Representaciones culturales de América Latina y Caribe un análisis de La música en Cuba de Alejo Carpentier

Authors

  • Renata Pontes Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.19.2

Keywords:

music, afrocubanismo, vanguardism, nationalism.

Abstract

This analysis of Alejo Carpentier’s historiography La música en Cuba (1946) addresses the inclusion of afrocubanismo in the composition of Cuban music and culture in connection with the debates on nationalism and vanguardism. Carpentier’s vision of time and the concept of magical realism, related to the “authenticity” of Latin America, abound throughout Carpentier’s literature, and this book is no exception. Meanwhile, his position on the labor of the Latin American writer gains special emphasis as music becomes the principal element in the shaping of nationality. This work, which proposes that music is the key to the “originality” of Cuban culture, also analyzes the role played by intellectuals in an era in which literature “assumed a central position within the component forces of the country’s or region’s culture” (Angel Rama, 1985).

References

Arias, Salvador (comp.) (1977). Recopilación de textos sobre Alejo Carpentier.

La Habana: Casa de las Américas (serie valoración múltiple).

Bhabha, Homi K. (2010) «Introducción. Narrar la nación». En Bhabha. Homi K.(comp.). Nación y narración. Entre la ilusión de la identidad y las diferencias culturales. Buenos Aires: Siglo XXI.

Birkenmaier, Anke (2006). Alejo Carpentier y la cultura del surrealismo en América Latina. Iberoamericana, Vervuert.

Brouwer, Leo. (1989). La música, lo cubano y la innovación. La Habana: Letras cubanas.

Carpentier, Alejo (2004). La música en Cuba. La Habana: Letras Cubanas.

Carpentier, Alejo (2007). Ensayos selectos. Buenos Aires: Corregidor.

Chatterjee, Partha (2008). La nación en tiempo heterogéneo y otros estudios subalternos. Buenos Aires: CLACSO.

Depreste, René (1985). «Las aventuras del negrismo en América Latina». Buenos días y adiós a la negritud. La Habana: Casa de las Américas, pp. 19-34.

Ibarra, Jorge. (2002) «Cultura nacional y nacional-popular en las primeras décadas de vida republicana». En Ensayo Cubano del siglo XX. Antología.Selección, prólogo y notas de Rafael Hernández y Rafael Rojas, Ciudad de México: FCE.

Manzoni, Celina (2001). Un dilema cubano. Nacionalismo y vanguardia. La Habana: Fondo Editorial Casa de las Américas.

Manzoni, Celina (2009). «Vanguardia y nación en Cuba». Clase teórica, Universidad de Buenos Aires, 04 de junio de 2009

Published

2016-11-29

How to Cite

“Representaciones Culturales De América Latina Y Caribe Un análisis De La Música En Cuba De Alejo Carpentier”. 2016. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 19 (November): 37-48. https://doi.org/10.15359/istmica.19.2.

How to Cite

“Representaciones Culturales De América Latina Y Caribe Un análisis De La Música En Cuba De Alejo Carpentier”. 2016. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 19 (November): 37-48. https://doi.org/10.15359/istmica.19.2.

Comentarios (ver términos de uso)