Exportable Central America: Contributions to the historiography of Central American Modern Art
DOI:
https://doi.org/10.15359//istmica.32.6Keywords:
cultural history, Central American art, modern art, Central American art museums, Central American visual arts, Latin American art, modern art museumsAbstract
The following article studies the historiography of Central American and Latin American art, to establish some trends in how they have been analyzed and what contributions these fields of knowledge have made to the understanding of regional visual arts and Central American cultural history. Additionally, in contrast to this state of the matter, the article establishes some contributions made by the doctoral thesis to the knowledge of this historiography, the thesis is: “Making Central America exportable: activation of international art circuits and its impact on the consolidation of modern art museums and collections in Guatemala and Costa Rica, 1950-1996”. Two specific contributions made by the thesis are analyzed: on the one hand, how the research conclusively evidences those certain Central American artists that vigorously participated in international artistic networks in the second half of the 20th century. The research reconstructs this, through a mapping of the events in which these artists participated. Additionally, another contribution is how the research problematizes what has been said about the characteristics of Central American modern art through an analysis of the collections of three regional museums.
References
Unión Panamericana. Boletín de Artes Visuales 1, núm. Junio 1956-Junio 1957 (1956 1957): 42.
Unión Panamericana. Boletín de Artes Visuales 3, núm. Mayo (1950): 17.
Gómez Sicre, José. “Arte del Caribe”. Revista Américas 8, núm. 6, (1956): 32-35.
Gómez Sicre, José. “Al lector”. Boletín de Artes Visuales 9, núm. Enero-Junio (1962): 1-3.
Acha, Juan. Las culturas estéticas de América Latina (México: Trillas, 2008).
Acuña Ortega, Víctor Hugo, Ortiz Wallner, Alexandra et al., Virginia Pérez-Ratton: travesía por un estrecho dudoso (San José: TEOR/ética, 2012).
Acuña Ortega, Víctor Hugo. “Centroamérica en las globalizaciones (siglo XVI-XXI)”, Anuario de Estudios Centroamericanos 41, núm. 1 (2015).
Cuevas Molina, Rafael. “Estado y cultura en Guatemala y Costa Rica”, Anuario de Estudios Centroamericanos 18, núm. 2 (1992).
Cuevas Molina, Rafael. De Banana Republics a Maquila Republics: Tendencias dela dinámica de la cultura en Centroamérica en la era de la globalización neoliberal (1990-2010) (San José: EUNED, 2012).
Cuevas Molina, Rafael. El punto sobre la i: políticas culturales en Costa Rica, 1948-1990 (Costa Rica: MCJD Dirección de Publicaciones, 1996).
Cuevas Molina, Rafael. Identidad y Cultura en Centroamérica: Nación, integración y globalización a principios del siglo XXI (San José: Editorial UCR, 2006).
Cazali, Rosina. “La venganza del águila descalza”. Revista Atlántica, Revista de Arte y Pensamiento (2002).
Díaz Arias, David y Viales Hurtado, Ronny. El impacto económico de la Independencia en Centroamérica (1760-1840). Una interpretación desde la Historia Global (San José, Costa Rica: Editorial UCR, 2016).
Fonseca, Elizabeth, ed. Centroamérica: su historia (San José, Costa Rica: FLACSO, Educa, 1996).
Díaz Bringas, Tamara. “Arte en Centroamérica: la mirada crítica”. Revista Atlántica, Revista de Arte y Pensamiento, (2002).
Giunta, Andrea. “Crítica de arte y Guerra Fría en la América Latina de la Revolución” (Conferencia presentada en La teoría y la crítica de arte
en América Latina, Buenos Aires, 8-21 Octubre 1999). Consultado en: http://www.esteticas.unam.mx/edartedal/PDF/Buenosaires/complets/giunta_buenosaries99.pdf
Herkenhoff, Paulo “Virginia Pérez Ratton, y la reinvención de Centroamérica”. En Virginia Pérez-Ratton: travesía por un estrecho dudoso, eds. Víctor H. Acuña Ortega, Alexandra Ortiz Wallner, et al. (San José: TEOR/éTica, 2012).
Hernández Hernández, Pablo. Imagen-palabra: lugar, sujeción y mirada en las artes visuales centroamericanas (Madrid, Frankfurt am Main: Iberoamericana, Vervuert, 2012).
Kupfer, Mónica. “América Central”, en Latin American Art, ed. Edward Sullivan (London: Phaidon Press, 2000).
Mackenbach, Werner. “Introducción”, en Intersecciones y transgresiones: Propuestas para una historiografía literaria en Centroamérica. Hacia una Historia de las Literaturas Centroamericanas – I ed. Werner Mackenbach (Guatemala: F & G Editores, 2018).
Mackenbach, Werner. “Nuevas tendencias en los estudios centroamericanos de la Revista Iberoamericana”, Diálogos Revista Electrónica 7, núm. 2 (2007).
Marín, Juan José y Vega, Patricia, comps. Historia cultural en Centroamérica: balances y perspectivas (Guatemala: Centro de Estudios Folklóricos, 2006).
Pérez Brignoli, Héctor. “Transformaciones del espacio centroamericano”, en Para una historia de América, eds. Marcello Carmagnani, Alicia Hernández Chávez, y Ruggiero Romano (México, D. F: Colegio de México, Fideicomiso Historia de las Américas: Fondo de Cultura Económica, 1999).
Pérez Brignoli, Héctor. Breve historia de Centroamérica (Madrid: Alianza Editorial, 1985).
Pérez Ratton, Virginia. “El istmo dudoso: Centroamérica Arte Contemporáneo”. Revista Atlántica, revista de Arte y Pensamiento, (2002).
Pérez-Ratton, Virginia. “¿Qué región? Apuntando hacia un estrecho dudoso”, en eds. Víctor H. Acuña Ortega, Alexandra Ortiz Wallner, et al., Virginia Pérez- Ratton: travesía por un estrecho dudoso. (San José, Costa Rica: TEOR/éTica, 2012).
Rodríguez, Bélgica. Arte Centroamericano una aproximación (Caracas: Editorial Ex Libris, 1994).
Silva Hernández, Margarita. “El nombre de Centroamérica y la invención de la identidad regional” (Ponencia presentada en el Coloquio internacional: “Los nombres de los países de América Latina: identidades políticas y nacionalismos”, México D.F. 28-30 de Junio 2006). Consultada en: https://shial.colmex.mx/textos/MargaritaSilva.pdf.
Sullivan, E. J., ed. Latin American Art in the Twentieth Century (London: Phaidon Press, 1996).
Taracena Arriola, Arturo. “Nación y República en Centroamérica (1821-1865)”. En ed. Jean Piel y Arturo Taracena, Identidades nacionales y Estado moderno en Centroamérica, (México, Centro de estudios mexicanos y centroamericanos, 2015).
TEOR/Ética y Museo de Arte y Diseño Contemporáneo. Temas Centrales I, Primer simposio centroamericano de prácticas artísticas y posibilidades curatoriales contemporáneas (San José, TEOR/Ética-Gate Foundation, 2000).
Torres-Rivas, Edelberto. Revoluciones sin cambios revolucionarios: ensayos sobre la crisis en Centroamérica (Guatemala: F&G Editores, 2011).
Torres-Rivas, Edelberto. Centroamérica: entre revoluciones y democracia, Colección Pensamiento Crítico Latinoamericano (Bogotá: CLACSO, 2008).
Torres, María Dolores G. “Arte en Centroamérica: Últimas tendencias 1980-2003”, Revista de Historia, núm. 17 (2007).
Traba, Marta. “¿Qué quiere decir un Arte Americano?”, Mito 1, núm.6 (1956).
Traba, Marta. “Las décadas emergentes”, en Arte de América 1900-1980, ed. Banco Interamericano de Desarrollo (Washington D.C., 1994).
Traba, Marta. Arte de América Latina: 1900-1980 (Washington, D.C., Baltimore, Inter-American Development Bank, 1994).
Traba, Marta. Dos décadas vulnerables en las artes plásticas latinoamericanas, 1950-1970 (Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI, 2005)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las personas autoras que publiquen en esta revista permiten cesión gratuita, exclusiva, de ámbito mundial de sus derechos de autoría a la Universidad Nacional (Costa Rica), conservando únicamente sus derechos morales sobre la obra publicada.
Los artículos pueden ser citados y copiados, citando a la persona autora y la fuente. Todos los artículos publicados en la Revista Ístmica están protegidos bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional