Historia y Arte en la plástica de Cuba y Puerto Rico: puentes entre dos tiempos, entre dos aguas

Authors

  • Haydée Arango Milián Universidad de La Habana, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.20.5

Keywords:

upgrade, plastic arts, hispanic Caribbean, History, tradition

Abstract

Pedro Álvarez (Cuba) and Rafael Trelles (Puerto Rico) are two important exponents of contemporary art in the Hispanic-speaking Caribbean who found in two artistic milestones of the nineteenth century a way to question the formulas established by History and Art. Both, from the reappropriation of the work of Víctor Patricio Landaluze and Francisco Oller, respectively, reflect on the complex circumstances of their islands. Through the study of the past, both are committed to the sense of their homeland history, to the (re)updating of their artistic tradition or to the functions of the intellectual in the configuration of their national contexts. Fragmentation and collage are effective constructive methods used by both artists to decontextualize the multiple cultural signs of their starting referents and to readjust their multiple meanings in the new work and in the new context. Nevertheless, in spite of the similarities, differences of intention are also noticed, according to the respective national realities: while the Puerto Rican has the clear purpose of paying homage to Oller, the Cuban intends to claim the figure of Landaluze, in whom he finds inspiration for depicting the present.

Author Biography

Haydée Arango Milián, Universidad de La Habana

Máster en Artes por la Universidad de La Habana y la Universidad de Buffalo y graduada del Programa Interdisciplinario de Estudios Caribeños de Posgrado, coordinado entre la Universidad de La Habana y el Centro de Estudios del Caribe de Casa de las Américas. Es profesora Auxiliar de la Facultad de Artes y Letras de la Universidad de La Habana, donde se desempeña además como Subdirectora Académica de la Dirección de Publicaciones Académicas. Coautora de la compilación Saint John-Perse: por los caminos de la tierra, Fondo Editorial Casa de las Américas, 2008, con el cual obtuvo el Premio Universidad de La Habana.

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Published

2017-10-25

How to Cite

“Historia Y Arte En La plástica De Cuba Y Puerto Rico: Puentes Entre Dos Tiempos, Entre Dos Aguas”. 2017. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 20 (October): 71-96. https://doi.org/10.15359/istmica.20.5.

Issue

Section

Artes Visuales (sección arbitrada)

How to Cite

“Historia Y Arte En La plástica De Cuba Y Puerto Rico: Puentes Entre Dos Tiempos, Entre Dos Aguas”. 2017. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 20 (October): 71-96. https://doi.org/10.15359/istmica.20.5.

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