Counterpoints from the “heroic” to the “fantastic”: institutionalization of national music, “black” “popular” resistance practices and interculturality in Cartagena de Indias

Authors

  • Marcelo José Cabarcas Ortega University of Pittsburg, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.29.3

Keywords:

cultural resistance, hybridity, counterpoint, vernacular music and culture, Colombian Caribbean

Abstract

This paper depicts popular music as both hybrid dynamics and space of symbolic and material resistance, that is, as an interplay between canonic and subalternized cultural forms. It departs from the idea of hybridity to analyze the adaptability and resistance of cultural movements and, in such way, reflect on the past and present of specific Colombian Caribbean’s societal settings. Three aspects are addressed here to this end: first, the institutionalization of high-end national music and its impact on shaping the vernacular; second, the relationship between the official culture and the “popular”, black, vernacular practices; and third, the interactions between the hegemonic and the subordinate as a means of reconfiguring daily life’s rhythms and styles. The standpoint of this text is essay-like and interdisciplinary, pertaining to cultural studies, and its aim is to contribute to the current debates on culture, marginalization and resistance in the Colombian Caribbean, in particular, and the Hispanic Caribbean, in general.

Author Biography

Marcelo José Cabarcas Ortega, University of Pittsburg

Estudiante del Doctorado en Lenguas y literaturas hispánicas de la universidad de Pittsburgh, Pennsylvania,
USA. Asistente de Investigación del mismo programa. Previa experiencia docente en las áreas de interculturalidad y estudios afrolatinoamericanos. Entre sus publicaciones recientes se encuentran “Colombian Caribbean: Theory, Criticism and Writing”, capítulo aparecido en When Creole and Spanish Collide (2021), de la editorial Brill; y Visiones de lo negro en la escritura caribeña: de James y Lamming a Césaire y Fanon; aparecido en la revista Estudios Latinoamericanos (UNAM, 2018).

References

Alberto Abello Vives. <>. En Los desterrados del paraíso. Raza, pobreza y cultura en Cartagena de Indias, 6-9. Edición de Alberto Avello Vives y Francisco Flórez Bolívar. Cartagena: Instituto de Cultura y Turismo de Bolívar / Icultur /Gobernación de Bolívar, 2015.

Bhabba, Homi. El lugar de la cultura. Argentina: Estudio R cultura libre, 1994.

Caro, Isela. <>. En Visitas al patio 5 (2011): 67-84.

Carpentier, Alejo. La música en Cuba. México: Siglo XXI editores, 1987.

Chajín Mendoza, Osiris María. <<“Los poetas de sus asuntos”: migraciones, rupturas y reconfiguraciones de las culturas juveniles en Cartagena>>. En

Cuadernos de Literatura 7 (2008). Accedido septiembre 19, 2021. http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/cuadernos_literatura/ article/view/489.

Cueto Quintero, Edinson. <>. En Daimon Revista

Internacional De Filosofía 5 (2016): 651-658. https://doi.org/10.6018/daimon/270971.

Dávila Pertuz, Orlando. <>. En Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica 7 (2008): 1-12. http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/cuadernos_literatura/article/view/477

Glissant, Édouard. The Poetics of Relation. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1997.

Hall, Stuart. <>. En Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en Estudios Culturales, 29-51. Edición de Eduardo Restrepo, Catherine Walsh y Víctor Vich. Ecuador: Corporación Editora Nacional/Universidad Andina Simón Bolívar, 2013.

Hall, Stuart. <<¿Qué es lo “negro” en la cultura popular negra?>>. En Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en Estudios Culturales. Edición de Eduardo Restrepo, Catherine Walsh y Víctor Vich. Ecuador: Corporación Editora Nacional/Universidad Andina Simón Bolívar, 2013.

Instituto de Crédito Territorial. Chambacú: Regeneración de una zona de tugurios. Cartagena: ICT, 1956.

Instituto de Crédito Territorial. Zona Negra. Cartagena: ICT, 1955.

Lacarrieu, Mónica. <>. Eure-revista Latinoamericana De Estudios Urbano Regionales - EURE 33 (2007): 47-64.

Miller, Shawn William. An Environmental History of Latin America. Cambridge: Cambridge University press, 2007.

Miranda, Ricardo, Tello, Aurelio. La música en Latinoamérica. México: Secretaría de relaciones exteriores, 2011.

Mosquera Rosero-Labbé, Claudia, Provansal, Marion. <>. En Los desterrados del paraíso. Raza, pobreza y cultura en Cartagena de Indias, 422-448. Edición de Alberto Avello Vives y Francisco Flórez Bolívar. Cartagena: Instituto de Cultura y Turismo de Bolívar / Icultur /Gobernación de Bolívar, 2015.

Niño, Soledad, Nelson Lugo Torres, Cesar Rozo, Leonardo Vega. Territorios del miedo: imaginarios de los ciudadanos. Bogotá: TM Editores – Observatorio de Cultura Urbana, 1998.

Veal, Michael. <>. En The Sound Studies Reader. Edición de Jonathan Stern. Londres: Routledge, 2012

Published

2022-01-04

How to Cite

“Counterpoints from the “heroic” to the “fantastic”: Institutionalization of National Music, “black” ‘popular’ Resistance Practices and Interculturality in Cartagena De Indias”. 2022. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (29): 27-43. https://doi.org/10.15359/istmica.29.3.

Issue

Section

Dossier (sección arbitrada)

How to Cite

“Counterpoints from the “heroic” to the “fantastic”: Institutionalization of National Music, “black” ‘popular’ Resistance Practices and Interculturality in Cartagena De Indias”. 2022. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (29): 27-43. https://doi.org/10.15359/istmica.29.3.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>