Approaching a Definition of the Costa Rican Neo-Detective Novel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rl.1-71.1

Keywords:

neo-detective novel, black novel, hardboiled, Costa Rican novel, neo-crime fiction

Abstract

Mariposas negras para un asesino (2005) and El laberinto del verdugo (2010), by Jorge Méndez Limbrick, come close to the condition of a Costa Rican neo-detective novel, within the Central American neo-detective framework. The relationship of these novels with that genre will be analyzed. A series of qualities will be proposed, such as the construction of complete characters, the exposure of crude realism and the presence of the night as a transcendental element for the emergence of crime, as the basis of a genre that is beginning to be defined and spread in the Costa Rican narrative.

References

Bajtín, Mijail. Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus, 1989.

Chaves, Fernando. «¿De qué habla la novela negra en Costa Rica?» La Nación (25 de nov. de 2015).

Ciendua, Víctor y Danny Moya. La novela latinoamericana y colombiana: lecturas de las novelas Mariposas negras para un asesino de Jorge Méndez Limbrick y Scorpio city de Mario Mendoza (tesis de licenciatura). Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios, 2011.

Fraser, Benjamín. «Narradores contra la ficción: La narración detectivesca como estrategia política» Studies in Latin American Popular Culture 25 (2006): 199-219.

García Talaván, Paula. «La novela neopolicial latinoamericana: una revuelta ético-estética del género», Cuadernos Americanos 148 (2014): 63-85.

Jameson, Frederic. El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona: Paidós, 2011.

Méndez Limbrick, Jorge. El laberinto del verdugo. San José: Editorial Costa Rica, 2015.

Méndez Limbrick, Jorge. Mariposas negras para un asesino. Heredia: Editorial Universidad Nacional, 2016.

Montero, Shirley. «Las cartografías cognoscitivas del espacio urbano en Mariposas negras para un asesino», de Jorge Méndez Limbrick». InterSedes: Revista de las Sedes Regionales 9 (2008), 203-223.

Ovares, Flora y otros. La casa paterna. San José: Editorial Universidad de Costa Rica, 1993.

Padura, Leonardo. «Modernidad y postmodernidad. La novela policial en Iberoamérica», Hispamérica 28, 84 (1999): 37-50.

Quesada, Uriel. La historia como misterio: Novela policíaca de América Central y Cuba (tesis de doctorado). Nueva Orleans: Tulane University, 2003.

Quesada Soto, Álvaro. Breve historia de la literatura costarricense. San José: Editorial Costa Rica, 2012.

Quirós, Daniel. «Más allá de la paz: literatura de crímenes en la Costa Rica contemporánea», Memoria de crímenes. Literatura, medios audiovisuales y testimonios. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2017. 119-142. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt201mns5.11.

Rivera Rivera, Rónald. «Propuestas narrativas de la nueva literatura centroamericana: la novela policial» Pensamiento Actual 14, 22 (2014) 55-63.

Rojas, Margarita. La ciudad y la noche: la nueva narrativa latinoamericana. San José: Grupo Editorial Norma, 2006.

Rojas, Margarita. «La narrativa policiaca», Repositorio UNA, 2020, <http://www.repositorio.una.ac.cr/>.

Rojas, Margarita. «La otra dimensión: Reseña de la novela Jorge Méndez Limbrick», Ancora, La Nación (22 de enero de 2006), 10.

Published

2022-01-02

How to Cite

Approaching a Definition of the Costa Rican Neo-Detective Novel. (2022). LETRAS, 71, 13-31. https://doi.org/10.15359/rl.1-71.1

Issue

Section

Literary Studies (Estudios literarios )

How to Cite

Approaching a Definition of the Costa Rican Neo-Detective Novel. (2022). LETRAS, 71, 13-31. https://doi.org/10.15359/rl.1-71.1