Los bordes de la escritura: la crónica modernista de Arturo Ambrogi
DOI:
https://doi.org/10.15359/istmica.20.3Keywords:
modernism, chronicle, Arturo Ambrogi, El SalvadorAbstract
This article proposes an approach to a series of texts compiled in Marginales de la Vida (1963), a book published by Salvadorian writer Arturo Ambrogi in 1912, from the existing links on them between the modernist influence and the journalistic career developed by its author. The main objectives are to explore Arturo Ambrogi`s literary production through an analysis of the tensions generated when locating part of his writing in the Salvadorian, Central American and Latin American literature from the early XX century, and to postulate the possible presence of a literary hybrid that escaped from the visions followed by other contemporary writers of the region during the studied period.References
Acereda, A. (2001). Modernismo y modernidad: Deslindes de Una Poética Dariana. Chasqui, 2, 20–34.
Ambrogi, A. (1963). Marginales de la vida. 2ª ed. San Salvador: Ministerio de Educación.
Bradford-Burns, E. (1985). The Intellectual Infrastructure of Modernization in El Salvador, 1870-1900. The Americas, 41, 57–82.
Canales, T. (1978). Arturo Ambrogi: análisis de su obra. Anuarios de Estudios Centroamericanos, 4, 247–277.
Edberg, G. J. (1965). Review of Marginales de la vida. Hispania, 48, 185–186.
Meyer-Minnemann, K. (1987). Lo moderno del modernismo. Ibero-amerikanisches Archiv, Neue Folge, 13, 77–91.
Pérez-Grande, H. (2008). Relaciones sospechosas: literatura y periodismo. Caravelle, 90, 203–205.
Reguillo, R. (2000). Textos fronterizos. La crónica: una escritura a la intemperie. Guaraguao, 11, 20–29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las personas autoras que publiquen en esta revista permiten cesión gratuita, exclusiva, de ámbito mundial de sus derechos de autoría a la Universidad Nacional (Costa Rica), conservando únicamente sus derechos morales sobre la obra publicada.
Los artículos pueden ser citados y copiados, citando a la persona autora y la fuente. Todos los artículos publicados en la Revista Ístmica están protegidos bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional