Figurations of the body in the narrative of Cheri Lewis G.
DOI:
https://doi.org/10.15359/istmica.34.02Keywords:
Cheri Lewis G., Central American short stories by women, body, fragmented nation, women in fragmentsAbstract
Through a comparative reading exercise, and following an inductive method, this article identifies different ways of representing or imagining the body in a corpus of works by the Panamanian author Cheri Lewis G., observing the possible relationships, tensions or contradictions between this same type of fictional representation in the narra-
tive works of other contemporary Central American authors. In the fictional worlds of the selection, on the one hand, the fragmented, animalized or hybridized body proposes ways to contradict, think, resistor criticize certain oppressive standards towards women; on the other, he makes metaphorical elaborations on human affective relationships with other forms of life, as well as allegories of the fragmented nation.
References
Burgos Pérez, Fernando. “Política de lo supernatural y las vías postmodernas del
antirracionalismo en Abrir las manos de Cheri Lewis”, en (Re)Imaginar
Centroamérica en el siglo XX: literatura e itinerarios culturales, eds. Uriel
Quesada, Ignacio Sarmiento y Maureen E. Shea, 17-44. San José, Costa
Rica: URUK Editores, 2017.
Hernández, Claudia. De fronteras. Guatemala: Editorial Piedra Santa, Colección
Mar de tinta, 2007.
Lara-Martínez, Rafael. “Personalidad fractal y cultura dual en El Salvador. La mujer-nación en fragmentos”, en Revista Carátula, edición 117, diciembre,1 octubre, 2011, https://www.caratula.net/personalidad-fractal-y-cultu-ra-dual-en-el-salvador-la-mujer-nacion-en-fragmentos/ (Consultado el 31
de diciembre de 2023).
Lewis G., Cheri. Abrir las manos. 1.a edición, Panamá: Fuga Editorial, 2013. 2.a
edición, Guatemala: F&G Editores, 2015.
Lewis G., Cheri. El hilo que nos une. Premio Nacional de Cuento José María
Sánchez 2018. Panamá: Editorial Universitaria-UTP, 2019.
Ludmer, Josefina. “Tretas del débil” en La sartén por el mango. Encuentro de escritoras latinoamericanas, ed. Eliana Ortega. Río Piedras, Puerto Rico:
Ediciones Huracán, 1984.
Mbembe, Achille. Necropolítica. Seguido de sobre el gobierno privado indirecto. Traducción y edición a cargo de Elisabeth Falomir Archambault. España: Editorial Melusina, 2011.
Moraña, Mabel. Pensar el cuerpo: historia, materialidad y símbolo. España: Herder Editorial, 2021. Recuperado de https://webproxy.uahurtado.cl:2735/es/ereader/uahurtado/176323?page=11.
Naranjo, Carmen. Ondina. San José, Costa Rica: EDUCA, 1983.
Naranjo, Carmen. Hoy es un largo día. San José, Costa Rica: Editorial Costa Rica, 1974.
Phé-Funchal, Denise. Buenas costumbres. Guatemala: F&G Editores, 2019.
Taylor, Diana. “El espectáculo de la memoria: trauma, performance y política”, http://performancelogia.blogspot.de/2007/08/el-espectculo-de-la-memo-ria-trauma.html (Consultado el 31 de diciembre de 2023).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ÍSTMICA. Revista de la Facultad de Filosofía y Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Las personas autoras que publiquen en esta revista permiten cesión gratuita, exclusiva, de ámbito mundial de sus derechos de autoría a la Universidad Nacional (Costa Rica), conservando únicamente sus derechos morales sobre la obra publicada.
Los artículos pueden ser citados y copiados, citando a la persona autora y la fuente. Todos los artículos publicados en la Revista Ístmica están protegidos bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional