The representations of the Caribbean in The great zoo of Nicolás Guillén
DOI:
https://doi.org/10.15359/istmica.25.4Keywords:
Zoo, Post Avant-garde, Bestiary, Popular Culture, Space RaceAbstract
El gran zoo (1984), by the Cuban poet Nicolás Guillén, offers various representations of the Caribbean. The article argues that this poetry book falls within the tradition of the Post Avant-garde literary movement in Spanish America. Additionally, various formal characteristics of the text are examined, as exemplified in the poems “The Dream” and “Guitar”. Another poem that receives close attention is “The Tenor”, which parodies the division between high culture and popular culture. Lastly, several allusions of the poetry book to the historical context of the Cold War and the Space Race are analyzed.
References
- Benítez Rojo, A. (1998). La isla que se repite. Barcelona: Casiopea.
- Enaudeau, C. (1999). La paradoja de la representación. Buenos Aires: Paidós.
- García Veitía, M. (1994). El nuevo bestiario. En N. Morejón (Comp.) Recopilación de textos sobre Nicolás Guillén. La Habana y Santiago de Chile: Casa de las Américas y Mosquito Editores.
- Guillén, N. (1984). El Gran Zoo. En Ángel Augier (Ed.) Nicolás Guillén. Las grandes elegías y otros poemas. Caracas: Ayacucho.
- Morejón, N. (1994). Prólogo. En Morejón, N. (comp.) Recopilación de textos sobre Nicolás Guillén. La Habana y Santiago de Chile: Casa de las Américas y Mosquito Editores.
- Pérez, A. J. (1992). Notas sobre las tendencias de la poesía post-vanguardista en Hispanoamérica. Hispania 75(1), marzo.
- Sariols Persson, D. (2012). Un tigre, dos tigres. Lo antiguo y lo nuevo en los bestiarios de Jorge Luis Borges y Julio Cortázar. Cuadernos del CILHA, 13(16).
- Szymoniak, E. (2011). Poemas al servicio de los grupos dominados: la identidad (afro) cubana y la poesía de Nicolás Guillén. Romanica Silesiana, (6).
- Walsh, C. (2010). Estudios (inter) culturales en clave de-colonial. Tabula Rasa, (12), enero-junio.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las personas autoras que publiquen en esta revista permiten cesión gratuita, exclusiva, de ámbito mundial de sus derechos de autoría a la Universidad Nacional (Costa Rica), conservando únicamente sus derechos morales sobre la obra publicada.
Los artículos pueden ser citados y copiados, citando a la persona autora y la fuente. Todos los artículos publicados en la Revista Ístmica están protegidos bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional