspora(s). Edición facsímil (1997-2002), 561-567.
- Zarza, R., Aguilera, C. y Bermúdez, C. P. (1998, 2013). El campo. Entrevista a Rafael Zarza. Revista Diáspora(s). Edición facsímil (1997-2002), 2, 269-274.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las personas autoras que publiquen en esta revista permiten cesión gratuita, exclusiva, de ámbito mundial de sus derechos de autoría a la Universidad Nacional (Costa Rica), conservando únicamente sus derechos morales sobre la obra publicada.
Los artículos pueden ser citados y copiados, citando a la persona autora y la fuente. Todos los artículos publicados en la Revista Ístmica están protegidos bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional