The poet, the exile of the polis and the reterritorialization of literature. A Benjaminian reading of Taberna y otros lugares de Roque Dalton
DOI:
https://doi.org/10.15359/istmica.28.4Keywords:
Roque Dalton, historiography, Walter Benjamin, modernity, cultural studiesAbstract
In this essay we propose a reading of Roque Dalton's work Taberna and other places (1969). We consider that it is appropriate to think about the figure of the Salvadoran poet in the light, not simply of political exiles, but also of the deprivation (in generic terms) of the figure of the poet from his former functions in –what Ángel Rama called– the city literate. The modernized city (Rama, 1984) expelled the poet from his privileged place, causing a trauma and a novel search. In this context, the poet appears redefining his voice and literature undergoes a reterritorialization, that is, it redefines its margins. In Latin America, the problem was tackled by José Martí, who even proposed new challenges to the discipline (such as the problem of Latin American identity). In particular, we
believe that Taberna and other places (1969) takes up these searches and we risk as a hypothesis that, by redefining his field, Dalton's work can be read not only literary, but also historiographical from a Benjaminian perspective.
References
- Adorno, Theodor. Minima moralia. Madrid: Taurus, 1987.
- Alvarenga, Luis. Roque Dalton: la radicalización de las vanguardias. El Salvador: Editorial Universidad Don Bosco, 2011.
- Baires, Sonia y Mario Lungo. 1981. “San Salvador (1880-1930): La lenta consolidación de la capital salvadoreña”. En Anuario 7 (1981).
- Benjamin, Walter. Iluminaciones II. España: Tauro Ediciones, 1972.
- Benjamin, Walter. Ensayos escogidos. Traducido por H. A. Murena. Buenos Aires: El cuenco de plata, 2010.
- Benjamin, Walter. La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre la historia. Traducido por Pablo Oyarzún Robles. Santiago de Chile: Arcis-LOM, 1996.
- Badiou, Alain. El siglo. Buenos Aires: Manantial, 2011.
- Dalton, Roque. Taberna y otros lugares. El Salvador: UCA Editores, 2014.
- Grüner, Eduardo. La oscuridad y las luces. Buenos Aires: EDHASA, 2010.
- Iffland, James. Las historias prohibidas del pulgarcito como constelación histórica: Roque Dalton/ Walter Benjamin en Ensayos sobre la poesía revolucionaria de Centroamérica, 131-67. Costa Rica: EDUCA, 1994.
- Lackapra, Dominick. Escribir la historia, escribir el trauma. Buenos Aires: Visión, 2005.
- Molloy, Sylvia. “Flâneries textuales: Borges, Benjamin y Baudelaire”. En Variaciones Borges: revista del Centro de Estudios y Documentación Jorge Luis
Borges 8 (1999).
- Ranciere, Jacques. El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago: LOM, 2009.
- Rama, Ángel. La ciudad letrada. Montevideo: Arca, 1984.
- Ramos, Julio. Desencuentros de la modernidad en América Latina. Literatura y política en el siglo XIX. Venezuela: Fundación Editorial el perro y la rana, 2009.
- Roggerone, Santiago. 2010. De poesía y barricadas. Walter Benjamin: lector de Baudelaire, lector de Blanqui. Ponencia presentada en el III Seminario Internacional Políticas de la Memoria, 28 al 30 de octubre, Buenos Aires: Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti.
- Roque Baldovinos, Ricardo. “Comunidades estéticas y colectivos artísticos de vanguardia en El Salvador (1960-1980)”. En Identidades. Revista de ciencias sociales y humanidades 7 (2013).
- Roque Baldovinos, Ricardo. Niños de un planeta extraño. San Salvador: Editorial Universidad Don Bosco, 2012.
- Seoane, María. Bravas, Alicia Eguren de Cooke y Susana Piri Lugones. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 2014.
- Traverso, Enzo. Melancolía de Izquierda. Después de las utopías. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2019.
- Vázquez Olivera, Mario. “‘País mío no existes’. Apuntes sobre Roque Dalton y la historiografía contemporánea de El Salvador.” En América Latina: Enfoques historiográficos. Coordinado por Ignacio Sosa. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las personas autoras que publiquen en esta revista permiten cesión gratuita, exclusiva, de ámbito mundial de sus derechos de autoría a la Universidad Nacional (Costa Rica), conservando únicamente sus derechos morales sobre la obra publicada.
Los artículos pueden ser citados y copiados, citando a la persona autora y la fuente. Todos los artículos publicados en la Revista Ístmica están protegidos bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional