Absence that calls, presence that responds. Showing emptiness, materializing enforced disappearance: affection and intimacy in two Central American documentaries
DOI:
https://doi.org/10.15359/istmica.26.8Keywords:
Enforced disappearance, violence, affection, intimacy, Central American documentariesAbstract
The article analyzes the issue of forced disappearance in Central American through the documentaries Ausencias (Absences) (2015) by Tatiana Huezo, and El cuarto de los huesos (The Room of the Bones) (2005) by Marcela Zamora. My approach emphasizes the vibrant and dynamic link that is established between those disappeared by one of the multiple forms of violence that shakes Central America, those present who wait and look for them, and the spectators who have watched for the documentaries.
I approach trauma and memory by looking at the bodies, affections, emotions and intimacy of the families of the disappeared, thus expanding the range of perspectives and stories about trauma and memory. From this study, it emerges that mourning does not constitute the only affective modality with which to reflect on these aspects, but it only represents one of the modalities of the affective charge that is unleashed in the relationship between absent, present and spectators.
References
- Águila Rubín, Marcela. <>. En Swissinfo (2015). https://www.swissinfo.ch/spa/cultura/visions-duréel_en-cine-suizo--drama-mexicano-desapareciones.htm (consultado el 18 de agosto de 2019).
- Buntix, Gustavo. “Desapariciones forzadas/Resurrecciones míticas (Fragmentos)”. En El Siluetazo, Ana Longoni, Gustavo Bruzzone, (eds.). Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2008. (online) https://es.slideshare.net/alejafonse/ el-siluetazo (consultado el 18 de agosto de 2019).
- Butler Judith. Vite precarie, Roma: Meltemi, 2004.
- Boss, Pauline. La pérdida ambigua. Cómo aprender a vivir con un duelo no terminado. España: Gedisa, 2001.
- Cavarero, Adriana. Orrorismo, ovvero della violenza sull’inerme. Milano: Feltrinelli, 2007.
- Diéguez, Ileana. «El cuerpo roto/Alegorías de lo informe». En Revista do Lume, (2),2 (noviembre 2012): 1-15. https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/131 (consultado 10 de agosto de 2019).
- Diéguez, Ileana. 2013. Cuerpos sin duelo. Iconografías y teatralidad del dolor. Córdoba: Documenta/Escénicas.
- Gatti, Giorgio. Identidades desaparecidas. Peleas por el sentido de los mundos de la desaparición forzada. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2011.
Mbembe, Achille. 2011. Necropolitica, España: Editorial Melusina. Gatti, Giorgio, Peris, Jaume., Robles Elong, Iñaki, Rodríguez Maeso, Silvia, y Sáez Valcárcel, Ramón. <>. En Oñati Socio-legal Series [online], 9 (2), 2018: 183-197. https://doi.org/10.35295/osls.iisl/0000-0000-0000-1021 (consultado 20 de agosto de 2019).
- Gatti, Giorgio. <>. En Política y Sociedad, vol. 48 (3), (2011): 519-536. https://dialnet.unirioja. es/ejemplar/295825 (consultado 20 de agosto de 2019).
- Huezo, Tatiana. 2015. Ausencias. El Salvador/México: La Sandía Digital/Trípode Audiovisual. Mladen, Dolar. Una voz y nada más. Trad. D. Gutiérrez y B. Vignoli. Buenos Aires: Manantial, 2007.
- Monte, Luis Felipe, Palacio, Juan Fernando. <>. En Puntolatino, 21 de abril 2015. https://www.puntolatino.ch/cine1/cine-entrevistas/8080-cine-entrevista-con-tatiana-huezo.htm (consultado 10 de agosto de 2019).
- Pardo, José Luis. La intimidad. Valencia: Pretextos, 1999.
- Pérez, Yansi. Más allá del duelo. Otras formas de imaginar, sentir y pensar la memoria en Centroamérica. San Salvador: UCA Editores, 2019.
- Roche, David, Schmitt-Pitiot, Isabelle. <>. En Intimacy in Cinema: Critical Essays on English Language Films, Roche, D., Schmitt-Pitiot, I. (eds). Jefferson: McFarland & Company, Inc. Publishers, 2014.
- Seighworth, Gregory, Gregg Melissa. <>. En The Affect Theory Reader, Durhan, NC: Duke Press, 2010.
- Shouse, Eric. <>. En M/C Journal 8/6, 2005. http:// www.journal.media-culture.org.au/0512/03-shouse.php (consultado 10 de agosto de 2019).
- Uribe, Sara. Antígona González. Oaxaca de Juárez: Sur+, 2012.
- Zamora, Marcela. 2005. El cuarto de los huesos. El Salvador-México: Trípode Audiovisual/La Sandía Digital.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las personas autoras que publiquen en esta revista permiten cesión gratuita, exclusiva, de ámbito mundial de sus derechos de autoría a la Universidad Nacional (Costa Rica), conservando únicamente sus derechos morales sobre la obra publicada.
Los artículos pueden ser citados y copiados, citando a la persona autora y la fuente. Todos los artículos publicados en la Revista Ístmica están protegidos bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional