Absence that calls, presence that responds. Showing emptiness, materializing enforced disappearance: affection and intimacy in two Central American documentaries

Authors

  • Silvia Gianni Università di Milano-Bicocca, Italy

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.26.8

Keywords:

Enforced disappearance, violence, affection, intimacy, Central American documentaries

Abstract

The article analyzes the issue of forced disappearance in Central American through the documentaries Ausencias (Absences) (2015) by Tatiana Huezo, and El cuarto de los huesos (The Room of the Bones) (2005) by Marcela Zamora. My approach emphasizes the vibrant and dynamic link that is established between those disappeared by one of the multiple forms of violence that shakes Central America, those present who wait and look for them, and the spectators who have watched for the documentaries.

I approach trauma and memory by looking at the bodies, affections, emotions and intimacy of the families of the disappeared, thus expanding the range of perspectives and stories about trauma and memory. From this study, it emerges that mourning does not constitute the only affective modality with which to reflect on these aspects, but it only represents one of the modalities of the affective charge that is unleashed in the relationship between absent, present and spectators.

Author Biography

Silvia Gianni, Università di Milano-Bicocca

Doctora en Literaturas Latinoamericanas por la Università Cattolica de Milán, donde ha enseñado durante casi 20 años. Investigadora asociada en la Università de Milán-Bicocca. Ha estudiado el desarrollo de las dinámicas culturales y literarias centroamericanas y del área caribeña, la relación entre literatura, historia y memoria, las problemáticas relativas a la configuración de la subjetividad en sus diferentes representaciones, el duelo, destierro y el desplazamiento en sus múltiples dimensiones a través de sus producciones textuales, fílmicas y documentales. Entre sus publicaciones recientes se encuentran: “De la muerte, el dolor y otros sufrimientos. Cuerpo, emociones y afecto: producción literaria y configuración de la identidad salvadoreña en los imaginarios útopicos y post-utópicos”. En Revista Telar, n. 20, Tucumán, Argentina, julio 2018, pp. 90-105, y “El triple juego de la otredad. Enfermedad y desfiguración en la escritura de la diferencia”, en Istmo, Revista virtual de estudios literarios y culturales, n. 35 julio-diciembre 2018.

References

- Águila Rubín, Marcela. <>. En Swissinfo (2015). https://www.swissinfo.ch/spa/cultura/visions-duréel_en-cine-suizo--drama-mexicano-desapareciones.htm (consultado el 18 de agosto de 2019).

- Buntix, Gustavo. “Desapariciones forzadas/Resurrecciones míticas (Fragmentos)”. En El Siluetazo, Ana Longoni, Gustavo Bruzzone, (eds.). Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2008. (online) https://es.slideshare.net/alejafonse/ el-siluetazo (consultado el 18 de agosto de 2019).

- Butler Judith. Vite precarie, Roma: Meltemi, 2004.

- Boss, Pauline. La pérdida ambigua. Cómo aprender a vivir con un duelo no terminado. España: Gedisa, 2001.

- Cavarero, Adriana. Orrorismo, ovvero della violenza sull’inerme. Milano: Feltrinelli, 2007.

- Diéguez, Ileana. «El cuerpo roto/Alegorías de lo informe». En Revista do Lume, (2),2 (noviembre 2012): 1-15. https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/131 (consultado 10 de agosto de 2019).

- Diéguez, Ileana. 2013. Cuerpos sin duelo. Iconografías y teatralidad del dolor. Córdoba: Documenta/Escénicas.

- Gatti, Giorgio. Identidades desaparecidas. Peleas por el sentido de los mundos de la desaparición forzada. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2011.

Mbembe, Achille. 2011. Necropolitica, España: Editorial Melusina. Gatti, Giorgio, Peris, Jaume., Robles Elong, Iñaki, Rodríguez Maeso, Silvia, y Sáez Valcárcel, Ramón. <>. En Oñati Socio-legal Series [online], 9 (2), 2018: 183-197. https://doi.org/10.35295/osls.iisl/0000-0000-0000-1021 (consultado 20 de agosto de 2019).

- Gatti, Giorgio. <>. En Política y Sociedad, vol. 48 (3), (2011): 519-536. https://dialnet.unirioja. es/ejemplar/295825 (consultado 20 de agosto de 2019).

- Huezo, Tatiana. 2015. Ausencias. El Salvador/México: La Sandía Digital/Trípode Audiovisual. Mladen, Dolar. Una voz y nada más. Trad. D. Gutiérrez y B. Vignoli. Buenos Aires: Manantial, 2007.

- Monte, Luis Felipe, Palacio, Juan Fernando. <>. En Puntolatino, 21 de abril 2015. https://www.puntolatino.ch/cine1/cine-entrevistas/8080-cine-entrevista-con-tatiana-huezo.htm (consultado 10 de agosto de 2019).

- Pardo, José Luis. La intimidad. Valencia: Pretextos, 1999.

- Pérez, Yansi. Más allá del duelo. Otras formas de imaginar, sentir y pensar la memoria en Centroamérica. San Salvador: UCA Editores, 2019.

- Roche, David, Schmitt-Pitiot, Isabelle. <>. En Intimacy in Cinema: Critical Essays on English Language Films, Roche, D., Schmitt-Pitiot, I. (eds). Jefferson: McFarland & Company, Inc. Publishers, 2014.

- Seighworth, Gregory, Gregg Melissa. <>. En The Affect Theory Reader, Durhan, NC: Duke Press, 2010.

- Shouse, Eric. <>. En M/C Journal 8/6, 2005. http:// www.journal.media-culture.org.au/0512/03-shouse.php (consultado 10 de agosto de 2019).

- Uribe, Sara. Antígona González. Oaxaca de Juárez: Sur+, 2012.

- Zamora, Marcela. 2005. El cuarto de los huesos. El Salvador-México: Trípode Audiovisual/La Sandía Digital.

Published

2020-06-30

How to Cite

“Absence That Calls, Presence That Responds. Showing Emptiness, Materializing Enforced Disappearance: Affection and Intimacy in Two Central American Documentaries”. 2020. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (26): 125-41. https://doi.org/10.15359/istmica.26.8.

Issue

Section

Artes Visuales (sección arbitrada)

How to Cite

“Absence That Calls, Presence That Responds. Showing Emptiness, Materializing Enforced Disappearance: Affection and Intimacy in Two Central American Documentaries”. 2020. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (26): 125-41. https://doi.org/10.15359/istmica.26.8.

Comentarios (ver términos de uso)