Dominating nature: Costa Rica’s railroad at the end of the XIX century

Authors

  • Luis Durán Segura Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.30.8

Keywords:

Costa Rica, Dispositive, Domination, Railroad, Nature, 19th century

Abstract

This article analyzes Costa Rica’s railroad building project at the end of the XIX century as a means to dominate nature. To that end, a number of speeches, practices, and experiences are interwoven to reveal that the concepts, construction, and consolidation of the rail line that would connect San José, the country’s capital, with Limón, its main import and export seaside port, constituted an initiative intended to capture the Caribbean coast’s natural resources. Technical
reports, presidential speeches, photographs of the works in progress, and chronicles of excursions are all utilized to highlight the ideological efforts made in order to tame a hostile wilderness and transform it into one that could be exploited, traversed, enjoyed, and administered.

Author Biography

Luis Durán Segura, Universidad de Costa Rica

Máster en Antropología Social de la Universidad de Costa Rica, investigador de la Escuela de Arquitectura de dicha universidad, donde lleva a cabo el proyecto en curso: “Los espacios de la United Fruit Company en la región caribe costarricense entre 1890 y 1930: infraestructura ferroviaria, enclaves agrícolas y formas arquitectónicas”

References

Agamben, Giorgio. “¿Qué es un dispositivo?”, Sociológica, 73: 257, 2011.

Argüello, Manuel. “Excursión a Limón”, El Heraldo Nacional, 1983.

Arias, Dennis. Héroes melancólicos y la odisea del espacio monstruoso: metáforas, saberes y cuerpos del biopoder (Costa Rica, 1900-1946). San José: Arlekín, 2016.

Billington, David P. y Mark, Robert. “The Cathedral and the Bridge: Structure and Symbol”. Technology and Culture, 25: 37-52, 1984.

Camacho, Enrique. “Imaginarios del progreso. Representaciones tecnológicas en el Circuncaribe mediante tarjetas postales (1899-1930). El caso de Costa Rica”. Jangwa Pana, 17: 318-341, 2018.

Castro, Edgardo. “Los dispositivos foucaultianos”. Fermentario, 2: 1-19, 2017.

Castro Gómez, Santiago. Tejidos oníricos. Movilidad, capitalismo y biopolítica en Bogotá (1910-1930). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2009.

Cooper, Enrique. Informe sobre el camino a Matina y la costa del Norte. San José: Tipografía Nacional, 1896.

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix. El antiedipo: capitalismo y esquizofrenia. Buenos Aires : Paidós, 1985.

Desportes, Marc. Paysages en mouvement. Perception de l’espace et transports (xviiie-xxe siècle). París: Gallimard, 2005.

Esposito, Matthew D. A world history of railway cultures, 1830-1930. Londres: Routledge, 2020.

Foucault, Michel. “El juego de Michel Foucault”. En: Saber y verdad. Madrid: Las Ediciones de la Piqueta, 1991.

Goebel, Anthony. Los Bosques del “Progreso” Explotación forestal y régimen ambiental en Costa Rica: 1883-1955. San José: Editorial Nuevas Perspectivas, 2013.

Gómez, Liliana. “Un caso de archivo fotográfico: economía visual de la circulación de mercancías, cuerpos y memorias”. En: Relaciones caribeñas. Entrecruzamientos de dos siglos, Liliana Gómez y Gesine Müller, eds. Frankfurt y Mainz: Peter Lang, 109-131, 2011.

Guardia, Tomás. Mensaje del Presidente de Costa Rica ante el Congreso Nacional de 1873. San José: Imprenta Nacional, 1873.

Kurtze, Franz. The Interoceanic Railroad Route through the Republic of Costa Rica. Nueva York: J.A. Gray & Green, 1866.

Mechan, Juan. “Informe”. La Gaceta Oficial de Costa Rica, 11 de setiembre de 1864, 1864.

Montero, Francisco. Elementos de Historia de Costa Rica. Tomo II. San José: Tipografía Nacional, 1894.

Morgan, Henry G. Views in Costa Rica. Boston: Art Publishing Co., 1982.

Murillo, Carmen. Identidades de hierro y humo: La construcción del ferrocarril al Atlántico 1870-1890. San José: Porvenir, 1995.

Osejo, Rafael Francisco. “Informe sobre el valle de Matina”. En: Crónicas y relatos para la historia de Puerto Limón, Fernando Zamora y Elías Zeledón, Comp. San José: Ministerio de Cultura, 47-57, 1999.

Palmer, Steven. A liberal discipline: Inventing nations in Guatemala and Costa Rica, 1870-1900. Nueva York: Columbia University Press, 1999.

Peraldo, Giovanni y Rojas, Ernesto. “La deslizable historia del ferrocarril al Caribe de Costa Rica”. Anuario de Estudios Centroamericanos, 24: 41-64, 1998.

Pratt, Mary Louise. Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturación. México: Fondo de Cultura Económica, 2011.

Quesada, Rodrigo. Keith en Centroamérica. Imperios y empresarios en el siglo XIX. San José: EUNED, 2013.

Ronald Soto-Quirós. “Desarrollo, etnia y marginalización: imágenes del puerto caribeño de Limón Costa Rica (1838-1967)”, Études caribéennes, (21): en

línea, 2012.

Schivelbusch, Wolfgang. The Railway Journey: The Industrialization of Time and Space in the Nineteenth Century. Berkeley: University of California Press, 1986.

Serje, Margarita. El revés de la nación. Territorios salvajes, fronteras y tierra de nadie. Bogotá: Universidad de los Andes, 2005.

Stoler, Ann. Race and the Education of Desire. Foucault’s history of sexuality and the colonial order of things. Duke: Duke University Press, 1995.

von Chamier, Ludwig, Cáceres, F. y Luján, Manuel. “Informe sobre las medidas de la ruta a seguir para el camino a Limón”. En Crónicas y relatos para la historia de Puerto Limón, Fernando Zamora y Elías Zeledón, Comp. San José: Ministerio de Cultura, 100-112, 1999.

Walfran, L. “Camino a Matina”. La Gaceta Oficial de Costa Rica, 13 de junio de 1861.

Published

2022-07-24

How to Cite

“Dominating Nature: Costa Rica’s Railroad at the End of the XIX Century”. 2022. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (30): 139-56. https://doi.org/10.15359/istmica.30.8.

How to Cite

“Dominating Nature: Costa Rica’s Railroad at the End of the XIX Century”. 2022. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (30): 139-56. https://doi.org/10.15359/istmica.30.8.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >>