Undress and flee. Fugue exercises in three Central American narrators: Jacinta Escudos, María del Carmen Pérez Cuadra and Jessica Isla

Authors

  • Emanuela Jossa Università della Calabria Italia, Italy

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.30.7

Keywords:

Jacinta Escudos, María del Carmen Pérez Cuadra, Jessica Isla, escape

Abstract

The article proposes the study of three stories by three Central American women writers: “Correr desnuda” by Jessica Isla, “Muñeca rota” by María del Carmen Pérez and “Yo, cocodrilo” by JacintaEscudos, which share the thematization of flight. Starting from the idea of political “disempowerment” in Central American literature, from the supposed cynicism of the narrative of the last decades, the intention of the research is to investigate the possible disruptive potential of flight in a local and global context supposedly defined by impotence and resignation. Escape is considered a negative action that, instead of directly addressing situations of oppression, acts indirectly, through disobedience, and this notion of escape is associated with the potentiality of bodies and a nonconformist becoming.

Author Biography

Emanuela Jossa, Università della Calabria Italia

Profesora de Literatura hispanoamericana en la Universidad de la Calabria, Italia. Se dedica a la investigación de la literatura hispanoamericana contemporánea. Ha publicado los libros Gli uomini venuti dal mais. Miguel Angel Asturias e la cultura maya (2003); Raccontare gli animali. Percorsi nella letteratura ispanoamericana (2012); Patologia de la casa. Lo spazio domestico nel racconto ispanoamericano del XXI secolo (2020) y muchos artículos y ensayos, enfocados en el estudio de lo fantástico, los afectos, la cultura indígena, la relación entre
literatura, historia y memoria especialmente en el ámbito centroamericano.

References

Borges, Jorge Luis, Guerrero, Margarita. El libro de los seres imaginarios. Buenos Aires: Emecé Editores, 1978.

Braidotti Rosi. Metamorfosis. Hacia una teoría materialista del devenir. Madrid: Akal, 2005.

Deleuze, Gilles, Guattari, Felix. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-textos, 2004.

Escudos, Jacinta. El diablo sabe mi nombre. San José: Uruk, 2008.

Fisher Mark, Capitalist Realism: is there no alternative? Winchester: Zerobook, 2009.

Isla Jessica, «Correr desnuda», Oltreoceano (2021): 179-183.

Jossa Emanuela. «Cuerpos subversivos. La metamorfosis en la literatura centroamericana actual», Confluencia (2017): 15-27.

Jossa Emanuela, «Devenir intensamente. Los cuerpos en tránsito de Jacinta Escudos», Centroamericana (2020): 137-162.

Naranjo, Carmen. «La dulce violencia», en Cicatrices. Un retrato del cuento Centroamericano.Edición de Werner Mackenbach. Managua: Anamá, 2004.

Pérez Cuadra, María del Carmen. Sin luz artificial. Managua: CIRA, 2004.

Pérez Cuadra, María del Carmen. Una ciudad de estatuas y perros. Santiago: Das Kapital Ediciones, 2014.

Pérez Cuadra, María del Carmen. Isonauta. Managua: Parafernalia ediciones digitales, 2020.

Perkowska, Magdalena. «La infamia de las historias y la ética de la escritura en la novela centroamericana contemporánea», Istmo. Revista virtual de estudios

literarios y culturales centroamericanos (2011): 4.

Sánchez Jessica. Infinito cercano, Guatemala: Letra Negra, 2010.

Segato, Rita Laura. La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficantes de sueños, 2016.

Virno, Paolo. Virtuosismo y revolución. La acción política en la época del desencanto.Madrid: Traficantes de sueños, 2003.

Virno, Paolo. Dell’impotenza. Torino: Bollati Boringhieri, 2021.

Published

2022-07-24

How to Cite

“Undress and Flee. Fugue Exercises in Three Central American Narrators: Jacinta Escudos, María Del Carmen Pérez Cuadra and Jessica Isla”. 2022. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (30): 117-37. https://doi.org/10.15359/istmica.30.7.

How to Cite

“Undress and Flee. Fugue Exercises in Three Central American Narrators: Jacinta Escudos, María Del Carmen Pérez Cuadra and Jessica Isla”. 2022. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (30): 117-37. https://doi.org/10.15359/istmica.30.7.

Comentarios (ver términos de uso)