“The Whole Island”. Literary space and intertextuality in Wide Sargasso Sea, by Jean Rhys

Authors

  • Beatriz M. Goenaga Conde Universidad de las Artes, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.33.2

Keywords:

Rhys,, intertextualidad, espacio literario, isla, Wide Sargasso Sea

Abstract

The main objective of this article is aimed at assessing the functions of intertextuality in the construction of the Caribbean insular space in Wide Sargasso Sea, by the Dominican writer Jean Rhys. For this reason, it was analyzed the intertextual relations between Jane Eyre, by Charlotte Bronte and Wide Sargasso Sea, by Jean Rhys with emphasis on the island as an explicitly presented literary space. As a result, it was found that the main function of intertextuality in this text responds to the Calibanesque and demystifying intention of dismantling the archetypes in which the image of the other has been erected in the discourse of power. Likewise, the present analysis has made it possible to reveal the richness of the connotation granted in Wide Sargasso Sea to the island and its added meanings. This network of meanings reinforces its Caribbean cultural identity.

Author Biography

Beatriz M. Goenaga Conde, Universidad de las Artes

Es Máster en Cultura latinoamericana por la Universidad de las Artes de La Habana, y Licenciada en Educación, especialidad Lengua Inglesa, por el Instituto Superior Pedagógico José Martí de Camagüey, ambos en Cuba. Ha laborado como jefa del departamento de Formación General, profesora e investigadora auxiliar de la Universidad de las Artes, filial Camagüey, en Cuba. Ha publicado los artículos: “Jean Rhys: fe de vida y testamento de amor por el Caribe natal”, en: http//casadelasamericas.org/centroestudios/eventos/2022/caribefem/pdf/Fevida.pdf, así como: “Medusa ante el espejo: aproximación a la demencia como tema intertextual en la narrativa femenina”, en Anales del Caribe, Centro de Estudios del Caribe (2019-2020): 363-373.

References

Álvarez Luis y Margarita Mateo Palmer. El Caribe en su discurso literario: Santiago de Cuba: Ed. Oriente, 2005.

Angier, Carol. Jean Rhys. Life and Work: Boston, Little, Brown and Company, 1990.

Bachelard, Gastón. La poética del espacio, México: Fondo de Cultura Económica, 1995.

Brontë, Charlotte. Jane Eyre: Planet PDF, URL: http://www.planetpdf.com. Cirlot, Juan Eduardo. Diccionario de Símbolos. Barcelona: Editorial Labor, 1992.

Colibripedia. <>, consultado el 18 marzo 2022, http://www.colibripedia.com/ 2022.

Diego, Eliseo. Una inglesa no muy británica: Jean Rhys y su ancho mar. En Ensayos, 7-15. La Habana: Ediciones UNIÓN, 2006.

Elizabeth R. Baer. <>. En Fictions of Female Development, 105-30. Elizabeth Abel, Marianne Hirsch and Elizabeth Langland ed.

Fernández, Mireya. Escrituras híbridas. Juego intertextual y ficción en García Márquez y Jean Rhys. Caracas: Comisión de Estudios de Postgrado. Facultad de Humanidades y Educación, Universidad Central, 2004.

Fernando Aínsa. <>. En Espejo de Paciencia (2000): 9-15. Genette, Gérard. Palimpsestos. La literatura en Segundo grado. Madrid: Taurus, 1989.

Glissant, Edouard. <>, El Correo de la UNESCO (1981): 32-35.

Glissant, Edouard. Tratado del Todo Mundo. Barcelona: El Cobre, 2016.

Gregg, Veronica Marie. Jean Rhys’s Historical Imagination: Reading and Writing the Creole. North Carolina: Ed. Chapel Hill, 1995.

Gullón, Ricardo. Espacio y novela. Barcelona: Antoni Bosh. Ed. SA, 1980.

Hanover: U P of New England,1983.

Janus Slawinski: <>, Textos y Contextos, Desiderio Borroto (sel. y trad.),1989: 265-87.

Jennifer D. Fuller. <>, Ecozone, 2013: 150-65.

Lennox Honneychurch. “A-to- Z of Dominica’s Heritage-Obeah”, http//www.lennoxhonychurch.com (consultado el 4 de abril del 2019).

Llanera, Alicia. Espacio, identidad y literatura en Hispanoamérica: México, Universidad Autónoma de Sinaloa, ed., 2007.

Lodge, David. 2002. Fire and Eyre: Charlotte Bronte’s War of Earthly Elements. En The Language of Fiction, 121-52. London: Routledge. Margarita Mateo. <>, Anales del Caribe (1990), 131-143.

Mike Sheridan. “Charlotte Brontë, Jane Eyre and the true inspiration for Thornfield Hall”, Blog Mike Sheridan-Researcher and Writer, http://

baskersfieldlad.wordpress.com/2016/4/ (consultado 12 marzo 2020).

Nara Araújo. <>, Revista Brasileira do Caribe (2005): 145-168.

Potenski, Diana. “Through the Looking Glass: Reading and Reflecting from Wide Sargasso Sea to Jane Eyre”, //sholarship.tricolib.brynmawr.edu//, (consultado el 15 julio de 2022).

Rhys, Jean. Smile Please. An Unfinished Autobiography. NY: Harper & Row Publishers, 1979.

Rhys, Jean. Voyage in the Dark. En The Complete Novels. NY: Norton & o., 1985.

Rhys, Jean. Wide Sargasso Sea. N. Y.: W. W. Norton & Company, Inc.,1992.

Robert Dingley, The Contrary Direction to Millcote’: Jane Eyre and the ‘Condition of England’ Novel. En Brontë Studies, volume 37, 90-94, 2013, https://doi.org/10.1179/174582212X13279217752624, (consultado el 26 febrero 2019).

Rodríguez, Ileana. House, Garden, Nation. Space, Gender and Ethnicity in Postcolonial Latin American Literature by Women: London, G. B. Duke University Press, 1994. Theresa O’Connor, Jean Rhys: The West Indian Novels. NY: New York University Press, 1986.

Thomas, Loe. <>. En A Breath of fresh Eyre, 46-6. Margaret Rubik y Elke Mettinger ed. Amsterdam-NY: Rodopi, 2007.

Published

2024-01-24

How to Cite

“‘The Whole Island’. Literary Space and Intertextuality in Wide Sargasso Sea, by Jean Rhys”. 2024. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (33): 11-39. https://doi.org/10.15359/istmica.33.2.

Issue

Section

Dossier (sección arbitrada)

How to Cite

“‘The Whole Island’. Literary Space and Intertextuality in Wide Sargasso Sea, by Jean Rhys”. 2024. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (33): 11-39. https://doi.org/10.15359/istmica.33.2.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>