Aesthetics and Politics in the Testimonial Poetry of the Colombian Caribbean

Authors

  • Angélica Patricia Hoyos Guzmán Universidad del Magdalena, Santa Marta, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.26.6

Keywords:

testimonial poetry, poetry of the Colombian Caribbean, affection, memory, survival

Abstract

In this paper on the testimonial poetry of the Colombian Caribbean, I propose a way of reading the affections and images, in the face of violence and hegemonies of the pacifying discourses of the 21st Century. I first take a tour of literary traditions in relation to violence in Colombia. However, I will focus on contemporary production, in regards to publications that are made at a time of post-conflict and memory policy in the 21st Century. I interpret the way in which the poetic image responds aesthetically and politically to what Williams (1982) called the sentimental structure of the time.

I choose the poems of Caribbean Colombian writers on violence: Regresemos a que nos maten amor (Ariza Navarro, 2008), Al otro lado de la guerra (Acosta 2014), Alarmas armadas (Núñez, 2016). My thesis is that testimonial poetry, as an aesthetic flow that comes from the Twentieth Century, manifests and constructs poetic policies from the dialectic of affections, from the footprint of war; he uses images to exhibit violence, but creates a sensibility that questions readers about what is felt in a posthumous reality.

Author Biography

Angélica Patricia Hoyos Guzmán, Universidad del Magdalena, Santa Marta

Profesora del Programa de Antropología de la Universidad del Magdalena Santa Marta, investigadora del Grupo sobre oralidades, narrativas audiovisuales y cultura popular en el Caribe colombiano (La Oraloteca). Nacida en Barranquilla, en 1982. Además, es escritora, investigadora, Magíster en Lingüística del Instituto Caro y Cuervo, Magíster en Literaturas Colombiana y Latinoamericana de la Universidad del Valle, Candidata a Doctora en Literatura Latinoamericana en la Universidad Andina Simón Bolívar, escribe su tesis titulada: “Estética de la sobrevivencia: memoria y afectos en la poesía colombiana (1980-2018)”. Fue finalista del Premio de Ensayo Carlos Pereyra 2016 de la Revista Nexos, con su ensayo titulado “El bramido del monstruo: cuerpos extraños de la memoria en la poesía colombiana”.

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Published

2020-06-30

How to Cite

“Aesthetics and Politics in the Testimonial Poetry of the Colombian Caribbean”. 2020. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (26): 95-116. https://doi.org/10.15359/istmica.26.6.

How to Cite

“Aesthetics and Politics in the Testimonial Poetry of the Colombian Caribbean”. 2020. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (26): 95-116. https://doi.org/10.15359/istmica.26.6.

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