Insularidad y meteorología: espacios re-expresados y sub-versivos en la narrativa contemporánea cubana

Authors

  • Cuauhtémoc Pérez Medrano Universidad de Potsdam, Germany

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.19.19

Keywords:

Cuba, island, meteorology, literature

Abstract

On the island of Cuba, meteorological phenomena have been important metaphorical elements in the configuration of the country’s creation stories. For this reason, it could be useful to observe historical, sociocultural phenomena as meteorological in nature as that would explain many local and global questions regarding cultural identity and diversity, and aesthetic and literary studies. Insularity in Cuba has been analyzed from several different perspectives ranging from ontological to political or literary in nature. The interaction between real and imaginary space in literature demands an approach somewhere between “real” and meta-literary. Throughout the cultural history of Cuba, use of the island metaphor has been a constant and for the past 30 years or so, generations of
uban writers have sought to overcome idiothematic and stylistic obstacles through the re-expression of their own literary subversions. For these authors, insularity or the island itself becomes aversatile topic that places stress on the relationship between aesthetical aspects and their categories.These literary phenomena would be noticeable in the stories of Abilio Estevez, Marilyn Bobes and Antonio Jose Ponte, which would give rise to an interdisciplinary debate surrounding the global positioning of Cuban fiction and contemporary literary subversions.

References

Araujo, Ana (1998-1999). El espacio otro en la escritura de las (novísimas) narradoras cubanas. Temas, 16/17, 212-217.

Arenas, Reinaldo (1991). El color del verano: Miami, Fla.: Ed. Univ.

Benítez Rojo, Antonio (1998). La isla que se repite, Barcelona: Ed. Casiopea.

Bobes, Marilyn (1995). Alguien tiene que llorar, La Habana: Casa de las Américas. Estévez, Abilio (1998). El horizonte y otros regresos, Barcelona: Tusquets.

__________. (1997).Tuyo es el reino, Barcelona: Tusquets.

Ette, Ottmar (2005). ZwischenWeltenSchreiben: LiteraturenohnefestenWohnsitz, Berlin: Kulturverl. Kadmos.

__________. (2004). Die Aufgabe der Philologie, Berlin: Kulturverl. Kadmos.

Fornet, Jorge (2003). “La narrativa cubana entre la utopía y el desencanto”, Hispamérica, 32 (95), 3-20.

Hugo, Victor (2010). Han de Islandia, Buenos Aires: Losada.

López Sacha, Francisco (2006). Pastel flameante, La Habana: Ed. Letras Cubanas.

Mateo Palmer, Margarita, Álvarez Álvarez, Luis (2005). El Caribe en su discurso literario, Santiago de Cuba: Ed. Oriente.

Nuez, Iván, de la (1998). La balsa perpetua: soledad y conexiones de la cultura cubana, Barcelona: Ed. Casiopea.

Par Kumaraswami, Antoni Kapcia (2010). Hacia un entendimiento mejor de la cultura literaria en la Cuba revolucionaria. Araceli Tinajero (Edit.) Cultura y letras cubanas en el siglo XXI, Madrid: Iberoamericana, 177-191.

Piñera, Virgilio (2011). La isla en peso, La Habana: Ediciones Unión.

Ponte Antonio José (2005). Un arte de hacer ruinas y otros cuentos, México, D.F: Fondo de Cultura Económica.

__________. (1993). La lengua de Virgilio, Matanzas, Cuba: Ed. Vigía.

Redonet, Salvador (prolg.) (1999). Para el siglo que viene: (post)novísimos narradores cubanos, Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

__________. (1993). Los últimos serán los primeros, La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Rojas, Rafael (1998). Isla sin fin: contribución a la crítica del nacionalismo cubano. Miami, Fla.: Ed. Universal.

__________. (2009). El estante vacío: literatura y política en Cuba. Barcelona: Anagrama.

Rosales, Guillermo (2004). Boarding home, Frankfurt am Main: Suhrkamp.

__________. (1994). El juego de la viola, Miami, Fla.: Ediciones Universal.

Strausfeld, Michi (2000). “Isla-diáspora-exilio: anotaciones acerca de la publicación y distribución de la narrativa cubana en los años noventa”. En Todas las islas la isla: nuevas y novísimas tendencias en la literatura y cultura de Cuba, Madrid: Iberoamericana, 11-23.

Vázquez Montalbán, Manuel (Prolg.) (1996).La Isla contada: el cuento contemporáneo en Cuba, Donostia: Tercera Prensa-HirugarrenPrentsa.

RAE-Diccionario de la Real Academia de la Lengua. (1.09.2015), http://www.rae.es

Published

2016-11-29

How to Cite

“Insularidad Y meteorología: Espacios Re-Expresados Y Sub-Versivos En La Narrativa contemporánea Cubana”. 2016. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 19 (November): 267-77. https://doi.org/10.15359/istmica.19.19.

How to Cite

“Insularidad Y meteorología: Espacios Re-Expresados Y Sub-Versivos En La Narrativa contemporánea Cubana”. 2016. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 19 (November): 267-77. https://doi.org/10.15359/istmica.19.19.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >>