Romper nudos de seda: libertad y subjetividad femenina en Jardín, de Dulce María Loynaz1

Authors

  • Lucia Stecher Guzmán Universidad de Chile, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.19.10

Keywords:

Dulce Maria Loynaz, Cuban literature, Garden, female subjectivity, literary models.

Abstract


This article analyzes Cuban writer Dulce Maria Loynaz’s novel Jardín,focusing on her strategies to subvert different models of femininity.The novel maintains a rich dialogue with different aesthetic trends, whose forms of expression are both accepted and criticized for the limitations they impose on the development of feminine subjectivity.In Jardín, the journey through the different aesthetic, ideological proposals that have helped shape the modern subject presents Loynaz’s criticism of how these construct the feminine subject and her position in terms of gender and sexuality. This journey takes place from within these aesthetic positions, based on the author’s productive appropriation of the novel’s textuality which she transmits through the language of romanticism, symbolism, modernism and vanguardism. Jardín shows how these movements both open and close opportunities for female expression and development.
Keywords: Dulce Maria Loynaz; Cuban literature; Garden; female subjectivity; literary models.

References

Abel, Elizabeth, Hirsch Marianne & Langland, Elizabeth (Eds.) (1983). Introduction. En: The Voyage In. Fictions of Female Development (pp.3-19). Hanover: University Press of New England.

Capote, Zaida (2012). “Huellas de la vanguardia en la obra de Dulce María Loynaz”.En: Díaz, Madelín (Comp.), Encuentros sobre la obra de Dulce María Loynaz. Pínar del Río: Ediciones Loynaz.

Davies, Catherine (1997). A Place in the Sun? Women Writers in Twentieth-Century Cuba. London&New Jersey: Zed Books Ltd.

Hirsch, Marianne (1983). “Spiritual Bildung: The Beautiful Soul as Paradigm”. En: Abel, Elizabeth, Hirsch Marianne & Langland, Elizabeth (Eds.). The Voyage In. Fictions of Female Development (pp. 23-48). Hanover: University Press of New England.

Jongh, Elena (1994, Sept.). Intertextuality and the Quest for Identity in Dulce María Loynaz’s Jardín. Hispania 77 (3), 416,426.

La Greca, Nancy (2009). Rewriting Womanhood. Feminism, Subjectivity, and the Angel of the House in the Latin American Novel, 1887-1903. University Park, Pennsylvannia: The Pennsylvania State University Press.

Loynaz, Dulce María (1993). Jardín. Novela lírica. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

__________. (2002). “Mujer de humo”. En Poesía. Edición Centenario 1902- 2002. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Martínez Malo, Aldo (1999). Confesiones de Dulce María Loynaz. La Habana: Editorial José Martí.

Massiello, Francine (1985). “Texto, ley, transgresión: especulación sobre la novela (feminista) de vanguardia”. Revista Iberoamericana, Nº 132-133, 807-822.

Molloy, Sylvia (2012). Poses de fin de siglo. Desbordes del género en la modernidad, Buenos Aires: Eterna Cadencia editora.

Montero, Susana (1989). La narrativa femenina cubana 1923-1958. La Habana: Editorial Academia.

Puppo, María Lucía (2006). La música del agua. Poesía y referencia en la obra de Dulce María Loynaz. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Sklodowska, Elzbieta (1997). “Hay una madre que la mira como se miran las cosas”: usos de enclaustramiento en Jardín de Dulce María Loynaz”. En Todo ojos, todo oídos: control e insubordinación en la novela hispanoamericana (1895-1935) (pp. 162-190). Amsterdam-Atlanta: Rodopi.

Smith, Verity (1993). “Eva sin paraíso: Una lectura feminista de Jardín de Dulce María Loynaz”. Nueva Revista de Filología Hispánica, XLI (1), 263-277.

Stoner, Lynn K. (2014). De la casa a la calle. El movimiento cubano de la mujer en favor de la reforma legal (1898-1940). Madrid: Editorial Colibrí.

Published

2016-11-29

How to Cite

“Romper Nudos De Seda: Libertad Y Subjetividad Femenina En Jardín, De Dulce María Loynaz1”. 2016. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 19 (November): 143-55. https://doi.org/10.15359/istmica.19.10.

How to Cite

“Romper Nudos De Seda: Libertad Y Subjetividad Femenina En Jardín, De Dulce María Loynaz1”. 2016. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 19 (November): 143-55. https://doi.org/10.15359/istmica.19.10.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >>